Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Zapłacił za domenę premium 35 dolarów. Zbudował na niej biznes wart 35 milionów

Zapłacił za domenę premium 35 dolarów. Zbudował na niej biznes wart 35 milionów

To historia jak z marzeń każdego „startupowca”: znikomy wkład własny, kilka lat konsekwentnej pracy i gigantyczna stopa zwrotu. Taki scenariusz wypalił w przypadku Alborza Fallaha, który zarobił 35 milionów dolarów na prostym pomyśle.

Cała historia rozegrała się w Australii – dokąd Fallah przybył z Iranu w wieku dziewięciu lat. W 2006 r., mając już 21 lat, młody imigrant kupił domenę premium CarAdvice.com.au za 35 dolarów. Ta kwota plus cena hostingu stanowiła niemal cały koszt biznesu, który uczynił zeń milionera.

Fallah zaczynał od pisania notek blogowych z poradami motoryzacyjnymi, wciąż mieszkając na garnuszku rodziców. W ciągu kilku lat minisite przerodził się w rozbudowany serwis i poważne przedsięwzięcie biznesowe. Witryna publikuje obecnie redakcyjne recenzje samochodów, opinie użytkowników, porady ekspertów oraz materiały wideo na tematy motoryzacyjne.

Przedsięwzięcie zainicjowane przez Fallaha szybko zainteresowało inwestorów. Jednym z pierwszych była spółka RealEstate.com.eu, działająca w branży nieruchomości. Jednak ostatecznie większość udziałów trafiła w ręce australijskiego koncernu medialnego Nine Entertainment Co., który na początku września zapłacił za większościowy pakiet akcji zapłacił 35 milionów dolarów. W ciągu trzech najbliższych lat gigant chce przejąć 100 proc. udziałów CarAdvice.com.au.

– CarAdvice stwarza znakomitą możliwość dla Nine na zwiększenie swojej obecności w branży motoryzacyjnej. Branża automoto to największy reklamodawca zarówno telewizyjny jak i cyfrowy w Australii. Przedsięwzięcia z tej kategorii cechuje również duża dynamika migracji online – tłumaczy powody przejęcia CarAdvice Alex Parsons, dyrektor ds. marketingu Nine.

Obecnie CarAdvice, poza członkami zarządu, zatrudnia 30 pracowników. Cały personel pozostanie na swoich stanowiskach przez kolejne trzy lata – do momentu pełnego przejęcia kontroli nad marką przez Nine.

Historia przedsięwzięcia Fallaha pokazuje przede wszystkim, że proste pomysły na biznes, realizowane z konsekwencją, mogą wypalić w zaskakujący sposób. Trudno jednak w tym przypadku pominąć znaczenie, jakie dla sukcesu witryny miała świetna domena generyczna CarAdvice. To połączenie dwóch słów kluczowych w optymalny sposób opisuje przeznaczenie strony i poruszaną na niej tematykę. Bezbłędnie trafia również do świadomości anglojęzycznego odbiorcy, który właśnie przy użyciu takich keywordów szuka informacji na tematy motoryzacyjne – i z łatwością zapamiętuje zbudowany z nich brand.

Domeny premium same w sobie nie są oczywiście gwarancją biznesowego sukcesu, ale znacznie ułatwiają jego osiągnięcie – jeśli idą w parze z dobrym pomysłem i konsekwentnym działaniem.

Tagi: , , ,

Komentarze ( 5 )

Czym możesz się podzielić?