Największe transakcje stycznia 2014
Publikujemy zestawienie największych sprzedaży stycznia na rynku światowym i polskim. Transakcji siedmiocyfrowych liczonych w dolarach jak na razie brak, jednak lista sprzedaży prezentuje się ciekawie – nie tylko ze względu na stawki. Nad Wisłą – również interesująco, niestety niekoniecznie ze względu na wysokość stawek.
Na rynku globalnym na czołówkę sprzedaży chyba po raz pierwszy w tak mocnej reprezentacji wysuwają się Chiny. Najdrożej sprzedana nazwa „Wan” w języku chińskim oznacza zabawę. Pierwsza transakcja dotyczy co prawda domeny .com, ale już na piątej pozycji znajdziemy tę samą nazwę z chińską ccTLD. W dodatku trzecią lokatę również „zgarnęła” końcówka .cn – tym razem z angielskim keywordem. Ale na tym nie koniec. Miejsce jedenaste zajmuje nazwa „XiaoXiao”, która odnosi się do popularnej chińskiej kreskówki tworzonej w technologii flash. Wychodzi na to, że czołowa potęga światowej gospodarki na poważnie „odkrywa” rynek domen. To bardzo dobry znak – tym bardziej że Chińczycy wydają się zainteresowani nie tylko własną końcówką krajową.
Poza tym w zestawieniu ogólnym znajdziemy kilka atrakcyjnych nazw generycznych, jak „Teamwork”, „True”, „Crafting” czy „Offer”, kilka akronimów, których wartość – zgodnie z prognozami zachodnich ekspertów – będzie rosła w najbliższych latach oraz kilka nazw własnych, z których najbardziej uwagę zwraca „BigBen”. Do pierwszej dziesiątki trafiła również domena .ca, która stosunkowo często gości w zestawieniach sprzedażowych. Końcówka ta znalazła się także na 20. pozycji rankingu non-.com, choć w tym zestawieniu nie jest reprezentowana tak licznie, jak adresy .de – czemu zresztą trudno się dziwić. Warto też zwrócić uwagę, że ranking non-.com potwierdza opinie o wartości akronimów. Być może to również wskazówka dotycząca ewentualnych inwestycji w nowe TLD? Tym bardziej że w ich przypadku część generyczna zagospodarowana jest przez samo rozszerzenie, więc drugi poziom jest niemal zarezerwowany dla brandów. A z akronimów, jak wiadomo, chętnie korzystają duże podmioty, w rodzaju korporacji czy instytucji państwowych. Inną ich zaletą jest fakt, że trudno ich abonenta oskarżyć o cybersquatting – wszak skróty można rozszyfrowywać niemal dowolnie. Pokazuje to dobrze przykład adresu z 17. pozycji zestawienia .pl. Po odwiedzeniu strony, do której prowadzi, można się zapoznać z bardzo kreatywną interpretacją tego akronimu.
Dla domeny .pl rok nie rozpoczął się brawurowo – pięciocyfrowych sprzedaży na razie brak. Jednak lista nazw, które zmieniły abonenta między 1 a 31 stycznia, wygląda ciekawie. Przede wszystkim dlatego, że aż sześć domen z pierwszej dwudziestki to nazwy własne (3., 5., 6., 10., 11., 14.), z czego trzy odnoszą się do miejscowości – godne odnotowania w kontekście niedawnego uwolnienia nazw regionalnych przez NASK – a trzy do nazwisk. Dwie pozycje z tej ostatniej kategorii prowadzą już do stron internetowych – osobistych wizytówek, z których jedna zawiera ofertą handlową, a druga jest w przygotowaniu. Jak widać, personal branding jest trendem, który znajduje konkretne przełożenie na wtórnym rynku domen. Nie mylą się zatem ci, którzy powtarzają, że zaczyna się dobry czas dla brandów – i niestety kończy się passa dla domen exact match. W tej ostatniej kategorii doszło jedynie do trzech sprzedaży powyżej 1000 zł (7., 9., 15.). Dodatkowo w pierwszej dwudziestce pojawiły się dwa „czyste”, jednowyrazowe generyki (4., 19.), z czego drugi to nie „właściwa” transakcja, a jedynie opcja.
