Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Największe transakcje stycznia 2014

Największe transakcje stycznia 2014

Publikujemy zestawienie największych sprzedaży stycznia na rynku światowym i polskim. Transakcji siedmiocyfrowych liczonych w dolarach jak na razie brak, jednak lista sprzedaży prezentuje się ciekawie – nie tylko ze względu na stawki. Nad Wisłą – również interesująco, niestety niekoniecznie ze względu na wysokość stawek.

Na rynku globalnym na czołówkę sprzedaży chyba po raz pierwszy w tak mocnej reprezentacji wysuwają się Chiny. Najdrożej sprzedana nazwa „Wan” w języku chińskim oznacza zabawę. Pierwsza transakcja dotyczy co prawda domeny .com, ale już na piątej pozycji znajdziemy tę samą nazwę z chińską ccTLD. W dodatku trzecią lokatę również „zgarnęła” końcówka .cn – tym razem z angielskim keywordem. Ale na tym nie koniec. Miejsce jedenaste zajmuje nazwa „XiaoXiao”, która odnosi się do popularnej chińskiej kreskówki tworzonej w technologii flash. Wychodzi na to, że czołowa potęga światowej gospodarki na poważnie „odkrywa” rynek domen. To bardzo dobry znak – tym bardziej że Chińczycy wydają się zainteresowani nie tylko własną końcówką krajową.

Poza tym w zestawieniu ogólnym znajdziemy kilka atrakcyjnych nazw generycznych, jak „Teamwork”, „True”, „Crafting” czy „Offer”, kilka akronimów, których wartość – zgodnie z prognozami zachodnich ekspertów – będzie rosła w najbliższych latach oraz kilka nazw własnych, z których najbardziej uwagę zwraca „BigBen”. Do pierwszej dziesiątki trafiła również domena .ca, która stosunkowo często gości w zestawieniach sprzedażowych. Końcówka ta znalazła się także na 20. pozycji rankingu non-.com, choć w tym zestawieniu nie jest reprezentowana tak licznie, jak adresy .de – czemu zresztą trudno się dziwić. Warto też zwrócić uwagę, że ranking non-.com potwierdza opinie o wartości akronimów. Być może to również wskazówka dotycząca ewentualnych inwestycji w nowe TLD? Tym bardziej że w ich przypadku część generyczna zagospodarowana jest przez samo rozszerzenie, więc drugi poziom jest niemal zarezerwowany dla brandów. A z akronimów, jak wiadomo, chętnie korzystają duże podmioty, w rodzaju korporacji czy instytucji państwowych. Inną ich zaletą jest fakt, że trudno ich abonenta oskarżyć o cybersquatting – wszak skróty można rozszyfrowywać niemal dowolnie. Pokazuje to dobrze przykład adresu z 17. pozycji zestawienia .pl. Po odwiedzeniu strony, do której prowadzi, można się zapoznać z bardzo kreatywną interpretacją tego akronimu.

Dla domeny .pl rok nie rozpoczął się brawurowo – pięciocyfrowych sprzedaży na razie brak. Jednak lista nazw, które zmieniły abonenta między 1 a 31 stycznia, wygląda ciekawie. Przede wszystkim dlatego, że aż sześć domen z pierwszej dwudziestki to nazwy własne (3., 5., 6., 10., 11., 14.), z czego trzy odnoszą się do miejscowości – godne odnotowania w kontekście niedawnego uwolnienia nazw regionalnych przez NASK – a trzy do nazwisk. Dwie pozycje z tej ostatniej kategorii prowadzą już do stron internetowych – osobistych wizytówek, z których jedna zawiera ofertą handlową, a druga jest w przygotowaniu. Jak widać, personal branding jest trendem, który znajduje konkretne przełożenie na wtórnym rynku domen. Nie mylą się zatem ci, którzy powtarzają, że zaczyna się dobry czas dla brandów – i niestety kończy się passa dla domen exact match. W tej ostatniej kategorii doszło jedynie do trzech sprzedaży powyżej 1000 zł (7., 9., 15.). Dodatkowo w pierwszej dwudziestce pojawiły się dwa „czyste”, jednowyrazowe generyki (4., 19.), z czego drugi to nie „właściwa” transakcja, a jedynie opcja.

