1and1 przejmuje home.pl za 640 milionów zł
Spółka Home.pl zmienia właściciela. Nabywcą jest United Internet, niemiecki gigant hostingowy, właściciel 1and1, rejestratora działającego m.in. na polskim rynku. Cena transakcji wyniosła 150 milionów euro (ok. 640 milionów zł).
O tym, że home.pl jest na sprzedaż, wiadomo było już od marca br. Informacja była zaskoczeniem, bo ówczesny właściciel spółki, fundusz V4C, „pospieszył się” z wystawieniem firmy pod młotek o dwa lata w stosunku do wstępnych założeń. Swoje udziały postanowili spieniężyć również założyciele firmy i jej prezes Marcin Kuśmierz.
V4C nabył Home.pl w 2012 r. za nieujawnioną kwotę, która wyceniana jest na 150–200 milionów zł. Według marcowych szacunków „Pulsu Biznesu” firma miała być warta maksymalnie 500 milionów zł, a według wyceny potencjalnych nabywców – 300 milionów. Ostatecznie jednak za status lidera rynku hostingu w Polsce ponad dwukrotnie wyższą kwotę zdecydował się zapłacić niemiecki koncern United Internet. W ręce giganta wraz z home.pl trafią również firmy AZ.pl i Premium.pl – druga co do wielkości po Aftermarket.pl giełda domen w Polsce. Niemcy staną się zatem właścicielami czterech znanych marek na polskim rynku domenowo-hostingowym.
Dotychczasowe pasmo porażek 1&1 w Polsce może wskazywać na niechęć sporej grupy klientów do korzystania z usług firmy z kapitałem niemieckim i rosnącą świadomość w zakresie szkodliwości prób monopolizowania rynku przez obcy kapitał – mówi Tomasz Żyła, prezes zarządu nazwa.pl S.A.
Co to oznacza dla klientów Home.pl? – Zmiana inwestora nie będzie miała wpływu na klientów spółek Grupy home.pl. Oferta produktowa oraz technologie wykorzystywane do świadczenia usług nadal będą rozwijane w Szczecinie. Nazwy spółek oraz ich marki również nie ulegną zmianie – mówi nam Marcin Kuśmierz, prezes zarządu home.pl.
O komentarz do transakcji poprosiliśmy również nazwa.pl, drugiego obok home.pl największego rejestratora domen na rynku polskim.
– Transakcja przebiega w dosyć trudnym dla home.pl momencie. Na rynku domen od kilku kwartałów i we wszystkich kluczowych kategoriach grupa home.pl wyraźnie słabnie, odnotowując trwałe spadki w udziale rynkowym oraz zastój w pozyskaniu bazy abonenckiej. Zahamowanie regresu w kategorii domen – kluczowym dla branży segmencie rynku – z pewnością będzie kosztownym wyzwaniem dla nowego właściciela, obecnego przecież na polskim rynku od 2010 roku. Dotychczasowe pasmo porażek 1&1 w Polsce może wskazywać na niechęć sporej grupy klientów do korzystania z usług firmy z kapitałem niemieckim i rosnącą świadomość w zakresie szkodliwości prób monopolizowania rynku przez obcy kapitał. A to z kolei może trwale osłabiać pozycję rynkową home.pl, jak i całej grupy – komentuje Tomasz Żyła, prezes zarządu nazwa.pl S.A., firmy – jak podkreśla Żyła – ze 100-proc. kapitałem polskim.
Tagi: 1and1, AZ.pl, Home.pl, Marcin Kuśmierz, nazwa.pl, Premium.pl, Tomasz Żyła, United Internet, V4C
Komentarze ( 12 )
Czym możesz się podzielić?