Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Rejestr .shop sprzedał prawie 50 tys. domen w… kilka godzin

Rejestr .shop sprzedał prawie 50 tys. domen w… kilka godzin

To jeden z najlepszych debiutów nTLD. Rejestr nowej domeny .shop sprzedał ponad 45 tys. domen w ciągu kilku godzin od udostępnienia tej końcówki do nieograniczonej rejestracji.

Domena .shop trafiła do ogólnej dostępności 26 września. W ciągu pół godziny od jej „uwolnienia” zarejestrowano w niej 39 801 nazw. Po dwóch godzinach adresów .shop było już ponad 45 tys. W kolejnych godzinach dynamika rejestracji spadła, ale i tak utrzymuje się na wysokim poziomie. Aktualny stan z bazy nTLDStats.com wskazuje na ponad 54 tys. zarejestrowanych nazw .shop. Końcówka znajduje się na 50. pozycji rankingu nTLD.

Debiut .shop jest jednym z najbardziej udanych w ramach programu nTLD. Nic zresztą dziwnego. Końcówka od dawna była typowana na jednego z liderów tego segmentu. Pierwszym potwierdzeniem jej potencjału była gigantyczna kwota, jaką japoński rejestr GMO zapłacił za tę domenę: 41,5 miliona dolarów. Azjatycka spółka pokonała w licytacji m.in. takich gigantów, jak Google czy Amazon. Zapłacona kwota nie trafiła jednak do kasy konkurentów, jak to bywa w przypadku aukcji prywatnych, ale zasiliła budżet ICANN, który patronował tej licytacji.

Kolejny sygnał dotyczący popularności tej domeny pojawił się w okresie sunrise, gdy rozszerzenie udostępniane jest do rejestracji posiadaczom znaków towarowych. Po swoje brandy w tej domenie zgłosiło się wówczas ponad tysiąc firm, płacąc wysokie stawki za adresy .shop. Kolejne 5 tys. abonentów, głównie biznesowych, zarejestrowało nazwy z końcówką .shop podczas fazy Early Access Period, czyli etapu landrush, gdy domena zostaje uwolniona do rejestracji, ale za wysokie, a często bardzo wysokie kwoty. Już po sprzedaniu 2 tys. adresów .shop rejestr GMO poinformował, że jego przychód z tytułu dystrybucji tej końcówki wyniósł 2 miliony dolarów – co oznacza, że średnia cena nazwy z tą końcówką wyniosła… tysiąc dolarów.

Tak udany debiut .shop to sygnał m.in. dla inwestorów, poszukujących nowych domen z dużym potencjałem. Pewną barierą jest cena rejestracji: w serwisie 101Domain.com wynosi ona 34 dolary za rok. Jednak w przypadku nazwy premium – opłacalność takiej inwestycji wydaje się oczywista.

Tagi: ,

Komentarz ( 1 )

Czym możesz się podzielić?