Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


GoDaddy wykorzystuje prosty trik, by zwiększyć liczbę rejestracji

GoDaddy wykorzystuje prosty trik, by zwiększyć liczbę rejestracji

GoDaddy to największy rejestrator domen na świecie, działający również na polskim rynku. By zwiększyć liczbę rejestracji, firma wykorzystuje prosty, choć – wydaje się – niezbyt uczciwy trik.

Większość firm rejestracyjnych w ustawieniach domyślnych oferuje rejestrację domeny na rok. W zależności od polityki prowadzonej przez rejestr danej końcówki, możliwa jest również rejestracja nazw na dłuższe okresy rozliczeniowe – w tym celu trzeba jednak wybrać odpowiednią opcję w panelu rejestracyjnym. GoDaddy postanowił „ułatwić” sprawę – przede wszystkim sobie, a przynajmniej z myślą o własnych zyskach. Firma w ustawieniach domyślnych oferuje rejestrację nazw w domenie .pl na dwa lata.

godaddy

W przypadku domeny .com domyślny okres zakupu domeny wynosi aż pięć lat. Pisał o tym niedawno Andrew Alleman z serwisu DomainNameWire.com, informując, że w ten sposób GoDaddy „nabija” sobie dodatkowe 56 tys. rocznych okresów rozliczeniowych miesięcznie. Ta rachuba uwzględnia tylko końcówkę .com, w której rejestrowanych jest większość adresów nabywanych w GoDaddy. Jeśli jednak firma prowadzi podobną politykę w odniesieniu do rejestracji nazw z innymi końcówkami – a przykład domeny .pl pokazuje, że tak faktycznie jest – to „przypadkowo” pozyskanych lat abonamentu może być znacznie więcej.

Skąd wiadomo, ile wynoszą zyski GoDaddy, będące efektem tego triku? Z prostej kalkulacji. Ok. 3,5 proc. rejestracji nazw w domenie .com miesięcznie to rejestracje na 5 lat. Średnia dla innych registrarów wynosi 1,66 proc. Łatwo z tego wyciągnąć wniosek, że różnica między 3,5 a 1,66 proc. to efekt niedopatrzenia abonentów rejestrujących adresy.

Trudno uznać to za uczciwą praktykę. I trudno uniknąć wniosku, że GoDaddy po prostu wykorzystuje ludzkie roztargnienie. Do popełniania błędów podczas rejestracji przyznają się nawet doświadczeni domainerzy. Tym bardziej popełniają je osoby, utrzymujące zaledwie kilka adresów www. Szczególnie że meandrując po nafaszerowanym dodatkowymi ofertami interfejsie GoDaddy łatwo się pogubić i łatwo przeoczyć drobną, ale istotną informację na temat długości okresu rozliczeniowego, na jaki rejestrowana jest nazwa.

Tagi: , ,

Komentarze ( 2 )

Czym możesz się podzielić?

  1. Michal 15 listopada 2016 Odpowiedz

    Bzdura. Ta nieuczciwa praktyka rynkowa (polecam zapoznanie się z jej definicją) nie zwiększa ilości rejestracji. Wprost przeciwnie, powoduje, że na rynek wtórny trafia mniej domen, bo abonent nawet jeżeli po roku zapomni lub nie chce przedłużyć domeny, to i tak jest ona opłacona na kolejne cztery lata i nie może zostać przechwycona ani zarejestrowana (np. w GoDaddy) przez kogoś innego przez te cztery dodatkowe lata. Tak nieuczciwa praktyka rynkowa powoduje co innego – podbija ilość utrzymywanych w GoDaddy w danym czasie domen.

    • Pete 16 listopada 2016 Odpowiedz

      Właśnie, GoDaddy zabezpiecza się przed przejęciem domeny przez innego rejestratora. Plus małe oszustwo, pierwszy rok w promocji mają po 1 zł, ale drugi rok to już prawie 90 zł. Takie dwa w jednym 😉

Tutaj możesz komentować