Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


4,8 miliona dolarów za Medicare.com

4,8 miliona dolarów za Medicare.com

Padł kolejny rekord sprzedażowy w tym roku. Firma eHealthInsurance Services zapłaciła niemal 5 milionów dolarów za domenę Medicare.com.

Zaskakująco dobra passa na rynku domen trwa. Pod koniec kwietnia donosiliśmy o sprzedaży adresu Mi.com za 3,6 miliona dolarów, a już początek maja przynosi wieści o kolejnej gigantycznej transakcji. Jej wartość wyniosła łącznie 4,8 miliona dolarów, z czego 4,5 miliona nabywca zapłacił w gotówce, a 300 tys. zostało przekazane abonentowi w formie umorzenia zobowiązania. Sprzedającym jest amerykańska firma Medx Publishing.

Niestety domena Medicare.com może nie zostać uwzględniona w zestawieniach sprzedaży, ponieważ znajduje się na niej strona internetowa, a autorzy list transakcji często biorą pod uwagę jedynie „czyste” domeny. Faktycznie, zawartość witryny Medicare.com podnosi rynkową watość adresu, jednak strona nie jest rozwinięta do rozmiaru dużego serwisu, stanowi raczej prowizoryczną konstrukcję służącą do zarabiania na reklamach AdSense i programach partnerskch. Z drugiej strony adres posiada wysoki page rank: 5/10, a także ponad tysiąc linków zwrotnych, stronę można więc traktować jako „pełnoprawny” biznes internetowy.

Niezależnie od tego, czy transakcja trafi na listy sprzedażowe, wypada zwrócić uwagę na fakt, że na obecnym etapie rozwoju rynku wtórnego trudno znaleźć domenę premium, szczególnie w rozszerzeniu .com, która byłaby „nietknięta” od momentu rejestracji. Tworzenie serwisów pod najcenniejszymi adresami wydaje się biznesową oczywistością. Pozwolenie, by generyczna domena premium leżała odłogiem, to rezygnacja z potencjalnie dużych zysków.

Ograniczanie list transakcji do czystych adresów to pewnego rodzaju obciążenie dla rynku domen, który „żywi się” doniesieniami o wysokich sprzedażach i posługuje się nimi w celach PR-owych. Często bowiem trudno jest wyodrębnić wartość domeny z wartości całej transakcji, na którą może składać się page rank, zaplecze SEO, baza klientów czy marka wraz z kosztami jej wypromowania. W takich sytuacjach warto jednak podkreślać znaczenie adresu internetowego dla pozycji rynkowej, jaką wypracowało sobie dane przedsięwzięcie. Bo – jak wiadomo – biznes zaczyna się od domeny.

Tagi: , , , ,

Komentarze ( 2 )

Czym możesz się podzielić?