Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Największe sprzedaże lutego 2017 r.

Największe sprzedaże lutego 2017 r.

Lutowe wyniki sprzedaży na światowym rynku wypadają dosyć skromnie. Tymczasem nad Wisłą doszło do prawdziwej niespodzianki. Nazwa z końcówką .pl zmieniła abonenta za 123 tys. zł.

Luty zaowocował spektakularną transakcją na polskim rynku wtórnym: na początku tego miesiąca w mediach pojawiła się informacja o sprzedaży domeny .pl za sześciocyfrową sumę. Za adres Faktury.pl zapłacono 123 tys. zł. Nabywcą jest firma Afaktury.pl, działająca na rynku od 2014 r. Spółka oferuje program przeznaczony do wystawiania faktur i dokumentów online. W 2016 r. firma rozpoczęła prace nad nowym oprogramowaniem, rozszerzonym o o dodatkowe funkcje, które ma zostać udostępnione pod zakupionym adresem. Z komunikatu na stronie wynika, że start nowej usługi nastąpi za pięć tygodni. Sprzedaż Faktury.pl za 123 tys. zł to największa ujawniona transakcja na rynku polskim od 2013 r., kiedy za GryDlaDzieci.pl zapłacono 156 tys. zł.

Lutowy ranking domen .pl przynosi więcej miłych niespodzianek, choć już mniejszego kalibru niż wymieniona transakcja. Za wysoką kwotę sprzedana została również domena Chicco.pl. Nabywca zapłacił za ten adres 36 285 zł. Obecnie domena dostępna jest do kupienia w serwisie Aftermarket.pl. Niewiele mniej, bo 28 290 zł, zarobił poprzedni abonent adresu Fryzjer.pl. Również ta domena dostępna jest do nabycia za pośrednictwem Aftermarket.pl. Przypisana do niej cena wynosi 98 400 zł z VAT.

Warto także wspomnieć o dwóch kolejnych sprzedażach. Mimo że niższe, to jednak sytuują się w przedziale pięciocyfrowym, co nie jest małym osiągnięciem na polskim rynku, przynajmniej jeśli oceniać go przez pryzmat transakcji ujawnionych. Lutowa „czwórka” to Key.pl, sprzedana za 11 691 zł z VAT. Obecnie domena również jest dostępna do nabycia. Z kolei dwuliterówka QR.pl, sprzedana za 10 590 zł, została przekierowana na adres GlobeIT.pl, co jest o tyle zaskakujące, że nazwa wydaje się bardzo atrakcyjna, a stawka dość wysoka jak na zakup adresu wyłącznie w celu pozyskania ruchu. Być może przekierowanie ma charakter tymczasowy, a docelowo adres ma zostać wykorzystany pod konkretne przedsięwzięcie lub zmonetyzowany w inny sposób.

Dalsze sprzedaże z listy .pl nie budzą już większych emocji, choć zwraca – raczej niekorzystnie – uwagę fakt, że są wśród nich nazwy odnoszące się do zarejestrowanych znaków handlowych. Chodzi o adresy Oshee.pl, WWW-Google.pl, Alitalia.pl, PKO.eu, Duolingo.pl. Dotyczy to również domeny Chicco.pl. W przypadku akronimu PKO abonent może się bronić jego potencjalną wieloznacznością, a w przypadku Chicco.pl odwoływać do oryginalnego, włoskiego znaczenia tego terminu. Jednak w pozostałych przypadkach wykorzystanie  trademarków wydaje się ewidentne. Ciekawe, czy abonenci tych nazw zdołają je upłynnić, czy raczej będą musieli bronić swojej własności przed sądem polubownym.

W odróżnieniu od rankingu .pl lutowy ranking najwyższych sprzedaży wypada dosyć skromnie. Lista jest wyraźnie zdominowana przez akronimy i domeny numeryczne. Ma to oczywisty związek z koniunkturą na rynku chińskim i wysokimi stawkami płaconymi przez tamtejszych klientów za krótkie nazwy z rozszerzeniem .com. Ciekawszy wydaje się ranking non-.com, w którym pojawia się sporo nowych domen, m.in. .media, .rich, .club, .blog i .casino – w ciekawej kombinacji z keywordem „bitcoin”, przypominającym o rosnącym potencjale rynku kryptowalut.

