Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Dobre rozpoczęcie roku dla domeny .pl! Raport NASK za pierwszy kwartał 2016 r.

Dobre rozpoczęcie roku dla domeny .pl! Raport NASK za pierwszy kwartał 2016 r.

Pierwszy kwartał bieżącego roku był trzeci w historii pod względem liczby nowych adresów z końcówką – wynika z najnowszego raportu NASK. Na koniec marca w rejestrze polskiej ccTLD było zarejestrowanych  2 717 200 nazw.

Operator końcówki .pl opublikował na stronie DNS.pl raport podsumowujący wyniki polskiej domeny krajowej w pierwszym kwartale bieżącego roku. Nowy dyrektor NASK, Wojciech Kamieniecki, „we wstępniaku” chwali się dobrymi wynikami rejestracji. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2016 r. w rozszerzeniu .pl przybyło 290 530 nazw. To trzeci najlepszy wynik w historii polskiego rejestru.

Pod względem nowych rejestracji najlepiej wypadł marzec z wynikiem 100 329 nazw. Na drugim miejscu plasuje się luty (98 272), a na trzecim styczeń (91 929) – tendencje jest więc jednoznacznie wzrostowa. Pod względem wzrostów rejestru, a więc liczby nowych rejestracji skorygowanych o liczbę nazw nieprzedłużonych, najlepiej wypadł luty (16 191), dalej styczeń (9181) i marzec (5075). Łączna liczba adresów .pl na koniec marca wyniosła 2 712 200.

Liczbanazw

Warto zwrócić uwagę na rekordowy odsetek rejestracji nazw bezpośrednio w drugim poziomie domeny .pl. W pierwszym kwartale br. wyniósł on 75,1 proc. – więcej niż kiedykolwiek dotychczas. Rejestracje w rozszerzeniach funkcjonalnych, takich jak .com.pl czy .net.pl stanowiły 19 proc. wszystkich nowych rejestracji – to spadek o 1,08 proc. w stosunku do wyniku na koniec grudnia minionego roku. Zmniejszyła się również liczba rejestracji nazw w rozszerzeniach regionalnych (spadek o 0,12 proc. kwartał do kwartału). W pierwszym kwartale br. stanowiła ona 5,9 proc. wszystkich rejestracji.

udzialrejestracji2

Pora na kolejną dobrą wieść płynącą z nowego raportu NASK. Ponownie wzrósł wskaźnik odnowień adresów .pl. Jak zwykle jest to wzrost nieznaczny, ale cieszy fakt, że mamy do czynienia z rosnącym trendem. W minionym kwartale wskaźnik odnowień wzrósł o 0,59 proc. i osiągnął 62,46 proc. To wciąż niewiele na tle średniej europejskiej i wynik ten niewątpliwie wymaga znacznej poprawy, a zatem zwiększonych wysiłków polskiego rejestru w promocji adresów .pl. No i najważniejszego z możliwych posunięć: obniżenia ceny przedłużenia nazw. Być może decydenci polskiego rejestru podejmą taki krok na fali „dobrej zmiany”? 🙂

poziomodnowien

Godna uwagi jest również informacja o wzroście liczby transferów. W ciągu pierwszego kwartału 2016 r. 46 607 nazw z końcówką .pl zostało przeniesionych do nowego rejestratora. Średnia dzienna liczba transferów w Q1 2016 wyniosła 512, czyli o 23 więcej niż w poprzednim kwartale. Z jednej strony za wzrost ten mogą odpowiadać inwestorzy przenoszący portfolia do innych registrarów. Z drugiej może to być efekt rosnącej świadomości samych internautów, którzy bardziej wnikliwie przyglądają się ofertom rejestratorów. Dla doświadczonych rejestrantów jest oczywiste, że firmy, które inwestują w promocję i maksymalnie obniżają stawki rejestracji, rekompensują sobie te wydatki w sposób mniej widoczny dla konsumentów: najczęściej przez wyższe ceny odnowień.

Pod względem udziału partnerów w obsłudze nazw domeny .pl nieznacznie straciła nazwa.pl, zajmująca drugie miejsce zestawienia. Wzrost odnotowały natomiast pozostałe firmy z pierwszej piątki: home.pl, Consulting Service, Aftermarket.pl (Michau Enterprises) i OVH. Należąca do niemieckiego gigant internetowego United Internet firma home.pl posiada obecnie dokładnie jedną czwartą rynku obsługi nazw .pl.

obslugajpg4

Jeszcze lepiej home.pl wypada pod względem nowych rejestracji. Spółka zwiększyła swój udział w tym obszarze o ponad 1 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału. Przyrost odnotowała również nazwa.pl. Mocny spadek zaliczyła natomiast należąca do home.pl spółka AZ.pl – z 8,38 proc. w ostatnim kwartale zeszłego roku do 5,99 proc. w Q1 br.

nowerejestracje5

W rankingu udziału partnerów w obsłudze abonentów nieznacznie wzrosły udziały home.pl i spadły udziały nazwa.pl. Klientów – w porównaniu z poprzednim kwartałem – przybyło również firmom: Consulting Service, OVH i Aftermarket.pl. Z kolei na rynku opcji niezmiennie „rządzi” firma Aftermarket.pl z wynikiem 46,84 proc.

udzialwobsludzeabonentow6

Tagi: , , , , , , , ,

Komentarze ( 4 )

Czym możesz się podzielić?