Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Największe sprzedaże września 2014 r.

Największe sprzedaże września 2014 r.

Wrzesień na rynku domen minął bez emocjonujących transakcji. Najdroższym adresem sprzedanym na rynku światowym był Digital.com, który zmienił abonenta za ponad 370 tys. dolarów.

Wrześniowe rankingi sprzedaży niestety zawodzą. Zarówno na rynku globalnym, jak i polskim. Najdrożej sprzedana domena, Digital.com, osiągnęła cenę 373 750 dolarów, co jest znacznie poniżej średniej dla minionych miesięcy bieżącego roku. Podobna sytuacja miała miejsce w lipcu, gdy najdroższym adresem był PY.com, który zmienił abonenta za 358 tys. dolarów. Pierwszy miesiąc trzeciego kwartału wypadł jednak lepiej niż ostatni, biorąc pod uwagę wartość pozostałych ujawnionych transakcji. Doszło wówczas do sześciu sprzedaży za kwoty sześciocyfrowe, w tym trzy o wartości powyżej 300 tys. dolarów, podczas gdy we wrześniu sprzedano tylko jedną domenę za cenę przekraczającą tę stawkę. Pierwszą dwudziestkę zamyka adres StepOnUp.com, który zmienił właściciela za niespełna 19 tys. dolarów. W lipcu na ostatnim miejscu stawki znalazła się domena GPV.com, sprzedana za 30 tys. dolarów, a w sierpniu – Asou.com, za którą zapłacono 52,5 tys. dolarów. Ponadto na zeszłomiesięcznej liście znalazły się dwie nazwy o wartości miliona dolarów, więc spadek wartości transakcji miesiąc do miesiąca jest bardzo wyraźny.

Ciekawostką jest obecność w rankingu największych sprzedaży trzech nazw w rozszerzeniu .de, co pokazuje siłę tego ccTLD na tle innych domen krajowych. Pozostałe non-.comy w zestawieniu to .tv, .org i – co również godne uwagi – .cruises. Obecność nowej domeny w pierwszej dwudziestce najdroższych adresów września świadczy o stopniowym „awansie” nowych końcówek. Z drugiej strony nie należy przeceniać aktualnej pozycji nowych domen. Jest jasne, że wśród tak dużej ilości nowych rozszerzeń musi pojawić się co najmniej kilkaset kombinacji nazwowo-końcówkowych o dużej wartości. Nie dowodzi to jednak, że dana nTLD będzie równie dobrze współgrała z innymi nazwami, uznawanymi za cenne w połączeniu z domenami krajowymi czy starymi domenami generycznymi. Obecnie szlaki dla segmentu nTLD przecierają jedynie sprzedaże najlepszych adresów stanowiących optymalne połączenie dobrego brandu z nowym rozszerzeniem. Tego typu sprzedaże z pewnością będą coraz bardziej zwracać uwagę zarówno inwestorów, jak i biznesu, a w dłuższej perspektywie „zwykłych” internautów, co ostatecznie przełoży się na wzrost zainteresowania nowymi końcówkami. Pytanie, jak długo potrwa ten proces i kiedy adresy w nowych domenach osiągną wartość, którą można uznać za opłacalną z punktu widzenia inwestycji, wciąż pozostaje aktualne.

W minionym miesiącu na liście non-.com zwraca uwagę niespotykana dominacja domen .de. W sumie jest ich aż dziewięć. O ile Chińczycy „ciągnęli”, szczególnie w pierwszym półroczu, rynek domen w segmencie najwyższych transakcji, o tyle Niemcy zdają się dominować w przedziale transakcji o wartości od średniej do wysokiej. Również pod względem ilości sprzedanych nazw rynek niemiecki jest bezkonkurencyjny w Europie, a w skali globalnej być może przeważa nawet nad rynkiem chińskim. Niestety nie posiadamy tego typu danych, by móc stwierdzić to z całą pewnością. Domaining w Państwie Środka umyka uwadze obserwatorów z Zachodu i wieści na temat transakcji na Dalekim Wschodzie docierają do nas sporadycznie i „wąskimi” kanałami.

