Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Największe sprzedaże lutego 2016 r.

Największe sprzedaże lutego 2016 r.

Najdrożej sprzedaną domenę lutego była dwuliterówka TP.com. Adres zmienił właściciela za 929 tys. dolarów. Na rynku polskim tym razem bez rewelacji: lutowa „jedynka” to Topla.pl, sprzedana za 6,5 tys. zł.

Na rynku światowym luty wypadł lepiej niż pierwszy miesiąc bieżącego roku. Pierwszy adres na liście zmienił abonenta za niemal milion dolarów, podczas gdy styczniowa „jedynka” zarobiła jedynie 235 tys. dolarów. Ponadto w styczniu doszło tylko do pięciu ujawnionych sześciocyfrowych transakcji, a w lutym było ich już siedem.

Niestety tegoroczne wyniki rynku domen nieco odstają od zeszłorocznych – jak dotychczas w rankingach nie pojawiła się żadna milionowa transakcja. Do wielu tego typu sprzedaży dochodzi na rynku chińskim, jednak nawet dobrze zorientowani domainerzy zza Atlantyku mają ograniczony dostęp do danych z tego regionu i polegają na doniesieniach chińskojęzycznych kolegów z branży. Jak widać, bariera językowa w przypadku rynku chińskiego stanowi sporą przeszkodę w nagłaśnianiu wysokich transakcji. O tym, że do nich dochodzi, wiemy z okazjonalnych „przecieków”, którym jednak często brak oficjalnego potwierdzenia ze strony kontrahentów.

Mimo to są powody do optymizmu – przynajmniej dla amatorów nowych domen. Lutowy ranking to triumf rejestru .xyz. Adresy z tą końcówką sprzedawały się za nadzwyczajnie wysokie kwoty. Czwarta w rankingu ogólnym domena 9.xyz „zainkasowała” ponad 170 tys. dolarów, co jak na nową końcówkę jest znakomitym wynikiem. Tym bardziej że chodzi o nazwę numeryczną, a nie generyczną domenę premium.

W dodatku 9.xyz to niejedyna domena .xyz w zestawieniu. Na miejscu piętnastym uplasowała się dwuliterówka YY.xyz, sprzedana za 37,5 tys. dolarów. Kwota nieznacząca w przypadku .com wydaje się bardzo wysoka w przypadku nietypowej nazwy w nowej domenie. Litera „y” nigdy nie była wysoko ceniona przez inwestorów. Z prostej przyczyny – dwu- i trzyliterowe nazwy wykorzystywane są zwykle w charakterze akronimów dla dużych marek, posiadających dwu- lub trzywyrazowe brandy. Tyle że liczba słów rozpoczynających się na literę „y” jest bardzo ograniczona, co wpływa ujemnie na wartość „igreków”.

Sytuacja ta zmienia się wskutek rosnącej popularności domainingu w Chinach: wartość domeny YY.xyz wiąże się z możliwością jej wykorzystania jako akronimu nazwy chińskiej w transkrypcji łacińskiej. Jak wynika z wpisu w bazie whois, obecny abonent tego adresu pochodzi z Chin. Sam adres wciąż przekierowuje na stronę rejestru .xyz, co prawdopodobnie wynika z faktu, że nabywca nie zmienił jeszcze DNS-ów.

Rosnący potencjał domen nTLD jeszcze bardziej uwidacznia się w rankingu non-.com TLD. Aż jedenaście obecnych na nim adresów to nazwy zarejestrowane w nowych domenach. W większości są to końcówki .xyz, ale w rankingu pojawiają się też domeny .club, .link, .ski oraz .top.

Ciekawostką jest obecność w zestawieniu nazwy w rozszerzeniu .gl – to ccTLD przypisana Grenlandii, stosunkowo rzadko pojawiająca się w rankingach. W związku z rosnącym zainteresowaniem Arktyką ze strony potęg gospodarczych i biznesu adresy .gl mogą jednak zacząć trafiać na listy sprzedażowe częściej. Obecnie jednym z najbardziej znanych  adresów z tą końcówką jest Goo.gl – należąca do Google skracarka URL-i.

