Spółka Home.pl jest na sprzedaż
Właściciel Home.pl, V4C Eastern Europe Holding, przymierza się do sprzedaży tej szczecińskiej spółki – wynika z doniesień „Pulsu Biznesu”. Obecnie Home.pl wyceniany jest na 500 milionów zł.
Wiadomość jest o tyle niespodzianką, że pojawia się już trzy lata po kupnie przez V4C większościowego pakietu w Home.pl. Fundusz przymierza się do sprzedaży dwa lata wcześniej niż przewidywały wstępne założenia ze względu na rzekomą wyjątkową dochodowość inwestycji. Udziałów w firmie zamierzają się pozbyć także jej założyciele oraz prezes Marcin Kuśmierz. Oficjalnym powodem wystawienia spółki na sprzedaż jest duże zainteresowanie ze strony potencjalnych nabywców. Co prawda nie wiadomo, za jaką kwotę V4C kupił Home.pl na początku 2012 r., jednak wartość transakcji była wyceniana na 150–200 milionów zł. Obecnie firma ma być warta 500 milionów zł. W minionym roku wysokość jej przychodów wyniosła 100 milionów zł a EBITDA (przychody minus koszty) – ponad 37 milionów.
Czy zatem wycena na poziomie pół miliarda nie jest przesadzona? Takich opinii nie brakuje, jednak bez większej ilości danych, trudno formułować jednoznaczne wnioski. Dla zilustrowania skali transakcji i podstaw powyższych szacunków można pokusić się o nieco robocze porównanie: w 2012 r. Axel Springer zapłacił za 75 proc. udziałów w spółce Onet.pl – największym portalu informacyjnym w Polsce – 956,25 miliona zł. Wartość przychodów Onet.pl w pierwszym półroczu 2011 r. wyniosła 111 milionów zł, a EBITDa – 27 milionów. Natomiast w 2014 r. spółka Orange Polska sprzedała portal WP.pl za 383 miliony zł. Oczywiście wyniki finansowe to nie wszystko, liczy się również potencjał rozwojowy, w tym wachlarz możliwych usług oraz baza klientów, które w przypadku portali medialnych wydają się znacznie większe. Nie zapominajmy jednak, że Home.pl to lider rynku hostingowego i domenowego w Polsce, który w ostatnich latach dokonał dwóch ważnych akwizycji.
Spółka Home.pl wyceniana jest na 500 milionów zł. To o 300 milionów więcej od szacunkowej wartości większościowych udziałów w tej firmie, zakupionych przez fundusz V4C w 2012 r.
W 2011 r. szczecińska spółka kupiła serwis przechwytujący domeny PPD.pl oraz rejestratora Albert.pl. Obie firmy zostały zintegrowane pod marką Premium.pl. Dysponuje ona obecnie 3,5-procentowymi udziałami w rynku rejestracji nazw, a także jest drugą pod względem wielkości giełdą domen w Polsce po Aftermarket.pl. Na początku zeszłego roku Home.pl przejął także ponad 75 proc. udziałów w firmie AZ.pl, która znajduje się na piątym miejscu pod względem liczby utrzymywanych nazw domeny .pl z udziałami w wysokości 7,1 proc. Sam Home.pl jest w tej kategorii liderem rynku z udziałami w wysokości 24,23 proc., według danych NASK za ostatni kwartał minionego roku. Przewaga szczecińskiej firmy nad drugą spółką w rankingu, Nazwa.pl, wynosi pod tym względem aż 5,5 proc. Home.pl kontroluje zatem jedną trzecią rynku domen w Polsce, co wiąże się m.in. z posiadaniem ogromnej bazy stałych klientów. Obecnie spółka ma ich 350 tys.
W związku z planowaną transakcją pojawia się szereg pytań, z których najważniejsze, to: kto przejmie największy kawałek domenowego i hostingowego tortu w Polsce? Czy będzie to rodzimy kapitał? Jaki nowy nabywca będzie miał pomysł na rozwój firmy? Dotychczas dość dobrze sprawdzał się model sprzedaży domen za 0 zł i celowanie w klienta masowego. Możemy mieć zatem przekonanie graniczące z pewnością, że ta strategia nie ulegnie zmianie. Ciekawe również, jak potoczą się losy AZ.pl i Premium.pl: czy firmy te wraz z Home.pl trafią w ręce nowego właściciela, a jeśli tak, to czy przypadkiem również nie wdrożą modelu biznesowego „0 zł za domenę”?
Tagi: aftermarket.pl, Albert.pl, AZ.pl, Home.pl, nazwa.pl, Onet.pl, PPD.pl, Premium.pl, V4C Eastern Europe Holding
Komentarze ( 5 )
Czym możesz się podzielić?