Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Zarejestrowano już ponad 200 tys. nazw w nowych domenach

Zarejestrowano już ponad 200 tys. nazw w nowych domenach

Liczba adresów w nowych TLD przekroczyła 200 tys., wynika z bazy danych DI PRO. W czołówce bez zmian – liderem jest domena .guru z wynikiem ponad 40 tys. rejestracji.

Na drugim miejscu wciąż znajduje się długi generyk – .photography, ale w dłuższej perspektywie jego pozycja zagrożona jest przez końcówkę .photos, która już po ogłoszeniu rankingu przez serwis DomainIncite.com wyszła z fazy EAP i stała się ogólnodostępna w zwykłej cenie. Na korzyść .photography przemawia co prawda bardziej profesjonalne brzmienie i znaczenie odnoszące się raczej do branży fotograficznej niż amatorskiego albumu zdjęć, jednak te czynniki mogą okazać się mniej istotne w zestawieniu ze zwięzłością końcówki .photos. Ten „pojedynek” będzie swoistym sprawdzianem wartości krótkich domen – oczywiście miarodajnym tylko do pewnego stopnia.

Już teraz wiadomo, że domena .photos cieszy się powodzeniem, ponieważ od razu po wyjściu z fazy EAP wyprzedziła inne rozszerzenia z tego samego „pakietu”: .careers, .shoes, .recipes. Pierwszego dnia dostępności w rozszerzeniu .photos odnotowano ponad 4,5 tys. rejestracji. Liczba nazw w .careers wyniosła ponad 2 tys., .shoes osiągnęła wynik ponad 1,5 tys. rejestracji a .recipes ok. tysiąca. Ten ostatni wynik dziwi o tyle, że tematyka kulinarna, do której odnosi się domena (recipes = przepisy), należy do najpopularniejszych w internecie – choć z pewnością nie jest szczególnie dochodowa. Śledząc liczbę rejestracji nowych domen, należy jednak wziąć poprawkę na fakt, że dane pochodzą z pliku strefy serwera DNS – a to oznacza, że domeny bez przypisanych serwerów nie są uwzględniane w rachubach.

W zestawieniu na uwagę zasługuje również domena .tips, o której pisaliśmy ostatnio jako o nowej „gwieździe” na rynku nowych domen. W ciągu jednego dnia od wyjścia z fazy EAP 26 lutego zdobyła ona ponad 8 tys. rejestracji. Jak jednak wynika z poniższego zestawienia, tempo jej wzrostu znacząco spadło i obecnie wynosi ono (uśredniając) niewiele ponad 500 nazw dziennie – co i tak jest dobrym wynikiem w porównaniu z innymi nowymi TLD. Docelowo .tips jako krótka, raptem czteroliterowa, domena generyczna o atrakcyjnym i stosunkowo szerokim zastosowaniu zapewne prześcignie .today i .photography, zajmujące obecnie wyższe pozycje w rankingu. Trudno jednak prognozować, czy wyprzedzi również .guru. Ta ostatnia końcówka w połączeniu z dobrą nazwą nadaje się na brand. Natomiast .tips – czyli „wskazówki”, „porady” – może posłużyć głównie serwisom poradnikowym, w tym witrynom pełniącym funkcję np. contentmarketingową dla innych przedsięwzięć, które udzielając branżowych porad za pośrednictwem strony [nazwa].tips chcą przyciągnąć klientów do marki macierzystej.

Spore nadzieje można wiązać również z domeną .bike, która znajduje się w niższej części zestawienia, jednak odnosi się do dziedziny, która cieszy się rosnącą popularnością w wielu krajach Zachodu. .bike powinna sprawdzić się m.in. w Europie, gdzie kultura rowerowa znajduje się na wysokim poziomie, a w związku z tendencjami proekologicznymi i planami UE zakładającymi ograniczenie ruchu samochodowego przy jednoczesnej promocji transportu rowerowego zainteresowanie jednośladami będzie wzrastać. W Polsce ten trend wydaje się szczególnie dynamiczny, a nazwa „bike” jest zrozumiała dla szerokiej grupy odbiorców. Inwestycja w tę domenę, najlepiej w połączeniu z „uniwersalną” (w praktyce: zazwyczaj anglojęzyczną lub „odanglojęzyczną”) nazwą, może więc się opłacić. Oczywiście wyboru należy dokonywać szczególnie starannie – .bike, jak każda nowa TLD, zniechęca ceną utrzymania.

A oto dziesięć domen z największą liczbą rejestracji. Wszystkie z nich obsługiwane są przez Donuts.

Wyniki nowych domen

Źródło: http://domainincite.com/(…)

Tagi: , , , , , , , , , ,

Komentarze ( 2 )

Czym możesz się podzielić?

  1. Marcin 7 maja 2014 Odpowiedz

    Szczerze? Jestem za każdym razem zdziwiony artykułami tego typu. Jakiś czas temu, gdy zrobiło się głośno o tym, że będzie istaniała możliwość rejestracji tego rodzaju domen, spodziewałem się, że niedługo wyniki google będą usiane podobnymi stronami. Tymczasem o tym, ze istnieją jakiekolwiek strony, które faktycznie korzystają z tych domen dowiaduję jedynie z takich tekstów… Podczas błądzenie po odmętach internetu jeszcze ani razu nie trafiłęm na końcówkę guru, photos czy tips. (Hmm… mam nadzieję, że nie zabrzmiało to jakbym podważał wiarygodność tekstu;)

    • Przemysław Ćwik Przemysław Ćwik 7 maja 2014 Odpowiedz

      To prawda, póki co o nowych domenach w Polsce cicho. W USA rejestry dwoją się i troją z promocją – i z ofertami adresowanymi do domainerów i deweloperów, i ze spotami reklamowymi. Sprawa rozciągnie się w czasie dłużej, niż można się było spodziewać, ale prędzej czy później nowe domeny wypłyną. Przy takiej skali to jednak nie może być klapa, choć na gwałtowny boom nie ma co liczyć.