Warto również zwrócić uwagę na pozycję numer 10. w rankingu non-.com – niemiecką domenę Private-Krankenversicherungen.net, sprzedaną za 13 090 dolarów. Transakcja ta świadczy o „oryginalnych” upodobaniach domenowych klientów z Niemiec. W odróżnieniu od reszty świata cenią oni dywizy przedzielające wyrazy we frazach domenowych. Nie przeszkadza im również długość adresu – co akurat wynika ze specyficznej gramatyki języka niemieckiego, która umożliwia tworzenie nowych pojęć przez łączenie wyrazów (w tym przypadku nazwa domeny oznacza „prywatne ubezpieczenia chorobowe”).

Na rynku polskim lutowe wyniki prezentują się przeciętnie. Najdrożej sprzedana domena to Topla.pl, która zmieniła abonenta za 6,5 tys. zł, co jest wynikiem nie najgorszym, choć niezbyt imponującym. W sumie za kwoty powyżej 2 tys. zł w lutym sprzedano pięć domen .pl.

Domeny ogółem

1. TP.com 929 000 $
2. Clash.com 250 000 $
3. Lawn.com 240 000 $
4. 9.xyz 170 250 $
5. TotalCare.com 120 000 $
6. Youi.com 100 000 $
6. Magenta.com 100 000 $
7. Scripts.com 87 000 $
8. C.gl 85 000 $
9. GWH.com 57 306 $
10. OLED.com 56 100 $
11. ABU.com 53 000 $
11. GFN.com 53 000 $
12. 5233.com 51 772 $
13. IUS.com 40 000 $
14. QRO.com 38 300 $
15. YY.xyz 37 500 $
16. NK.net 37 300 $
17. 3112.com 36 200 $
18. Creature.com 35 000 $
19. Consignment.com 34 000 $
20. OPX.com 32 500 $

Źródło: DomainNews.com

non-.com TLD

1. 9.xyz 170 250 $
2. C.gl 85 000 $
3. YY.xyz 37 500 $
4. NK.net 37 300 $
5. 22.xyz 25 800 $
6. PropertyTax.org 19 800 $
7. ZZ.xyz 17 100 $
8. Weltliteratur.de 16 132 $
9. Goal.net 13 500 $
10. Private-Krankenversicherungen.net 13 090 $
11. Jet.ski 12 000 $
12. Barcelo.cn 11 200 $
13. Cashpoint.nl 10 080 $
14. 98.tv 10 000 $
14. Bolt.org 10 000 $
14. OOO.net 10 000 $
14. Strip.club 10 000 $
15. Leasing.co.uk 9999 $
15. Backgrounds.net 9999 $
16. Fang.top 9792 $
17. News.top 9486 $
18. Athletic.club 9000 $
18. Enrollment.org 9000 $
19. Leaflets.co.uk 8456 $
20. I.link 8250 $

Źródło: DomainNews.com

Domeny .pl

1. Topla.pl 6500 zł
2. Trenuj.pl 5050 zł
3. WKDB.pl 3500 zł
4. WX.pl 2800 zł
5. Obrona.pl 2211 zł
6. Synchro.pl 2000 zł
7. Kwjek.pl 1990 zł
8. Cyc.pl 1600 zł
8. Kraje.pl 1600 zł
9. Mikrofalowki.pl + IDN 1500 zł
10. GWSHM.edu.pl 1300 zł
12. Ekorol.pl 1200 zł
13. KrakowNieruchomosci.pl 1119 zł
14. Prowent.pl 1115 zł
15. 5klatek.pl 1100 zł
15. Kwjek.pl 1100 zł
15. Serek.pl 1100 zł
16. NWS.pl 1047 zł
17. Mobilek.pl 1040 zł
18. TwojPrawnik.pl 865 zł
19. OnetPoczta.pl 800 zł
20. Soap.pl 777 zł

Źródło: CenyDomen.pl

Tagi: , , ,

Komentarze ( 2 )

Czym możesz się podzielić?