Również polski rynek domen nie dostarczył nam w tym miesiącu zbyt wielu emocji. Nie tylko zabrakło wyrazistej „jedynki”, ale również liczba sprzedaży czterocyfrowych pozostawia sporo do życzenia. W sierpniu było ich czternaście, a więc tylko o cztery więcej, a w lipcu – piętnaście. Jednak w obu miesiącach na liście transakcji pojawiły się również kwoty pięciocyfrowe (Pornosy.pl – 10,5 tys. zł oraz DH.pl – 66,2 tys. zł). Miejmy nadzieję, że spadek liczby wysokich sprzedaży wiąże się jedynie z obniżką nastrojów na koniec lata i kolejne miesiące okażą się bardziej pomyślne zarówno dla polskiego, jak i światowego rynku domen.

Domeny ogółem

1. Digital.com 373 750 $
2. Cute.com 230 000 $
3. TorontoRealEstate.com 140 000 $
4. Musik.de 128 999 $
5. Koko.com 100 440 $
6. Apps.de 64 499 $
7. LAM.com 61 920 $
8. DEC.com 57 500 $
9. Cabs.com 50 000 $
9. Decoded.com 50 000 $
10. Bristol.com 40 250 $
11. Kiralikaraba.com 37 500 $
12. FRR.com 32 200 $
13. Answers.tv 28 350 $
14 SFD.com 27 600 $
15. 100.org 26 000 $
16. Kiel.com 25 350 $
17. Baltic.cruises 25 000 $
17. CoolCompany.com 25 000 $
17. FreeATM.com 25 000 $
17. TheMotel.com 25 000 $
18. 5198.com 20 000 $
18. FullStory.com 20 000 $
19. Analytics.de 19 479 $
20. StepOnUp.com 18 888 $

Źródło: DomainNews.com

Domeny non-.com

1. Musik.de 128 999 $
2. Apps.de 64 499 $
3. Answers.tv 28 350 $
4. 100.org 26 000 $
5. Baltic.cruises 25 000 $
6. Analytics.de 19 479 $
7. HR.tv 16 298 $
8. BusinessFinance.com.au 16 261 $
9. Wettbuero.de 15 600 $
10. BS.tv 15 000 $
11. KFZ24.de 14 490 $
12. KQ.net 13 500 $
13. Piercings.de 12 600 $
14. Muhabbet.net 12 000 $
15. Casinos.com.co 10 320 $
16. TheFaceShop.com.cn 9588 $
17. Inc.tv 9500 $
18. Online-Roulette.de 9450 $
19. Selbständigkeit.de (IDN) 9211 $
20. Externer-Datenschutzbeauftragter.de 8820 $

Źródło: DomainNews.com

Domeny .pl

1. Niemiecki.pl 7000 zł
2. Awaria.pl 3750 zł
2. OAL.pl 3750 zł
3. Winoteka.pl 3250 zł
4. iMarket.pl 2115 zł
5. Darmo.pl 2100 zł
6. SlotyOnline.pl 1755 zł
7. Decore.pl 1555 zł
8. Drogerie.pl 1440 zł
9. Mama.com.pl 1300 zł
10. Piaskownica.pl 1221 zł
11. Criss.pl 990 zł
11. KamizelkiOdblaskowe.pl 990 zł
12. Weterynaria.eu 950 zł
15. PZH.pl 761 zł
16. PiekarySlaskie.pl 752 zł
17. Armani.pl 750 zł
17. DrukarniaLublin.pl 750 zł
17. KomputeryPoleasingowe.pl 750 zł
17. SerwisDomowy.pl 750 zł
17. Wardega.pl 750 zł
18. Fighter.pl 725 zł
19. Wakacyjna.pl 720 zł
20. LeczenieZylakow.pl 700 zł

Źródło: CenyDomen.pl

Tagi: , ,

Komentarze ( 3 )

Czym możesz się podzielić?