Z rankingu non-.com można wyczytać jeszcze jedną ciekawą informację na temat aktualnych trendów rynkowych. Otóż na liście pojawiają się dwa adresy z końcówką .ai. Formalnie przypisana jest ona Anguilli, wysepce położonej na Morzu Karaibskim, będącej terytorium zamorskim Wielkiej Brytanii. W praktyce domena wykorzystywana jest jako akronim wyrażenia „artificial intelligence”, czyli sztuczna inteligencja. Jak wiadomo, jest to dziedzina, o której w ostatnim czasie jest coraz głośniej – a to niewątpliwie dopiero skromny zwiastun jej przyszłej „kariery”. Nic dziwnego, że za utrzymanie domeny z końcówką .ai trzeba płacić ok. 100 euro (takie stawki oferuje EuroDNS.com). Jednak inwestycja w tę TLD może zwrócić się z dużą nawiązką.

Sprzedaże ogółem

1. 3W.com 280 000 $
2. Physician.com 179 000 $
3. OCS.com 115 000 $
4. DIL.com 102 000 $
5. HG7.com 60 001 $
6. Convenience.org 55 000 $
7. LXW.com 47 011 $
8. Defiant.com 45 000 $
9. SZD.com 44 500 $
10. TRM.com 44 000 $
10. DTP.com 44 000 $
11. 2021.com 43 000 $
12. Timi.com 40 666 $
13. NFR.com 39 000 $
14. Xitong.com 38 006 $
15. PXN.com 37 000 $
16. HAA.com 36 000 $
17. MomsChoice.com 31 500 $
18. 5530.com 31 000 $
19. Apuestas.net 30 740 $
20. Saucey.com 29 000 $

Źródło: DNJournal.com

non-.com TLD

1. Convenience.org 55 000 $
2. Apuestas.net 30 740 $
3. Bitcoin.casino 28 000 $
4. OP.media 20 500 $
5. Act.today 20 000 $
6. MobileHomes.org 18 800 $
7. Papa.de 15 515 $
8. G.rich 13 750 $
9. Robo.io 12 500 $
10. Bummeln.de 10 865 $
11. Automation.ai 10 000 $
11. PeoplePower.org 10 000 $
12. Top-Ten.de 9461 $
13. AirportParking.uk 9300 $
14. K8.club 8760 $
15. WestCountry.co.uk 8750 $
16. Vegetarian.club 8500 $
17. G.cx 8368 $
18. Blackbook.com.au 8000 $
19. Weed.blog 7877 $
20. Top.ai 7100 $

Źródło: DNJournal.com

Domeny .pl

1. Faktury 123 000 zł
2. Chicco.pl 36 285 zł
3. Fryzjer.pl 23 000 zł
4. Key.pl 9505 zł
5. QR.pl 8610 zł
6. Oshee.pl 4501 zł
7. Autostyl.pl 3290 zł
8. 4R.pl 2815 zł
9. Poker.pl (opcja) 2805 zł
10. Horror.pl 2500 zł
11. 5Fantastic.pl 2157 zł
12. WWW-Google.pl 2000 zł
13. Kredyteo.pl 1920 zł
14. WFP.pl 1761 zł
15. NowaPolitologia.pl 1755 zł
16. Alitalia.pl 1720 zł
17. Milicja.pl 1700 zł
17. PKO.eu 1700 zł
18. FPF.pl 1356 zł
19. Duolingo.pl 1300 zł
20. Listomat.pl + Listomaty.pl 1240 zł

Źródło:CenyDomen.pl, RynekDomen.pl

Tagi: , , , ,

Komentarze ( 3 )

Czym możesz się podzielić?