Największe sprzedaże grudnia 2014 r.
Ostatni miesiąc ubiegłego roku nie zawiódł pod względem wyników sprzedażowych. Największą transakcją na rynku światowym była sprzedaż domeny QNB.com za okrągły milion dolarów.
O sprzedaży QNB.com wspominaliśmy już w grudniu. Nie była ona zaskoczeniem, ponieważ ubiegły rok rozpieścił nas pod względem wysokich transakcji. Doszło wówczas aż do jedenastu siedmiocyfrowych sprzedaży – to historyczny rekord. Również grudniowa dwójka prezentuje się nieźle: trzycyfrowa nazwa 345.com zmieniła abonenta za 800 tys. dolarów. Kolejne wyniki stawki także wypadają ciekawie i lepiej od sprzedaży listopadowych. W listopadzie co prawda doszło do rekordowej sprzedaży adresu Z.com za niemal 7 milionów dolarów oraz Power.com za prawie 1,3 miliona dolarów, ale już trzecia pozycja z listy opiewała na kwotę 45 tys. dolarów. W grudniowym zestawieniu wynik zbliżony pojawił się dopiero na jedenastym miejscu, a oprócz trzech transakcji sześciocyfrowych, wartość trzech domen zbliżyła się do 100 tys. dolarów.
Godna odnotowania jest sprzedaż dwuliterówki TV.ae za 95 tys. dolarów. Rozszerzenie .ae przypisane jest do Zjednoczonych Emiratów Arabskich – państwa, o którym ostatnio słyszymy coraz częściej w kontekście prężnie rozwijającego się Dubaju. Być może najwyższy czas, żeby domeny z tego obszaru kulturowo-geograficznego zaczynały pojawiać się na listach największych transakcji? Za niewiele mniej od TV.ae sprzedana została domena Wohnung.de. Ten wynik akurat nie dziwi. Nazwa domeny oznacza w języku niemieckim „mieszkanie” – a więc jest to niewątpliwie adres premium. W dodatku końcówka .de od lat osiąga świetne rezultaty sprzedażowe. Za ciekawostkę można uznać natomiast obecność w rankingu końcówki .ph, przypisanej Filipinom. Jednak przy świetnym keywordzie sprzedaż adresu za 25 tys. dolarów właściwie nie robi większego wrażenia.
Rynek polski również nie przynosi niespodzianek – w tym przypadku: niestety. O ile bowiem rynek światowy przyzwyczaił nas do bardzo wysokiego poziomu, o tyle transakcje realizowane nad Wisłą mogą przyprawić o melancholię. Najdrożej sprzedaną domeną w grudniu był adres Investments.pl, który „zarobił” 660 euro. Drugie miejsce to Ascom.pl z wynikiem 2400 zł, a trzecie FabrykaWnetrz.pl ze skromną kwotą w wysokości 1115 zł. W kontekście tych sprzedaży smutkiem napawa fakt, że o wiele wyższe transakcje zawierane w Polsce nie mogą trafić do wiadomości publicznej ze względu na brak zgody kontrahentów.
Warto zwrócić uwagę, że na polskiej liście sprzedażowej znalazły się dwa adresy w rozszerzeniu .eu: r0.eu i Szafy.eu. Ceny nie są oszałamiające, mimo to obecność eurodomeny w rankingu wyróżnia się wobec braku innych końcówek niż .pl. To oczywiście za mało, by wyciągać poważniejsze wnioski na temat statusu końcówki .eu w polskim internecie, jednak wydaje się, że w ciągu ostatnich lat rodzimi internauci oswoili się z tym rozszerzeniem. Być może niebawem .eu stanie się popularniejszą alternatywą dla końcówki .com. Nie tylko z tego powodu, że większość wartościowych polskojęzycznych nazw w tej ostatniej zostało już zarejestrowanych, ale również dlatego, że wiele firm lubi podkreślać swoją „europejskość” i międzynarodowy zasięg – a domena .eu daje taką możliwość.
Jest również spore prawdopodobieństwo, że firmy działające pod adresami .pl będą zainteresowane odkupieniem swoich brandów w rozszerzeniu .eu, a to może napędzić ten segment rynku. Dodatkowo rozwój nowych domen sprawia, że internauci zaczynają zdawać sobie sprawę z istnienia alternatyw dla końcówek najbardziej rozpoznawalnych, czyli .com i ccTLD. Część z nich zapewne ulegnie efektowi nowości i sięgnie po nowe domeny, ale wielu innych może skłonić się ku końcówkom już rozpoznawalnym, o bardziej ugruntowanej pozycji na rynku. W takiej sytuacji rozszerzenie .eu w kolejnych latach mogłoby wyjść z drugiej ligi i stać się całkiem atrakcyjnym „oparciem” dla brandów.
