Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Kiepski kwartał na rynku domen. NASK opublikował raport za Q2 2016 r.

Kiepski kwartał na rynku domen. NASK opublikował raport za Q2 2016 r.

Po niezłym pierwszym kwartale rynek końcówki .pl dramatycznie zwolnił. W raporcie NASK pojawia się neutralne określenie „stabilizacja”, ale brzmi ono jak pudrowanie faktów wobec niepokojąco słabego wyniku polskiej ccTLD.

Pierwszy kwartał bieżącego roku faktycznie dał powody do satysfakcji. Na koniec marca końcówka .pl odnotowała trzeci wynik w swojej historii pod względem liczby rejestracji nowych nazw, która wyniosła 290,5 tys. Liczba adresów w rejestrze zwiększyła się wówczas o niemal 30,5 tys. nazw.

Jaki wynik przynosi koniec drugiego kwartału? Opłakany. Trudno o inne określenie wobec faktu, że rejestr końcówki .pl w ciągu trzech kolejnych miesięcy powiększył się o… 1145 nazw, czyli niemal dwadzieścia siedem razy mniej niż w poprzednim kwartale! Jedynym miesiącem wzrostów był kwiecień, kiedy liczba adresów .pl wzrosła o 6625. W kolejnych miesiącach było tylko gorzej.  W maju liczba nazw w końcówką .pl spadła o 1455, a w czerwcu – o 4025. Wynik końcowy za drugi kwartał to 2 713 345 wobec 2 712 200 na koniec marca.

Czy to efekt nagłych cięć w dużych portfoliach największych inwestorów? Niezupełnie. Liczba rejestracji nowych nazw na koniec drugiego kwartału była bowiem niższa o niemal 30 tys. w porównaniu do wyniku z marca. W ciągu trzech pierwszych miesięcy br. zarejestrowano 290 530 nowych adresów .pl, a w ciągu trzech kolejnych – 261 843. Poziom odnowień wprawdzie spadł, ale nieznacznie – z 62,46 do 62,11 proc. kwartał do kwartału.

A może to efekt rozpoczynającego się sezonu urlopowego? I tu też pudło. W zeszłym roku drugi kwartał zakończył się świetnym – w porównaniu do tegorocznego – wynikiem 53 512 dodatkowych nazw w rejestrze przy 285 tys. nowych rejestracji. Wszystko więc wskazuje na to, że w minionych miesiącach zainteresowanie adresami .pl było po prostu niższe, a rynek naszej ccTLD wszedł w fazę spowolnienia.

Spadkowo przedstawiają się kolejne miesiące Q2 również pod względem rejestracji nowych nazw. W kwietniu było ich 94 272, w maju – 86 243, a w czerwcu już tylko 81 328. Średnia dzienna rejestracji w kolejnych  miesiącach wyniosła, odpowiednio, 3142, 2782 i 2711. W drugim kwartale spadła też liczba transferów: średnio przenoszono 467 nazw dziennie, podczas gdy w poprzednich trzech miesiącach – 512 (wynik wzrostowy w porównaniu do Q4 2015). Jest to jednak lepszy wynik niż w analogicznym okresie zeszłego roku.

NASK najczęściej krytykowany jest przez środowisko domenowe za wysokie ceny przedłużeń, które nie zachęcają do rejestracji, a szczególnie odnawiania adresów .pl. Jednak problemem jest również brak szeroko zakrojonej strategii marketingowej, obliczonej na promocję domeny .pl. Jest ona potrzebna szczególnie wobec wyłaniającej się konkurencji ze strony nowych końcówek – na razie znikomej, ale realnej w perspektywie długoterminowej.

Drugi kwartał nie przynosi istotnych zmian w układzie sił na rynku rejestratorów, jednak pod względem udziału partnerów w obsłudze adresów .pl wyraźnie zyskali średni gracze, nieco stracili natomiast dwaj liderzy rynku: home.pl i nazwa.pl. Najlepiej wypadła firma Aftermarket.pl, która zwiększyła swoje udziały rynkowe z 8,57 do 8,81 proc. Zyskała również hurtownia Consulting Service oraz OVH.

