.xyz to wielki sukces. Chcemy pozyskać kolejne nTLD – mówi Shayan Rostam z XYZ
Domena .xyz to lider rankingu nowych domen. W rozszerzeniu tym zarejestrowanych jest już 6,5 miliona nazw, więcej niż w domenach .biz i .info. Czemu zawdzięcza swój sukces ta nTLD? Na nasze pytania odpowiada Shayan Rostam, Global Director of Registry Operations w XYZ.
Końcówka .xyz osiągnęła świetne rezultaty pod względem liczby zarejestrowanych nazw. Co jest głównym czynnikiem stanowiącym o jej sukcesie?
Shayan Rostam: Główną siłą sprawczą sukcesu naszej domeny od początku była społeczność jej odbiorców końcowych. Określamy ją mianem „Pokolenia XYZ” i zabiegamy o jej rozwój. Od debiutu końcówki .xyz upłynęły raptem dwa lata, ale z nazw w tym rozszerzeniu korzysta już liczne grono innowacyjnych firm i przedsięwzięć. Do najciekawszych należą: Starship.xyz, serwis założony przez współtwórców Skype’a i promujący ich usługę automatycznych dostaw realizowanych za pomocą kurierów-robotów, Umake.xyz, najpopularniejsza aplikacja na iPad Pro, czy Milk.xyz, serwis popkulturalny, który dokonał rebrandingu z domeny Mi.lk.
Tego typu przedsięwzięć jest znacznie więcej. Najciekawsze z nich nieustannie promujemy na stronie www.gen.xyz/live i w naszej cotygodniowej serii blogowej #Website Wednesday. Te działania, w połączeniu z naszymi oryginalnymi inicjatywami marketingowymi, takimi jak prezentacja naszego minisite’u gen.xyz/3D na festiwalu SXSW, zdołały przyciągnąć uwagę sporego grona osób z młodego pokolenia.
Wasza domena została dobrze przyjęta na rynkach azjatyckich, a jak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o Amerykę Północną i kraje europejskie?
ShR: .xyz to końcówka, którą można wykorzystać pod każdego typu stronę internetową. Według danych nTLDstats.com jest ona najpopularniejszą nową domeną w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie i mieści się w pierwszej dwójce najpopularniejszych nTLD w wielu krajach Europy, w tym w Holandii, Hiszpanii Polsce, Francji i Wielkiej Brytanii. Oto grafika, na której zilustrowaliśmy nasze ulubione serwisy .xyz działające w różnych krajach świata.
Istnieje bardzo duże zainteresowanie adresami .xyz ze strony inwestorów, ale ostatecznie to klienci końcowi decydują o wartości domeny. TLD przypisuje się wysoką jakość, jeśli przyciąga ona biznes, który wykorzystuje ją do tworzenia stron internetowych i promowania swoich przedsięwzięć. W jaki sposób staracie się dotrzeć z waszą końcówką w szczególności do klientów końcowych?
ShR: Przede wszystkim są to wspomniane już inicjatywy, takie jak seria #Website Wednesday czy gen.xyz/3D. Poza tym nasza ekipa regularnie uczęszcza na konferencje i spotkania startupowe, imprezy marketingowe czy hackathony, by dostarczyć ich uczestników wskazówek z zakresu brandingu i domainingu, które pomogą im wypromować swoje pomysły w sieci.
To nie wszystko. Zdarza nam się organizować własne eventy, takie jak konkurs webdesignowy we współpracy z firmą szkoleniową General Assembly. Zaprosiliśmy nawet założycieli UMake.xyz na prelekcję w University of Southern California i umożliwiliśmy studentom testowanie ich aplikacji, będącej jeszcze w wersji beta.
O swoich przedsięwzięciach i inicjatywach kreatywnych oraz marketingowych informujemy regularnie za pośrednictwem newslettera, na blogu oraz w kanałach społecznościowych: na Twitterze, Facebooku, Instagramie.
Jedną z zalet adresów .xyz jest stosunkowo niska cena ich rejestracji i przedłużenia, szczególnie na tle cenników innych rejestrów nTLD. Czy zamierzacie utrzymać te opłaty na niskim poziomie również w przyszłości?
ShR: Kluczowym elementem naszej misji w internecie jest zwiększenie dostępności adresów internetowych, a także ich różnorodności i innowacyjności. Rekomendowana przez nas cena detaliczna wynosi 10 dolarów i to nie ulegnie zmianie. Wielu naszych partnerów oferuje niższe stawki rejestracji w celu przyciągnięcia nowych klientów lub zachęcenia obecnych klientów do zdobycia nazwy, której zawsze pragnęli, za bardzo atrakcyjną cenę. Wspieramy politykę niskich stawek, ponieważ chcemy, by każdy człowiek na świecie, niezależnie od miejsca zamieszkania ani standardu życia i swoich możliwości finansowych, miał możliwość zaistnienia online.
