Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Wielka transakcja na rynku domen. Sprzedaż warta 83,5 miliona dolarów

Wielka transakcja na rynku domen. Sprzedaż warta 83,5 miliona dolarów

Spółka Rightside Group sprzedała rejestratora eNom firmie Tucows za 83,5 miliona dolarów. Dzięki akwizycji eNom Tucows stanie się „numerem dwa” na światowym rynku rejestracji adresów internetowych.

Spółka Rightside Group poinformowała o podpisaniu ostatecznej umowy sprzedaży firmy rejestracyjnej eNom.com za 83,5 miliona dolarów. Nabywcą jest Tucows Inc., kanadyjski koncern z branży usług internetowych i telekomunikacji, jeden z największych rejestratorów domen na świecie.

eNom to firma świadcząca usługę hurtowej rejestracji domen, dysponująca siecią ponad 28 tys. resellerów. W jej ramach marka ta zarządza 14,5 milionami adresów internetowych. Po akwizycji eNom Tucows zwiększy swoje zasoby domenowe do 29 milionów, a sieć resellerów do 40 tys. Tym samym kanadyjskie przedsiębiorstwo stanie się drugim największym rejestratorem domen na świecie. Największy globalny registrar to amerykańska spółka GoDaddy, utrzymująca ok. 55 milionów nazw w samych tylko rozszerzeniach gTLD.

Przejęcie eNom to kolejny w ostatnim czasie ważny nabytek Tucows. W zeszłym roku firma zakupiła za 6,5 miliona dolarów australijską firmę Melbourne IT, dysponującą skromniejszą niż eNom, bo liczącą raptem kilkaset podmiotów, siecią resellerów i utrzymującą 1,6 miliona domen. Zgodnie z kalkulacjami Tucows przejęcie eNom ma zwiększyć zysk operacyjny kanadyjskiej spółki o 20 milionów dolarów w skali roku. Dla porównania, Melbourne IT ma wzbogacić kasę firmy o 2 miliony dolarów. Przychód eNom za trzeci kwartał ubiegłego roku wyniósł 116,5 miliona dolarów.

Rightside Group to marka należąca do Demand Media, stworzona w 2013 r. w celu rozdzielenia przedsięwzięć spółki-matki. Rightside Group oferuje usługi rejestrowe i rejestracyjne pod marką Rightside. Jest m.in. jednym z największych operatorów nowych końcówek. Firma była krytykowana, m.in. przez Franka Schillinga, właściciela Uniregistry, za zaangażowanie w promocję  „śmieciowych” nTLD, zamiast skupianie się na bardziej zyskownych przedsięwzięciach rejestracyjnych.

Jak pokazuje sprzedaż eNom, Rightside idzie na przekór tej krytyki, ograniczając swoją działalność w obszarze hurtowej rejestracji nazw i koncentrując się na zarządzaniu nowymi domenami oraz dystrybucji detalicznej za pośrednictwem marki Name.com. Warto przypomnieć, że spółka ta odrzuciła intratne oferty odkupienia nTLD ze strony konkurentów: Donuts i XYZ.com.

Tagi: , , , ,

Komentarze ( 2 )

Czym możesz się podzielić?