Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Nazwa.pl przejęła forum WebHostingTalk.pl wraz z rankingiem hostingów

Nazwa.pl przejęła forum WebHostingTalk.pl wraz z rankingiem hostingów

Nazwa.pl, jeden z największych rejestratorów domen i dostawców hostingu w Polsce, przejął forum WebHostingTalk.pl wraz z prowadzonym na jego łamach rankingiem firm hostingowych. Internauci są zbulwersowani akwizycją i donoszą o „perfidnych manipulacjach” wynikami.

W serwisie Wykop zdawkowy post o przejęciu WebHostingTalk.pl przez Nazwę „wygenerował” ponad 1,6 tys. wykopów i ponad 180 komentarzy. To sporo, jak na krótką notkę w dodatku dotyczącą niezbyt emocjonującej branży, jaką jest hosting. A jednak internauci nie kryją oburzenia na tak jaskrawy przejaw konfliktu interesów. Forum WebHostingTalk.pl, jak wskazuje sama – nomen omen – nazwa, poświęcone jest tematyce (około)hostingowej.

Na jego łamach prowadzony jest ranking firm hostingowych wraz z listami opinii na temat jakości ich usług. Przejęcie go przez jedną z czołowych firm hostingowych w Polsce niesie ze sobą spore ryzyko manipulacji wynikami notowań i opinii. I faktycznie – w notce, która pojawiła się na Wykopie, wklejone zostały printscreeny rankingu z archiwum internetowego i aktualne.

Według danych z marca br. Nazwa znajduje się na drugim miejscu listy. Według aktualnych danych jest już niekwestionowaną „jedynką” z 17 proc. udziałów w rynku hostingu. Również „zaktualizowana” strona z opiniami wygląda nieco inaczej niż ta sprzed kilku miesięcy, w której roi się od krytycznych komentarzy na czerwonym tle.

Z przedstawionych danych wynika, że od marca br. do początku września Nazwa wzbogaciła się o ponad 280 tys. domen – z 311 do 594 tys. To dość zaskakujący wynik, w którego autentyczność dość trudno uwierzyć. Tym bardziej że konkurenci Nazwy odnotowali znacznie mniejsze przyrosty, a liczba domen zarejestrowanych w rozszerzeniu .pl w ostatnim czasie raczej spada niż rośnie.

Jak na razie transakcja nie została oficjalnie potwierdzona przez nabywcę forum, choć trudno mieć co do niej wątpliwości w kontekście komentarza, który pojawił się w serwisie. Piotr Nowak – tak nazywa się dyrektor zarządzający Nazwa.pl – zamieścił na łamach WebHostingTalk.pl bardzo obszerny wpis na temat motywów akwizycji i koncepcji zmiany polityki forum. Nowak twierdzi w nim, że forum służyło dotychczas jako nośnik „darmowej reklamy” dla wielu drobnych biznesów webhostingowych, które zamieszczały w serwisie fałszywe wpisy na temat swoich usług.

Nowak na poparcie swojego punktu widzenia przywołuje wątek w dyskusji na forum na temat tego „jak to możliwe że firmy które mają po kilkaset tysięcy domen jak np. nazwa.pl i home.pl mają tak słabe opinie i w dodatku jest ich tak niewiele, podczas gdy małe firmy mają 10x więcej komentarzy i same pozytywne?”. Nowy szef serwisu zapowiada zmiany na forum i „oczyszczenie” go ze „szkodliwych treści”. Swój wpis kończy dość butnie słowami łacińskiej sentencji „Roma locuta, causa finita”, zapowiadając jednocześnie, że nie zamierza składać dodatkowych komentarzy i wyjaśnień.

Poprzednim właścicielem WebHostingTalk.pl był Bartosz Gadzimski, któremu nabywca zaproponował dalsze prowadzenie forum, nie wiadomo jednak, czy Gadzimski wyraził na to zgodę.

Opinie internautów – jak można się domyślać, związanych z forum lub branżą hostingową – na temat akwizycji są bardzo krytyczne. Dominują głosy w rodzaju tego zamieszczonego na samym forum.

webhosting

Wykopowicze również nie przebierają w słowach. Krytyczne opinie pojawiają się także na Antywebie i w blogosferze.

Trudno się im dziwić, szczególnie w kontekście zmian w regulaminie. Pojawiają się w nim tak kuriozalne postanowienia, jak poniższe:

„6. Zakazane jest zakładanie kolejnego Konta przez tego samego Użytkownika po zablokowaniu lub usunięciu Konta przez Usługodawcę.  W przypadku  złamania powyższego zakazu Użytkownik zobowiązuje się do wniesienia na rzecz Usługodawcy opłaty w wysokości 1000 zł brutto tytułem weryfikacji konta  Użytkownika.”

Z kolei w punkcie 11. pojawia się bicz na krytykantów.

„11. Zakazane jest, pod rygorem zablokowania lub usunięcia Konta, zachęcanie do korzystania z usług konkretnego usługodawcy, prezentowanie Oferty  konkretnego usługodawcy, rekomendowanie usług konkretnego usługodawcy, w tym także w sposób pośredni, zamieszczanie tzw. kryptoreklam, stosowanie  tzw. marketingu szeptanego, bezpodstawne krytykowanie konkretnego usługodawcy, rozpowszechnianie kodów rabatowych.”

Ciekawe jest tylko, kto i jak będzie rozstrzygał zasadność krytyki. Bo chyba nie będzie obowiązywało kryterium „o Nazwie tylko dobrze, a o reszcie – jak kto chce, byle nie za dobrze?”.

Tagi: , , , , ,

Komentarze ( 4 )

Czym możesz się podzielić?