Domeny ogółem
1. | QNB.com | 1 000 000 $ |
---|---|---|
2. | 345.com | 800 000 $ |
3. | YIN.com | 180 000 $ |
4. | Rides.com | 120 000 $ |
5. | Xiao.com | 97 857 $ |
6. | TV.ae | 95 000 $ |
7. | Wohnung.de | 87 320 $ |
8. | Montrose.com | 75 000 $ |
9. | Hacked.com | 50 000 $ |
10. | Encinitas.com | 48 000 $ |
11. | Dieta.it | 46 303 $ |
12. | Schlüsseldienst.de (IDN) | 41 300 $ |
13. | SC.tv | 40 000 $ |
14. | Alqabas.com | 37 400 $ |
15. | CompetitiveIntelligence.com | 35 477 $ |
16. | Problem.com | 35 200 $ |
17. | FortCollins.com | 35 000 $ |
18. | FindYourCalling.com | 30 000 $ |
19. | BFN.com | 25 000 $ |
19. | HelloSocial.com | 25 000 $ |
19. | Hueston.com | 25 000 $ |
19. | Lotto.ph | 25 000 $ |
20. | FantasyFootball.org | 23 500 $ |
Źródło: DomainNews.com
Domeny non-.com TLD
1. | TV.ae | 95 000 $ |
---|---|---|
2. | Wohnung.de | 87 320 $ |
3. | Dieta.it | 46 303 $ |
4. | Schlüsseldienst.de (IDN) | 41 300 $ |
5. | SC.tv | 40 000 $ |
6. | Lotto.ph | 25 000 $ |
7. | FantasyFootball.org | 23 500 $ |
8. | EasyHotel.ch | 21 800 $ |
9. | Apps.mobi | 20 000 $ |
10. | Jobs.se | 18 868 $ |
11. | PKW.net | 17 700 $ |
12. | Accountancy.nl | 11 422 $ |
13. | Kayak.eu | 10 000 $ |
14. | OVN.org | 9888 $ |
15. | Koop.nu | 9440 $ |
16. | Coating.de | 8260 $ |
17. | Ten.tv | 7500 $ |
18. | Insurance.com.ng | 7000 $ |
19. | MortgageBroker.org | 6850 |
20. | Oyster.com.au | 6500 $ |
20. | Noon.co | 6500 $ |
Źródło: DomainNews.com
Rynek polski
1. | Investments.pl | 660 euro (2750 zł) |
---|---|---|
2. | Ascom.pl | 2400 zł |
3. | FabrykaWnetrz.pl | 1115 zł |
4. | FilesBox.pl | 980 zł |
5. | Makaroniarnia.pl | 950 zł |
5. | r0.eu | 950 zł |
6. | NajlepszeKredyty.pl | 910 zł |
7. | Szafy.eu | 880 zł |
8. | Plenero.pl | 850 zł |
8. | Podwynajem.pl | 850 zł |
9. | AutaDoSlubu.pl | 750 zł |
9. | Loxon.pl | 750 zł |
9. | ZWSHiFM.edu.pl | 750 zł |
10. | Luxdom.pl | 705 zł |
11. | Bezpieczna-Zima.pl | 700 zł |
11. | JDK.pl | 700 zł |
11. | TopBody.pl | 700 zł |
12. | EPL.pl | 650 zł |
12. | Tricity.pl | 650 zł |
13. | Fishi.pl | 608 zł |
14. | Boule.pl | 600 zł |
15. | Flying.pl | 593 zł |
16. | KKP.pl | 550 zł |
16. | Niezaleznie.pl | 550 zł |
17. | Lifebar.pl | 520 zł |
18. | Onett.pl | 519 zł |
19. | BCH.pl | 500 zł |
19. | Boleslaw.pl | 500 zł |
19. | Bridal.pl | 500 zł |
19. | Poradnik-Stomatologiczny.pl | 500 zł |
19. | Techmax.pl | 500 zł |
20. | Eastwest.pl | 495 zł |
Źródło: CenyDomen.pl Tagi: .ae, .com, .eu, .ph, .pl, Investments.pl, QNB.com, sprzedaże, TV.ae, Wohnung.de
Aż płakać się chce patrząc na nasze zestawienie najdrożej sprzedanych domen… ( powinno być najtaniej sprzedających się domen).
„Jest również spore prawdopodobieństwo, że firmy działające pod adresami .pl będą zainteresowane odkupieniem swoich brandów w rozszerzeniu .eu, a to może napędzić ten segment rynku. ”
Mocno w to wątpię. Niestety wiele firm wychodzi jeszcze z założenia ” przecież mam już domenę to po co mi druga”.
Tych mniejszych – tak. Ale w Polsce przybywa firm globalnych, nie korporacji, ale młodych przedsiębiorstw świadczących usługi dla klientów na całym świecie. IT, media, marketing itd. One mają inne podejście do marketingu i brandingu. Wiedzą też, co to domena i czym się jedna różni od drugiej:)
a skąd eu w polskim zestawieniu? jakies r0, wywalic to bo w oczy kole (ustawka zapewne).
Stąd, że do transakcji doszło na polskim rynku. W przypadku Szafy.eu to oczywiste, w przypadku r0.eu – faktycznie, trochę mniej:) Zresztą dlatego ranking zatytułowany „Rynek polski”, a nie „Domena .pl”