Na sam koniec warto wspomnieć o tym, co znajduje się na samym początku – dwie literówki. Czy Neti.pl to faktycznie „typos” – można polemizować. Jednak nawa zdaje się nawiązywać do brandu znanej firmy telekomunikacyjnej. Z kolei źródłosłowowu „jedynki” nie trzeba chyba tłumaczyć. Adres przekierowuje na wyszukiwarkę stron połączoną z katalogiem linków. Trochę szkoda, że laury za zeszły miesiąc zgarnęły domeny, które trudno uznać za pełnowartościowe – ponieważ korzystają z popularności cudzych brandów. A to do pewnego stopnia rzutuje na wizerunek rynku wtórnego. Pozostaje mieć nadzieję, że kolejne miesiące przyniosą miłe generyczno-brandowe i sześcio-, a najchętniej siedmiocyfrowe niespodzianki.

 

Domeny ogółem

1. Wan.com 800 000 $
2. Teamwork.com 675 000 $
3. Game.cn 512 307 $
4. True.com 350 000 $
5. Wan.cn 247 830 $
6. LGG.com 175 000 $
7. JCT.com 98 000 $
8. TeamShirts.com 89 000 $
9. IA.ca 58 590 $
10. XiaoXiao.com 51 688 $
11. Crafting.com 51 500 $
12. OnBroadway.com 50 000 $
12. BigBen.com 50 000 $
12. Offer.net 50 000 $
15. Homify.com 40 500 $
16. Acar.com 40 000 $
17. Heard.com 40 000 $
18. Rabatkoder.dk 36 500 $
19. Uber.org 36 000 $
20. GetCash.com 33 901 $

non-.com TLD

1. Game.cn 512 307 $
2. Wan.cn 247 830 $
3. IA.ca 58 590 $
4. Offer.net 50 000 $
5. Rabatkoder.dk 36 500 $
6. Uber.org 36 000 $
7. Kingdom.co.uk 31 534 $
8. Witze.de 30 375 $
9. FYI.tv 30 000 $
10. LLC.biz 23 520 $
11. Lotterie.at 20 550 $
12. FIA.org 18 000 $
13. VisionDirect.nl 16 335 $
14. GoldBank.de 13 500 $
15. GamerPC.de 12 150 $
15. PFM.de 12 150 $
16. Boot.net 11 500 $
17. BMEL.de 11 406 $
18. OD.ch 11 070 $
19. WebHosting.co 10 800 $
20. IXL.ca 10 355 $
Źródło: DNJournal.org

 

Domeny .pl

1. Facebbok.pl 4250 zł
2. Neti.pl 4012 zł
3. Makowski.pl 3300 zł
4. Moment.pl 3255 zł
5. Krynica-Morska.pl 3000 zł
6. Polanica-Zdroj.pl 1700 zł
7. Kredyty-Samochodowe.pl 1700 zł
8. Back.pl 1655 zł
9. MyjnieParowe.pl 1500 zł
10. Jaworski.pl 1433 zł
11. Swieradow-Zdroj.pl 1360 zł
12. 29.pl 1320 zł
13. HPC.pl 1300 zł
14. Gruszecki.pl 1105 zł
15. CenyMieszkan.pl 1100 zł
16. Freecast.pl 1100 zł
17. UITM.edu.pl 1000 zł
18. Disco24.pl 1000 zł
19. Roboty.pl (opcja) 980 zł
20. Adresso.pl 920 zł
Źródło: Notowanie.pl

Tagi: , , , , , , ,

Komentarze ( 3 )

Czym możesz się podzielić?

  1. Domenatorix 6 lutego 2014 Odpowiedz

    Ciekawe zestawienie, ale wszyscy najchętniej zapoznaliby się z zestawieniem transakcji niejawnych. Pan Michał Pleban ma wszystkie dane potrzebne do przygotowania takiego zestawienia przed sobą i mógłby je bez problemu przygotować. Same kwoty wystarczą, ale można by w nim umieścić również informację o tym, czy kupujący daną domenę to inwestor czy KK oraz czy była cena KT czy negocjacje.

  2. Kamil 6 lutego 2014 Odpowiedz

    Mam nadzieję, że takie zestawienie będzie się tu pojawiało w każdym miesiącu ;). ps. widać jak ubogo wypada rynek pl na tle innych.

    • Przemysław Ćwik Przemysław Ćwik 6 lutego 2014 Odpowiedz

      Ano. Szczególnie na tle Chin w ostatnim czasie:)

Tutaj możesz komentować