Raport1

Pod względem nowych rejestracji stracił home.pl, zyskała natomiast nazwa.pl.

Raport2

Zmniejszyły się również udziały tych firm w obsłudze abonentów domen .pl. Wzrost odnotowały natomiast firmy Consulting Services, OVH, Agnat i Aftermarket.pl.

Rarpot3

Tagi: , ,

Komentarze ( 7 )

Czym możesz się podzielić?

  1. Sekator 13 sierpnia 2016 Odpowiedz

    Tylko OSTRE CIĘCIA i znacząca obniżka cen przedłużeń domen (minimum o 50%) dla wszystkich PL-ek jest wstanie poprawić sytuację. Inaczej nie ma szans na wyjście z marazmu na rynku pierwotnym domen w Polsce!

  2. EL-MA 15 sierpnia 2016 Odpowiedz

    Sekator – masz na myśli cięcia o 50% w Nazwie i Home czy u wszystkich rejestratorów? 😉

  3. Sekator 16 sierpnia 2016 Odpowiedz

    Oczywiście,że chodzi o cięcie min. 50 procentowe dla rejestratorów w hurcie.Cen w Nazwie czy Home przeciez nikt normalny nie może traktowac przecież powaznie.

  4. inwestor 16 sierpnia 2016 Odpowiedz

    i co ztego że dadzą 50% niższe odnowienia, myslicie, że podwoi to ilość domen pl? :)) a tylko wtedy haj będzie się zgadzał także nie liczmy na to, może być wręcz odwrotnie jeśli liczba domen zacznie spadać…

  5. Sekator 16 sierpnia 2016 Odpowiedz

    do@inwestor
    Jak można mysleć ,że obniżka przedłużeń nie spowoduje znaczacego zwiększenia liczby domen? Niższa cena przedłużeń to natychmiast jakieś mniej spadów bo ludzie nie odpuszczaliby domen i znacznie chętniej zatrzymywaliby przedłuzajac je na kolejny okres.
    Poza tym pogadaj z Niemcami jak to sie robi ? Im sie jakoś opłaca mieć przedłużenia w okolicach w przeliczeniu 15-20 zł .A porównaj sobie jaka jest najnizsza krajowa w Niemczech ,a jaka jest u nas? Wychodzi na to ze w porównaniu z niemcami i biorac pod uwagę ich zarobki a nasze to mamy conajmniej kilka razy drozsze domeny niż oni.Ale Polak musi miec zawsze pod górę?!
    Czesi tez mają przedłuzenia w okolicach 25 zł.To jak to jest im sie jakoś opłaca tylko Polsce się nie opłaca?!
    Już chyba wystarczajaco długo czekamy bo prawie 10 lat na obniżki.
    Osobiście uważam,że ceny domen powinno sie zrównać w okolice 15 zł brutto za nowa rejestracje i 15 złotych brutto za odnowienie.Analogicznie regionalne np ok 3,50 zł brutto rejestracja i 3,50 zł brutto odnowienie.
    Inaczej rynek pierwotny w Polsce będzie się dalej dusił i dogorywał.

  6. Michau 17 sierpnia 2016 Odpowiedz

    Poprzednia obniżka cen przedłużeń domen zaowocowała zauważalnym wzrostem popularności rejestratorów takich jak OVH którzy oferują tanie przedłużenia. Na pewno kolejna obniżka spowodowałaby dalsze ruchy w tym kierunku i spowodowałaby większą konkurencję na rynku.

  7. NaĆwierćwiecze! 17 sierpnia 2016 Odpowiedz

    25 lecie internetu w Polsce to idealny moment na obniżkę cen domen na rynku pierwotnym, a właśnie w tym roku obchodzimy 25 lecie internetu w Polsce.
    To jest właśnie ten czas !!!