Na sam koniec warto wspomnieć o tym, co znajduje się na samym początku – dwie literówki. Czy Neti.pl to faktycznie „typos” – można polemizować. Jednak nawa zdaje się nawiązywać do brandu znanej firmy telekomunikacyjnej. Z kolei źródłosłowowu „jedynki” nie trzeba chyba tłumaczyć. Adres przekierowuje na wyszukiwarkę stron połączoną z katalogiem linków. Trochę szkoda, że laury za zeszły miesiąc zgarnęły domeny, które trudno uznać za pełnowartościowe – ponieważ korzystają z popularności cudzych brandów. A to do pewnego stopnia rzutuje na wizerunek rynku wtórnego. Pozostaje mieć nadzieję, że kolejne miesiące przyniosą miłe generyczno-brandowe i sześcio-, a najchętniej siedmiocyfrowe niespodzianki.
Domeny ogółem
1. | Wan.com | 800 000 $ |
---|---|---|
2. | Teamwork.com | 675 000 $ |
3. | Game.cn | 512 307 $ |
4. | True.com | 350 000 $ |
5. | Wan.cn | 247 830 $ |
6. | LGG.com | 175 000 $ |
7. | JCT.com | 98 000 $ |
8. | TeamShirts.com | 89 000 $ |
9. | IA.ca | 58 590 $ |
10. | XiaoXiao.com | 51 688 $ |
11. | Crafting.com | 51 500 $ |
12. | OnBroadway.com | 50 000 $ |
12. | BigBen.com | 50 000 $ |
12. | Offer.net | 50 000 $ |
15. | Homify.com | 40 500 $ |
16. | Acar.com | 40 000 $ |
17. | Heard.com | 40 000 $ |
18. | Rabatkoder.dk | 36 500 $ |
19. | Uber.org | 36 000 $ |
20. | GetCash.com | 33 901 $ |
non-.com TLD
1. | Game.cn | 512 307 $ |
---|---|---|
2. | Wan.cn | 247 830 $ |
3. | IA.ca | 58 590 $ |
4. | Offer.net | 50 000 $ |
5. | Rabatkoder.dk | 36 500 $ |
6. | Uber.org | 36 000 $ |
7. | Kingdom.co.uk | 31 534 $ |
8. | Witze.de | 30 375 $ |
9. | FYI.tv | 30 000 $ |
10. | LLC.biz | 23 520 $ |
11. | Lotterie.at | 20 550 $ |
12. | FIA.org | 18 000 $ |
13. | VisionDirect.nl | 16 335 $ |
14. | GoldBank.de | 13 500 $ |
15. | GamerPC.de | 12 150 $ |
15. | PFM.de | 12 150 $ |
16. | Boot.net | 11 500 $ |
17. | BMEL.de | 11 406 $ |
18. | OD.ch | 11 070 $ |
19. | WebHosting.co | 10 800 $ |
20. | IXL.ca | 10 355 $ |
Domeny .pl
1. | Facebbok.pl | 4250 zł |
---|---|---|
2. | Neti.pl | 4012 zł |
3. | Makowski.pl | 3300 zł |
4. | Moment.pl | 3255 zł |
5. | Krynica-Morska.pl | 3000 zł |
6. | Polanica-Zdroj.pl | 1700 zł |
7. | Kredyty-Samochodowe.pl | 1700 zł |
8. | Back.pl | 1655 zł |
9. | MyjnieParowe.pl | 1500 zł |
10. | Jaworski.pl | 1433 zł |
11. | Swieradow-Zdroj.pl | 1360 zł |
12. | 29.pl | 1320 zł |
13. | HPC.pl | 1300 zł |
14. | Gruszecki.pl | 1105 zł |
15. | CenyMieszkan.pl | 1100 zł |
16. | Freecast.pl | 1100 zł |
17. | UITM.edu.pl | 1000 zł |
18. | Disco24.pl | 1000 zł |
19. | Roboty.pl (opcja) | 980 zł |
20. | Adresso.pl | 920 zł |
Ciekawe zestawienie, ale wszyscy najchętniej zapoznaliby się z zestawieniem transakcji niejawnych. Pan Michał Pleban ma wszystkie dane potrzebne do przygotowania takiego zestawienia przed sobą i mógłby je bez problemu przygotować. Same kwoty wystarczą, ale można by w nim umieścić również informację o tym, czy kupujący daną domenę to inwestor czy KK oraz czy była cena KT czy negocjacje.
Mam nadzieję, że takie zestawienie będzie się tu pojawiało w każdym miesiącu ;). ps. widać jak ubogo wypada rynek pl na tle innych.
Ano. Szczególnie na tle Chin w ostatnim czasie:)