Co sądzisz o dotychczasowych wynikach programu nowych domen? Ile z wprowadzonych na rynek rozszerzeń przetrwa, a ile skazanych jest na porażkę?
ShR: Wciąż znajdujemy się na wczesnym etapie programu nTLD. Końcówka .xyz niedawno skończyła dwa lata. Niektóre inne nasze domeny, takie jak .cars, .car i .auto, trafiły na rynek dopiero pół roku temu. Każdy rejestr przyjmuje inną miarę sukcesu. Tym bardziej że końcówka nie musi odnieść takiego sukcesu popularnościowego, jak .xyz, by okazała się dochodowa. To powiedziawszy, muszę podkreślić, że jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników całego naszego portfolio. Do tego stopnia, że nieustannie i aktywnie poszukujemy kolejnych okazji do pozyskania nowych końcówek od innych rejestrów.
—————–
ROZMOWA W WERSJI ORYGINALNEJ
RynekDomen.pl talks to Shayan Rostam, Global Director of Registry Operations, XYZ
You’ve achieved a great result with your registration volume. What are the main factors driving .xyz success?
Shayan Rostam: The main force behind .xyz has always been the community of end users we are cultivating, called „Generation XYZ.” There are many cool businesses and individuals using .xyz just 2 years after our launch, such as Starship.xyz, which was launched by Skype’s cofounders for their new robotic delivery technology, UMake.xyz, the most popular app for the iPad Pro, and Milk.xyz, a pop culture site that rebranded from Mi.lk.
We are constantly highlighting our favorite use cases at www.gen.xyz/live and in our weekly #Website Wednesday blog posts. These efforts, along our unique and creative marketing efforts, such as the introduction of our gen.xyz/3D microsite at SXSW, have really captured the attention of the next generation of internet users.
.xyz has been well-received in the Asian markets, how about USA/Canada and Europe?
ShR: .xyz is truly for every website, everywhere. Accordingly to nTLDstats.com, .xyz is the most popular new domain in the US and Canada, and top 2 in many countries in Europe, including the Netherlands, Spain, Poland, France, and the UK. Visit www.gen.xyz/live to see some of our favorite .xyz websites all over the world or checkout the image below:
There seems to be a lot of interest in the .xyz names among domain investors but ultimately it’s the end customers who give value to a domain extension. TLD, to be regarded as valuable, should encourage developers to use it for building websites. What’s your view on that and what’s your effort to market .xyz particularly to end customers?
ShR: In addition to the education and exposure we create through initiatives like our #Website Wednesday blog posts and gen.xyz/3D, our team is always attending different startup meetups, marketing events, and hackathons to provide these innovators with branding tips and a domain platform to get their ideas or apps online.
If that wasn’t enough, we have also hosted our own events in the past, such as a .xyz Web Design contest in partnership with General Assembly. We even had the founders of UMake.xyz speak to designers and developers at the University of Southern California and let the students test their app while it was in Beta!
You can stay up to date on all of the creative and exciting marketing activities we do by subscribing to our newsletter, reading our blog, or following us on Twitter, Facebook, and Instagram.
One of advantages of .xyz names is their relatively low price on the general backdrop of the nTLD pricing. Are you going to stick to the low fees policy in the foreseeable future?
ShR: Part of XYZ’s mission is to bring choice, affordability, and innovation to the internet. Our recommended retail price for is a very affordable $10 USD per year, and that will not change. Many of our retail partners run sales for .xyz for the first year in order to acquire new customers or help their existing clients get the domain they’ve always wanted for a great initial price. We support this because we want everybody, everywhere in the world, to be able to get online with a .xyz domain, regardless of their standard of living.
What’s your judgement of the nTLD program as a whole? How many extensions will make it eventually in your opinion? Are many of them doomed to fail?
ShR: It’s still very early on in the nTLD program. .xyz just turned 2 years old earlier this month. Some of our other domains, like .Cars, .Car, and .Auto, just launched 6 months ago. Each registry measures success differently, and a gTLD does not have to be as popular as .xyz to be considered a profitable endeavor. That being said, we are very happy with the results of our entire portfolio so far and are actively searching for more gTLD assets to acquire from other registries.
Tagi: .xyz, Shayan Rostam
Komentarze ( 3 )
Czym możesz się podzielić?