Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Dlaczego nowe domeny rozwijają się tak wolno?

Dlaczego nowe domeny rozwijają się tak wolno?

Nowe domeny trafiają na rynek od ponad roku, jednak wbrew wcześniejszym zapowiedziom nie doprowadziły do rewolucji w branży adresowej. Co jest tego przyczyną?

Na to pytanie próbował ostatnio, podczas konferencji NameCon, odpowiedzieć Mike McLaughlin, wiceprezes firmy GoDaddy, największego rejestratora domen na świecie. Jego zdaniem rejestry nTLD mają problem z jakością i przejrzystością oferowanych usług oraz sposobem dotarcia do klienta. W efekcie wielu potencjalnych abonentów powątpiewa w wiarygodność nowych domen, a mechanizmy rządzące tym rynkiem uważa za nieprzejrzyste.

Jako główne problemy na drodze do upowszechnienia nowych rozszerzeń McLaughlin wymienia:
– wysokie ceny utrzymania nazw,
– blokowanie zbyt dużej liczby nazw do rejestracji przez rejestry (np. nazw premium),
– ograniczenia dotyczące użytkowania adresów,
– niejasne modele cenowe,
– komplikacje we wdrożeniach po stronie rejestratorów,
– niestandardowe lub nieprzyjazne UX.

Zdaniem wiceprezesa GoDaddy stosunkowo niewielka liczba rejestracji wielu nTLD to nie efekt targetowania małego biznesu przez rejestry, ale błędy z kategorii usability oraz słaba dostępność i promocja nowych TLD. McLaughlin podkreśla także, że te rejestry, które skupią się na naprawie tych słabości i rozwijaniu przyjaznych form interakcji z abonentami, odniosą sukces – jego zdaniem, stanie się to w ciągu pięciu lat.

Przedstawiciel GoDaddy dodał też, że nowe końcówki jak na razie nie miały znaczącego wpływu na funkcjonowanie domeny .com, która wciąż zapewnia znacznie lepszą konwersję – pod warunkiem dostępności tych samych lub podobnych nazw. Ten warunek jednak sprawia, że argument McLaughlina trudno uznać za trafiony, bo znikoma dostępność nazw to kluczowy mankament .com, zaś nTLD pojawiły się na rynku m.in. jako odpowiedź na ten brak. Co jednak znamienne, McLauglin przyznaje, że pozostałe stare TLD odczuwają konkurencję ze strony nowych rozszerzeń. Można więc oczekiwać, że wartość domen takich jak .net czy .biz będzie spadać.

Tagi: , ,

Komentarze ( 3 )

Czym możesz się podzielić?

  1. Robert 3 lutego 2015 Odpowiedz

    CENA!

  2. Piotr 3 lutego 2015 Odpowiedz

    Tak, właśnie cena. Niektóre domeny dość tanie, inne horrendalnie drogie. Mnóstwo bzdurek typu .xyz i .wtf. A brakuje mi np. końcówki .blog i .garden

Tutaj możesz komentować