Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Największe sprzedaże października 2016 r.

Największe sprzedaże października 2016 r.

Październik na światowym rynku domen wypadł blado. Za najdroższą domenę zapłacono 252 tys. dolarów. Na rynku polskim było jednak całkiem nieźle. Doszło do dwóch transakcji o wartości w okolicach 10 tys. zł.

Październikowa „jedynka” z rankingu światowego zajmuje dopiero osiemnaste miejsce w tegorocznym zestawieniu najwyższych sprzedaży. Wprawdzie słabo to świadczy o wynikach październikowych, ale o całorocznych – nie najgorzej. Jest jednak powód by uznać tę transakcję za bardzo udaną. 252 tys. dolarów to suma zapłacona za domenę 0123.com, czyli czterocyfrową nazwę numeryczną. Choć jest to uporządkowany szereg cyfr, co czyni tę domenę bardziej atrakcyjną, to jednak fakt, że czteroznakowy „numeryk” znalazł nabywcę za ponad ćwierć miliona dolarów świadczy o dobrej kondycji rynku wtórnego.

Jak wynika z danych whois, nowym abonentem nazwy jest klient z Chin. Jest to zresztą oczywiste i bez zaglądania do rejestru – bo to właśnie biznes z Państwa Środka napędza popyt na adresy numeryczne. Tego typu domeny w Chinach traktowane są praktycznie na równi z domenami złożonymi z liter, a często uznawane za bardziej atrakcyjne. Na Zachodzie takie adresy rejestrowane są niemal wyłącznie w celach inwestycyjnych, z wyjątkiem nazw zawierających popularne zestawienia cyfr, np. 24 czy 360, choć zwykle idą one w parze z keywordem.

Na liście dwudziestu najwyższych sprzedaży października znajduje się jeszcze jeden adres numeryczny: domena 7200.com sprzedana za 46 tys. dolarów. Stawka jest znacząco niższa, ale i tak wydaje się całkiem niezła jak na domenę złożoną wyłącznie z cyfr. Biorąc pod uwagę konsekwentny wzrost wartości adresów .com, można się spodziewać, że w ciągu roku, maksymalnie dwóch lat, sprzedaże czterocyfrowych domen za kwoty powyżej 100 tys. USD staną się standardem.

Październikowa lista, jak to zwykle bywa, zdominowana jest przez adresy krótkie i akronimiczne. Znamienne, że trzyliterowe „skrótowce” sprzedają się za kwoty niższe od domen złożonych wyłącznie z cyfr. To kolejny dowód dominacji chińskiego rynku w branży domen. Warto również odnotować obecność w zestawieniu takich rozszerzeń, jak .co (na drugim miejscu) i .io, zaliczanych do kategorii GccTLD, czyli domen formalnie krajowych a w praktyce funkcjonalnych, oraz .nyc – nowej końcówki adresowanej do nowojorczyków.

Na rynku polskim wprawdzie „nie ma szału”, ale październik przyniósł dwie ciekawe sprzedaże. „Jedynka” to domena Zabawa.pl, która zmieniła abonenta za 10 tys. zł. Na miejscu drugim uplasowała się nazwa FitShop.pl, sprzedana za niewiele mniejszą kwotę: 9915 zł. Domainerzy często bulwersują się, gdy tego typu transakcje określa się mianem wysokich. Do pewnego stopnia mają słuszność. Jednak są to sprzedaże wysokie w segmencie sprzedaży ujawnionych. Jest wiedzą powszechną przynajmniej w branży, że domeny premium sprzedają się za kwoty znacznie wyższe. Niestety tego typu transakcje zwykle nie mogą zostać podane do wiadomości publicznej, gdyż w ich przypadku standardem są umowy NDA, zakazujące ujawniania wartości „dealu”.

