Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Słowa kluczowe w domenach nie są istotne?

Słowa kluczowe w domenach nie są istotne?

Kolejny sygnał ze strony Google, że słowa kluczowe w nazwach domen nie mają znaczenia dla pozycji strony w SERP.

Pracownicy Google od dłuższego czasu przekonują, że domeny generyczne nie mają większej wartości z punktu widzenia pozycji adresu w wynikach wyszukiwania. Temat został nagłośniony wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmu Google, a szczególnie tzw. EMD update w 2012 r. Chodzi o domeny typu exact match, czyli dokładnie odpowiadające frazom wpisywanom do okna wyszukiwarki. Przez lata panowała opinia – w dużym stopniu zgodna z prawdą – że jeśli keyword w nazwie domeny odpowiada keywordowi wpisywanemu do wyszukiwarki, adres z tym keywordem ma szansę zająć wyższą pozycję w SERP. Prowadziło to do nadużyć w postaci wykorzystywania tasiemcowych domen złożonych z popularnych fraz, pod którymi stawiano strony z reklamami. Ich wartość merytoryczna była znikoma lub żadna, ale tego typu minisite’y przynosiły (z reguły dość skromny) dochód domainerom i developerom. Kolejne udoskonalenia algorytmu Google zmniejszyły znaczenie keywordów dla pozycji w SERP, jednak wciąż istnieją kontrowersje co do tego, w jakim stopniu.

W wątku na forum Google Webmaster Help John Mueller stwierdza, że hasła kluczowe w nazwach domen nie są potrzebne do uzyskania wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwania. „Nie potrzebujesz keywordów w nazwie swojej domeny. Serwisy, które nie posiadają w swoich adresach słów kluczowych, nie mają problemów ze zdobyciem wysokiej pozycji w rankingach. Zamiast skupiać się na keywordach, zalecałbym poświęcenie czasu na stworzenie serwisu najlepszego w swoim rodzaju” – przekonuje Mueller w wypowiedzi na stronie https://productforums.google.com.

Jak jest faktycznie – tego zapewne nie ustalimy w sposób jednoznaczny. Jednak w niedawnym wywiadzie, jaki przeprowadziliśmy z Michaelem Cottamem z SEO Consulting Services, nasz rozmówca stwierdził rzecz następującą: „Domeny wciąż mają znaczenie. Nazwy EMD i częściowo odpowiadające frazom kluczowym wciąż wzmacniają pozycję stron w wynikach wyszukiwania Google, Bing czy Yahoo – ale w mniejszym stopniu niż rok czy dwa lata temu”. Być może warto więc zachować odrobinę dystansu do wypowiedzi przedstawicieli Google czy Bing.

Tagi: , , , , , ,

Komentarze ( 4 )

Czym możesz się podzielić?