Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Spadki spadków, czyli raport NASK za drugi kwartał 2018 r.

Spadki spadków, czyli raport NASK za drugi kwartał 2018 r.

Liczba domen .pl wciąż spada, ale wolniej – wynika z danych zamieszczonych w najnowszym raporcie NASK. W ciągu drugiego kwartału w rejestrze ubyło tylko 595 adresów.

NASK opublikował raport podsumowujący drugi kwartał na polskim rynku pierwotnym. Wprawdzie trend spadkowy nie uległ odwróceniu, ale za to znacząco spowolnił. Od początku kwietnia do końca czerwca w rejestrze ubyło tylko 595 nazw – najmniej, odkąd polska końcówka krajowa zaczęła „chudnąć”. Niestety spadła też liczba nowo zarejestrowanych domen – z 246,4 tys. w pierwszym kwartale do 207,5 tys. w drugim. Korzystną wiadomością jest wzrost wskaźnika odnowień o niemal 1 proc. – z 63,29 na koniec marca do 64,16 na koniec czerwca. W porównaniu z  wynikami jeszcze sprzed dwóch lat widać całkiem wyraźną różnicę. Pozostaje życzyć sobie, by wykres ilustrujący dynamikę przyrostu nazw w rejestrze z równą werwą ruszył w górę.

odsetekodnowien

Gorzej wyglądają dane na temat rejestracji nazw. Zeszłokwartalny wynik należy do najsłabszych z ostatnich trzech lat. Szczególnie blado wygląda na tle statystyk z roku 2015, gdy w ciągu kwartału rejestrowanych było nawet 280 tys. nowych nazw.

liczbarejestracji

W swoim raporcie NASK informuje również o 8-procentowym spadku liczby cesji w stosunku do poprzedniego kwartału, co może świadczyć m.in. o spadku liczby transakcji. W sumie w drugim kwartale doszło do 30,6 tys. operacji zmiany abonenta na nazwach w domenie .pl.

Ciekawe są statystyki dotyczące podziału abonentów ze względu na liczbę utrzymywanych nazw. W posiadaniu tylko jednej domeny .pl znajduje się aż 67,29 proc. abonentów. Najniższy odsetek obejmuje osoby posiadające dziewięć nazw, pięciokrotnie większa jest natomiast grupa abonentów posiadających co najmniej dziesięć nazw. To, jak można się domyślić, w większości firmy oraz inwestorzy, którzy stanowią jedynie część tej wydzielonej grupy.

podialaboentnow

W rankingu partnerów NASK nie doszło do znaczących zmian w czołówce, jednak w zestawieniu pojawiła się marka H88. To poznańska spółka, która ma w swoim portfelu takie marki, jak figurująca w dotychczasowych raportach Domeny.pl, a także Active24.pl, Hekko.pl czy Superhost.pl. H88 awansowała o kilka oczek w stosunku do Domeny.pl z wynikiem w okolicach 4 proc. dla każdej kategorii. To prawdopodobnie efekt łącznego potraktowania wyników rejestratorów należących do tej marki. W rankingu pojawił się – jeszcze w poprzednim raporcie – nowy gracz na rynku: spółka PERSKIMEDIA, która odnotowała drobny przyrost kwartał do kwartału pod względem udziału partnerów w nowych rejestracjach.

rejestratorzy

Tagi: , , ,

Komentarz ( 1 )

Czym możesz się podzielić?

  1. busy 21 sierpnia 2018 Odpowiedz

    i tak będzie dopóki Nask nie zmieni polityki cenowej, poza tym nazwy pożądane są wyczerpane, a wiele firm bierze nowe końcówki, które są jeszcze wolne.

Tutaj możesz komentować