By jednak zilustrować rynkową wartość keywordowych domen .pl, wystarczy wejść pod adres… Zabawa.pl. Jest on zaparkowany w serwisie Aftermarket.pl i wystawiony na sprzedaż z ceną kup teraz za 55 tys. plus VAT, czyli 67 650 zł brutto. Jak z tego wynika, nabywcą adresu Zabawa.pl był inwestor, świadomy, za jaką kwotę może spieniężyć nabytek. Choć oczywiście nie jest to wartość graniczna tego adresu, który w określonych okolicznościach mógłby przynieść sprzedającemu sumę nawet kilkakrotnie wyższą.

zabawaplam

Warto w tym kontekście podkreślić, że ocenianie wartości domen na podstawie rankingów ujawnionych sprzedaży byłoby przedsięwzięciem karkołomnym i wypaczającym obraz rynku. To swoisty paradoks, że oficjalne dane zafałszowują obraz sytuacji – by uzyskać lepszy ogląd branży, trzeba sięgnąć głębiej, często do źródeł nieoficjalnych. Lub śledzić losy poszczególnych domen – tak jak w przypadku Zabawa.pl zakupionej w celach inwestycyjnych za stosunkowo skromną, jak na tę domenę, kwotę.

Sprzedaże ogółem

1. 0123.com 252 500 $
2. What.com 251 000 $
3. Leaf.co 89 000 $
4. ZJE.com 60 000 $
5. Science.org 49 000 $
6. 7200.com 46 000 $
7. THB.com 44 000 $
7. WBG.com 44 000 $
8. LXB.com 41 500 $
9. SWD.com 40 000 $
10. GameWin.com 35 000 $
10. RHD.com 35 000 $
11. JUP.com 32 300 $
12. Aswaq.com 32 000 $
12. IUP.com 32 000 $
13. OCB.com 27 500 $
14. MoneyExchange.com 25 700 $
15. MarketingConsultants.com 25 000 $
16. MyMed.com 25 000 $
17. OIR.com 24 999 $
18. eSports.co.uk 24 394 $
19. IIH.com 21 300 $
19. RealEstate.nyc 21 300 $
20. FB.io 20 000 $

Źródło: DNJournal.com

non-.com TLD

1. Leaf.co 89 000 $
2. Science.org 49 000 $
3. GameWin.com 35 000 $
4. eSports.co.uk 24 394 $
5. RealEstate.nyc 21 300 $
6. FB.io 20 000 $
7. CraftZone.net 19 000 $
8. Loan.info 16 500 $
9. Borderline.de 16 350 $
10. Apartments.nyc 16 155 $
11. Leesa.eu 15 000 $
12. EVUS.us 13 000 $
13. Ventas.es 11 555 $
14. Stromausfall.de 10 694 $
15. Osteoporosis.net 10 000 $
16. CEP.org 8500 $
17. Vacanzedinatale.it 8361 $
18. Mixa.ru 7830 $
19. Midea.es 7250 $
20. DJ.club 7200 $

Źródło: DNJournal.com

Domeny .pl

1. Zabawa.pl 10 000 zł
2. FitShop.pl 9915 zł
3. FitBody.pl 3001 zł
4. Mebloshop.pl 2200 zł
5. Fabrykatrzciny.pl 2099 zł
6. Mystat.pl 2000 zł
7. Orient.pl 1800 zł
8. Arcymedia.pl 1733 zł
9. Energia-Odnawialna.pl 1700 zł
10. Kucharska.pl 1413 zł
11. Galwanizacja.pl 1400 zł
12. DigitalMarketing.pl 1225 zł
13. EFI.pl 1200 zł
14. Eserial.pl 1144 zł
15. Diamonds.pl 1101 zł
16. iHandel.pl 1100 zł
17. Daihatsu.pl 1003 zł
18. BPN.pl 1000 zł
18. ISEL.edu.pl 1000 zł
19. Alien.pl 888 zł
20. RoletyAntywlamaniowe.pl 827 zł

Źródło: CenyDomen.pl

Tagi: , , , ,

Komentarze ( 16 )

Czym możesz się podzielić?