Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Największe transakcje lutego 2014

Największe transakcje lutego 2014

Zamieszczamy zestawienie największych sprzedaży lutego na rynku światowym i polskim. Ostatnie siedmiocyfrowe transakcje zostały ujawnione dopiero w marcu, więc uwzględnimy je w podsumowaniu za kolejny miesiąc. W lutym niestety zabrakło „milionerów”, za to na rynku polskim odnotowano transakcję dwukrotnie wyższą od najwyższej zeszłomiesięcznej.

Lutowy ranking największych transakcji na rynku światowym robi wrażenie. Nie tyle ze względu na wysokość stawek, ile specyfikę domen. Liczba adresów z końcówką .cn, a dodatkowo chińskich nazw w domenie .com, skłania do postawienia pytania, czy na rynku adresów internetowych mamy do czynienia z ekspansją chińskiego kapitału czy raczej swoistą „konkwistą”? Co najmniej dziesięć pozycji z listy dwudziestu najwyższych transakcji w lutym związanych jest z rynkiem chińskim! Poza nazwami w rozszerzeniu .cn, jednoznacznie wskazującymi na obszar przeznaczenia adresu, oraz chińskimi nazwami „Zhao” i „Liang” zarejestrowanymi w domenie .com, związki z Państwem Środka mają również adresy:
– 100.com, zakupiony przez chińską spółkę YY Inc.,
– 0060.com, również należący obecnie do chińskiego koncernu – 360 Education Group,
– Daum.com, przekierowujący na chińskojęzyczny serwis Xu.com.

Chińczycy coraz wyraźniej zaznaczają swoją obecność na rynku domen już od kilku miesięcy. Ich udziały w segmencie wysokich transakcji nieustannie rosną. Jednak przyczyną tego zjawiska może być nie tylko coraz większe zainteresowanie Azjatów rynkiem domen, ale również lepszy przepływ informacji między tamtejszymi źródłami a zachodnimi serwisami monitorującymi sprzedaże. Pomocą w tym zakresie służą m.in. dwujęzyczni inwestorzy – jednym z nich jest George Hong z giełdy Guta.com, specjalizującej się w pośrednictwie sprzedaży adresów na rynek chiński. To właśnie jemu zawdzięczamy informację o niedawnej sprzedaży Youxi.com za niemal 2,5 miliona dolarów, którą nagłośnił serwis DNJournal.com.

Jednak lepszy przepływ informacji zapewne nie stanowi jedynego wyjaśnienia rosnącej ekspozycji transakcji adresowych powiązanych z chińskim rynkiem. Trudno w tym kontekście zbagatelizować fakt, że przy liczącej ponad 1,35 miliarda populacji Państwa Środka liczba internautów w tym kraju od 2009 r. wzrosła o niemal 15 proc. – jak wynika z danych Banku Światowego. Chiny są również jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek narodowych z tempem wzrostu PKB sięgającym niemal 10 proc. rocznie. Mimo ogromnych rozwarstwień majątkowych, jest to społeczeństwo z dynamicznie rosnącą klasą średnią, co sprawia, że Chiny z kraju producentów coraz bardziej przeistaczają się w kraj konsumentów – a więc klientów rosnącej liczby firm, m.in. internetowych. Coraz więcej przedsiębiorców oraz inwestorów stać więc na drogie zakupy na rynku domen. Przy czym ciekawe jest to, że Azjaci skłonni są płacić wysokie kwoty za nazwy w transkrypcji łacińskiej. To dobry znak dla tych domainerów, którzy inwestują w końcówki globalne, oraz posiadają pewną wiedzę na temat chińskiej kultury i gospodarki. W świetle ostatnich doniesień o sprzedażach wydaje się, że przynajmniej pobieżna kwerenda w tym zakresie warta jest – jak to się wciąż mawia – Zachodu.

W zestawieniu najwyższych sprzedaży lutego, oprócz „chińskiej dominacji”, godna uwagi jest jeszcze jedna kwestia: w ubiegłym miesiącu odnotowano aż 12 transakcji sześciocyfrowych! To dwukrotnie więcej niż w pierwszym miesiącu br. W dolnym przedziale rankingu sytuacja również nie wygląda gorzej. W styczniu pierwszą dwudziestkę zamykała domena GetCash.com z kwotą 33 901 $, a w zeszłym miesiącu najniższa lokata w zestawieniu jest warta 33 198 $, czyli raptem kilkaset dolarów mniej.

