Dobre rozpoczęcie roku dla domeny .pl! Raport NASK za pierwszy kwartał 2016 r.
Pierwszy kwartał bieżącego roku był trzeci w historii pod względem liczby nowych adresów z końcówką – wynika z najnowszego raportu NASK. Na koniec marca w rejestrze polskiej ccTLD było zarejestrowanych 2 717 200 nazw.
Operator końcówki .pl opublikował na stronie DNS.pl raport podsumowujący wyniki polskiej domeny krajowej w pierwszym kwartale bieżącego roku. Nowy dyrektor NASK, Wojciech Kamieniecki, „we wstępniaku” chwali się dobrymi wynikami rejestracji. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2016 r. w rozszerzeniu .pl przybyło 290 530 nazw. To trzeci najlepszy wynik w historii polskiego rejestru.
Pod względem nowych rejestracji najlepiej wypadł marzec z wynikiem 100 329 nazw. Na drugim miejscu plasuje się luty (98 272), a na trzecim styczeń (91 929) – tendencje jest więc jednoznacznie wzrostowa. Pod względem wzrostów rejestru, a więc liczby nowych rejestracji skorygowanych o liczbę nazw nieprzedłużonych, najlepiej wypadł luty (16 191), dalej styczeń (9181) i marzec (5075). Łączna liczba adresów .pl na koniec marca wyniosła 2 712 200.
Warto zwrócić uwagę na rekordowy odsetek rejestracji nazw bezpośrednio w drugim poziomie domeny .pl. W pierwszym kwartale br. wyniósł on 75,1 proc. – więcej niż kiedykolwiek dotychczas. Rejestracje w rozszerzeniach funkcjonalnych, takich jak .com.pl czy .net.pl stanowiły 19 proc. wszystkich nowych rejestracji – to spadek o 1,08 proc. w stosunku do wyniku na koniec grudnia minionego roku. Zmniejszyła się również liczba rejestracji nazw w rozszerzeniach regionalnych (spadek o 0,12 proc. kwartał do kwartału). W pierwszym kwartale br. stanowiła ona 5,9 proc. wszystkich rejestracji.
Pora na kolejną dobrą wieść płynącą z nowego raportu NASK. Ponownie wzrósł wskaźnik odnowień adresów .pl. Jak zwykle jest to wzrost nieznaczny, ale cieszy fakt, że mamy do czynienia z rosnącym trendem. W minionym kwartale wskaźnik odnowień wzrósł o 0,59 proc. i osiągnął 62,46 proc. To wciąż niewiele na tle średniej europejskiej i wynik ten niewątpliwie wymaga znacznej poprawy, a zatem zwiększonych wysiłków polskiego rejestru w promocji adresów .pl. No i najważniejszego z możliwych posunięć: obniżenia ceny przedłużenia nazw. Być może decydenci polskiego rejestru podejmą taki krok na fali „dobrej zmiany”? 🙂
Godna uwagi jest również informacja o wzroście liczby transferów. W ciągu pierwszego kwartału 2016 r. 46 607 nazw z końcówką .pl zostało przeniesionych do nowego rejestratora. Średnia dzienna liczba transferów w Q1 2016 wyniosła 512, czyli o 23 więcej niż w poprzednim kwartale. Z jednej strony za wzrost ten mogą odpowiadać inwestorzy przenoszący portfolia do innych registrarów. Z drugiej może to być efekt rosnącej świadomości samych internautów, którzy bardziej wnikliwie przyglądają się ofertom rejestratorów. Dla doświadczonych rejestrantów jest oczywiste, że firmy, które inwestują w promocję i maksymalnie obniżają stawki rejestracji, rekompensują sobie te wydatki w sposób mniej widoczny dla konsumentów: najczęściej przez wyższe ceny odnowień.
Pod względem udziału partnerów w obsłudze nazw domeny .pl nieznacznie straciła nazwa.pl, zajmująca drugie miejsce zestawienia. Wzrost odnotowały natomiast pozostałe firmy z pierwszej piątki: home.pl, Consulting Service, Aftermarket.pl (Michau Enterprises) i OVH. Należąca do niemieckiego gigant internetowego United Internet firma home.pl posiada obecnie dokładnie jedną czwartą rynku obsługi nazw .pl.
Jeszcze lepiej home.pl wypada pod względem nowych rejestracji. Spółka zwiększyła swój udział w tym obszarze o ponad 1 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału. Przyrost odnotowała również nazwa.pl. Mocny spadek zaliczyła natomiast należąca do home.pl spółka AZ.pl – z 8,38 proc. w ostatnim kwartale zeszłego roku do 5,99 proc. w Q1 br.
W rankingu udziału partnerów w obsłudze abonentów nieznacznie wzrosły udziały home.pl i spadły udziały nazwa.pl. Klientów – w porównaniu z poprzednim kwartałem – przybyło również firmom: Consulting Service, OVH i Aftermarket.pl. Z kolei na rynku opcji niezmiennie „rządzi” firma Aftermarket.pl z wynikiem 46,84 proc.
Tagi: .pl, aftermarket.pl, AZ.pl, Home.pl, NASK, nazwa.pl, opcje, przedłużenia, rejestracje
Komentarze ( 4 )
Czym możesz się podzielić?