Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Szokujące spadki. Liczba domen .pl zmalała o ponad 25 tys. [Raport NASK za Q1 2017]

Szokujące spadki. Liczba domen .pl zmalała o ponad 25 tys. [Raport NASK za Q1 2017]

NASK opublikował wyniki domeny .pl za pierwsze trzy miesiące bieżącego roku. Sytuacja wygląda fatalnie. Rejestr polskiej końcówki „zaliczył” trzeci spadkowy kwartał z rzędu.

Podczas gdy rynek wtórny domeny .pl radzi sobie całkiem nieźle, na rynku pierwotnym sytuacja wygląda fatalnie. Rejestr polskiej końcówki krajowej odnotował trzeci spadkowy kwartał z rzędu. W dodatku jest to kwartał nie tylko najgorszy z wszystkich trzech, ale znacznie gorszy od poprzednich. Liczba nazw zarejestrowanych w rozszerzeniu .pl zmniejszyła się o szokującą wartość: w ciągu trzech pierwszych miesięcy tego roku ubyło aż 25 473 adresów.

Dla porównania, na koniec roku 2016 w rejestrze było 2 703 165 aktywnych nazw, na koniec września 2016 r. – 2 707 080, a na koniec czerwca 2016 r. – 2 713 345. Spadek w czwartym kwartale zeszłego roku w stosunku do kwartału poprzedniego wyniósł więc 3915, a w Q3 w stosunku do Q2 2016 – 6265. Ubytek odnotowany w ostatnim raporcie NASK jest zatem dwuipółkrotnie wyższy niż spadki z dwóch poprzednich kwartałów łącznie!

We wstępie do raportu dyrektor NASK, Wojciech Kamieniecki, „nie fatyguje się” nawet poruszaniem tej kwestii. Trudno się zresztą dziwić – jakiekolwiek odniesienie do problemu wymagałoby zaproponowania rozwiązań. To z kolei jest niezmienne i dobrze znane: obniżenie ceny odnowień, która obecnie wynosi 40 zł w ofercie dla partnerów NASK, czyli firm rejestracyjnych. Po doliczeniu narzutu registrarów stawka za przedłużenie adresu dla klienta końcowego wzrasta do nawet 100 zł rocznie. A to kwota trudna do udźwignięcia dla wielu abonentów, w tym mikroprzedsiębiorców, z których zapewne wielu chętnie utrzymywałoby większą liczbę domen – jako formę lokaty kapitału lub brandowy fundament pod przyszłe przedsięwzięcia.

Problem niskiej liczby odnowień świetnie ilustruje grafika z piątej strony raportu, ukazująca liczbę nazw aktywnych w DNS w podziale na rok rejestracji. Jak z niej wynika, liczba adresów .pl zarejestrowanych w roku ubiegłym znacząco przewyższa liczbę nazw zarejestrowanych w latach poprzednich. Wyższa liczba rejestracji przypadająca na rok poprzedni jest zjawiskiem naturalnym, jednak dysproporcja jest znacząca. Wynika ona z faktu, że domeny zarejestrowane w latach poprzednich często są nieprzedłużane, co z kolei stanowi skutek wysokich kosztów utrzymania adresów.

liczbaaktywnych

Jak wynika z kolejnej grafiki, od Q2 2016 rejestr notuje konsekwentny spadek odsetka odnowień. Na koniec minionego kwartału wyniósł on 61,14 proc., co oznacza spadek o 1,32 proc. w stosunku do wyniku z końca ubiegłego roku. Trudno to uznać za pocieszenie, ale warto wspomnieć, że w najgorszym pod tym względem roku 2013 wskaźnik przedłużeń wyniósł raptem 59,09 proc. Jeszcze dwa kwartały ze spadkami o podobnej wysokości, co miniony, i „dobijemy” do tego wyniku.

procentodnowien

Niepokojąco niski jest również wskaźnik rejestracji nazw w pierwszym kwartale bieżącego roku. Liczba nowo zarejestrowanych nazw w ciągu Q1 2017 wyniosła 254 013, podczas gdy w pierwszych kwartałach trzech minionych lat przekraczała ona 280 tys. – a w roku minionym była nawet wyższa niż 290 tys. Lepiej w stosunku do dwóch ubiegłych lat wypada natomiast liczba opcji założonych na nazwy .pl. Wynik z końca marca br. jest lepszy niż wyniki z dziewięciu poprzednich kwartałów. Najwyraźniej wobec licznych spadków opcje okazują się być skutecznym narzędziem pozyskiwania cennych domen.

opcje

W części poświęconej rejestratorom NASK standardowo zaprezentował wyniki czołówki swoich partnerów w kilku kategoriach. W rankingu firm pod względem udziału w obsłudze nazw .pl brak istotnych zmian. Nieco stracił Home.pl, AZ.pl i premium.pl. Zyskały Nazwa.pl, Consulting Service, OVH SAS i Aftermarket.pl (Michau Enterprises). Pod względem nowych rejestracji aż 3 proc. zyskała Nazwa.pl, świetny wynik odnotował też Aftermarket.pl, który „przeskoczył” OVH, wchodząc na trzecie miejsce. Zaskakujące spadki odnotował natomiast Home.pl, którego udziały w nowych rejestracjach spadły z ponad 24 proc. do niespełna 16. W kategorii obsługi nowych abonentów wahania są minimalne. W rynku opcji standardowo bezkonkurencyjnie wypada Aftermarket.pl, na drugim miejscu plasuje się Premium.pl.

udzialpartnerow

Tagi: , , ,

Komentarze ( 11 )

Czym możesz się podzielić?