Również na czele polskiego zestawienia stuprocentowy – a nawet nieco wyższy – wzrost. W pierwszym miesiącu br. najdroższą sprzedaną domeną była literówka Facebbok.pl (4250 zł), a w lutym najdroższa sprzedaż opiewa już na 9000 zł. Pozostała część „kolejki” pod względem wyników finansowych wygląda nieco słabiej niż w poprzednim miesiącu [Poprawka! W komentarzu pod tekstem Domenatrix koryguje tę ocenę:)], ale na uwagę zasługuje jakość domen. Prawie cała pierwsza dziesiątka „obstawiona” jest przez atrakcyjne nazwy generyczne, co pokazuje, że na polskim rynku domeny brandowe wciąż nie cieszą się tak dużą popularnością, jak na Zachodzie. Przy słabej dynamice rejestru .pl ten stan rzeczy może nie zmienić się zbyt szybko. Kreacja brandów jest bowiem do pewnego stopnia wymuszona brakiem nazw słownikowych dostępnych do rejestracji. A choć na drugim poziomie końcówki .pl od dawna jest bardzo ciasno, to wciąż nie do tego stopnia, by – przy odrobinie inwencji – nie dało się znaleźć średniej jakości nazwy, która „ujdzie” jako marka przedsięwzięcia zakrojonego na niewielką skalę. Jednak „pełnowartościowych” nazw w rozszerzeniu .pl trzeba już szukać na rynku wtórnym.

Domeny ogółem

1. 100.com 950 000 $
2. Malls.com 320 000 $
3. BitcoinWallet..com 250 000 $
4. DL.com 210 689 $
5. LB.cn 176 000 $
6. One.cn 160 640 $
7. Shop.cn 160 320 $
8. LIU.com 155 688 $
9. CornerstoneHomes.com 150 000 $
10. ME.cn 147 200 $
11. AI.cn 130 560 $
12. 0060.com 120 848 $
13. BAK.com 50 100 $
14. Daum.com 50 000 $
14. Jean.com 50 000 $
14. Zhao.com 50 000 $
15. Liang.com 45 000 $
16. Juggs.com 41 600 $
17. WebMeeting.com 40 000 $
17. Spokes.com 40 000 $
18. BTB.com 38 250 $
19. Authorization.com 35 100 $
20. Stripe.co.uk 33 198 $
Źródło: DNJournal.com

 

non-.com TLD

1. LB.cn 176 000 $
2. One.cn 160 640 $
3. Shop.cn 160 320 $
4. ME.cn 147 200 $
5. AI.cn 130 560 $
6. Stripe.co.uk 33 198 $
7. Radiant.org 23 000 $
8. Dental.ca 22 600 $
9. Appliances.com.au 20 454 $
10. Diamonds.info 20 000 $
10. Reklam.net 20 000 $
11. WJ.co.uk 18 600 $
12. Trees.org 18 500 $
13. Sandwich.co 18 000 $
14. Pling.us 16 300 $
15. Bau24.de 16 200 $
16. Amazing.ca 15 764 $
17. Gentz.de 13 600 $
17. NXT.org 13 600 $
18. Singular.net 13 400 $
19. Lottery.gr 13 328 $
20. Panorama.org 13 000 $
Źródło: DNJournal.com

 

Domeny .pl

1. ZN.pl 9000 zł
2. Ozo.pl 6000 zł
3. StronaInternetowa.pl 3040 zł
4. Brzoskwinia.pl 2850 zł
5. Nina.pl 2800 zł
6. Portale.pl 2322 zł
7. Rzepak.pl 2120 zł
8. Obcy.pl 2000 zł
9. WaszePodroze.pl 1510 zł
10. PokazyTanca.pl 1300 zł
11. MotoCzesci24.pl 1120 zł
12. Worldgames2017.pl 1100 zł
13. Callandia.pl 1000 zł
14. Tunery.pl 1000 zł
15. Cartablanca.com.pl 995 zł
16. PolskieNieruchomosci.pl 971 zł
17. Kampania.org.pl 950 zł
18. Gazowe.pl 872 zł
19. Szklarstwo.pl 858 zł
20. Garmazeria.pl 827 zł
Źródło: Notowanie.pl

Tagi: , , , , , , , , , , , , , ,

Komentarze ( 3 )

Czym możesz się podzielić?

  1. Domenatorix 7 marca 2014 Odpowiedz

    A ozo.pl? Ja dostałem wiadomość od Premium, że została zakupiona po przechwyceniu poprzez KT za 6000,00 PLN netto (7380,00 PLN brutto).

    • Przemysław Ćwik Przemysław Ćwik 9 marca 2014 Odpowiedz

      Dzięki! Lista zaktualizowana:)

Tutaj możesz komentować