Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Home.pl przejął „Azetkę”

Home.pl przejął „Azetkę”

Największy gracz na polskim rynku domen, szczecińska firma Home.pl, przejęła innego dostawcę usług domenowych, firmę AZ.pl. To kolejny znaczący krok w ekspansji Home.pl na polskim rynku adresów internetowych po wchłonięciu firmy przechwytującej PPD.pl i registrara Albert.pl w 2011 r.

Jak wynika z wpisu w KRS zaktualizowanego 5 lutego 2014 r., Home.pl wszedł w posiadanie 75,6 proc. udziałów w spółce AZ.pl. Po 12,2 proc. zachowali jej dotychczasowi właściciele: Andrzej Kostrzewa i Albert Jerka, którzy jednak stracili stanowiska w zarządzie.

Udzialowcy AZ

W efekcie fuzji prezesem AZ.pl został Marcin Kuśmierz, aktualny prezes Home.pl, a stanowiska członków zarządów objęli Grzegorz Barcicki i Marek Pietrusiak, pełniący analogiczną funkcję w Home.pl.

Zarzad AZ

Według danych NASK za trzeci kwartał minionego roku, udział Home.pl w polskim rynku rejestracji nazw domen wyniósł 21,9 proc. Na drugim miejscu uplasowała się krakowska firma NetArt z wynikiem 17,1 proc., na trzecim platforma resellerska HRD.pl z wynikiem 9,6 proc., na czwartym Aftermarket.pl z 9,3-procentowym udziałem, a na kolejnym miejscu firma AZ.pl z 8,6 procenta w rejestracyjnym „torcie” – i o tyle zwiększył się udział Home.pl w rynku pierwotnym domeny .pl. Spółka wzbogaciła się również o udziały w innych segmentach rynku – „Azetka” posiada bowiem w swojej ofercie także przechwytywanie domen, giełdę domen, hosting oraz kreatory stron internetowych. Jak wynika z raportu KRS, spółka AZ.pl w 2012 r. osiągnęła zysk netto rzędu niemal 2 milionów zł.

Zysk netto AZ

Warto też przypomnieć, że w 2011 r. Home.pl przejął serwis przechwytujący PPD.pl i rejestratora Albert.pl, należące do Przemysława Bojczuka, i zintegrował je pod marką Premium.pl, posiadającą ok. 4 proc. udziałów w rynku rejestracji nazw oraz drugą pod względem wielkości giełdę domen w Polsce po Aftermarket.pl. Sam Home.pl jest nie tylko liderem na rynku pierwotnym domeny .pl, ale również największym dostawcą usług hostingowych oraz certyfikatów SSL w naszym kraju, a także największym dostawcą usług internetowych dla małych i średnich firm w całej Europie Środkowo-Wschodniej.

Uwzględniając powyższe, trudno oprzeć się wrażeniu, że koncentracja kapitału na polskim rynku domen osiąga niebezpieczne rozmiary. Tym bardziej że za Home.pl stoi zagraniczny kapitał inwestycyjny związany z sektorem bankowym. Przypomnijmy: w grudniu 2011 r. kontrolę nad szczecińską spółką przejął zarejestrowany na Cyprze fundusz inwestycyjny V4C Eastern Europe Holding, specjalizujący się w inwestycjach w przedsiębiorstwa z Europy Środkowo-Wschodniej. V4C, czyli Value4Capital, to utworzona w 2011 r. spółka powiązana z funduszem inwestycyjnym Amundi Private Equity Funds, wcześniej działającym pod nazwą Société Générale Asset Management, będącym oddziałem inwestycyjnym Société Générale, jednego z największych francuskich banków.

Wcześniej pakiet większościowy w AZ.pl w wysokości 51 proc. posiadała niemiecka firma Key-Systems, jeden z największych rejestratorów i resellerów domen w Europie, właściciel m.in. RRProxy.net.

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Komentarze ( 11 )

Czym możesz się podzielić?

  1. Marcin 18 lutego 2014 Odpowiedz

    Ciekawe czy to przyniesie jakieś zmiany w samej marce… czy połączą wszystko z home.pl?

  2. Piotr Jankowski 18 lutego 2014 Odpowiedz

    Myślę, że nie połączą – wg mnie byłaby to dla nich duża strata. Każda zmiana – a w tym przypadku załóżmy, że AZ przestaje działać po własną marką i zostaje nam tylko home.pl (przejmuje klientów itd.) – wiąże się z pewnym wysiłkiem po stronie użytkowników. Jesli już klienci taki wysiłek byliby zmuszeni podjąć, to mogą skierować jego „energię” w kierunku rozgladnięcia się za atrakcyjniejszą ofertą. Czyli, mówiąc inaczej, taka „widoczna” dla użytkowników zmiana to pretekst, który mogą wykorzystać do zmiany registrara, a to dla samego rejestratora korzystne nie jest.

  3. Webmetro 18 lutego 2014 Odpowiedz

    Mam nadzieje ze pozytywnie wplynie to na jakos bok az – do tej pory trcohe to szwankowalo w przeciwienstwie do home

  4. Piotrek 18 lutego 2014 Odpowiedz

    Moim zdaniem home.pl i nazwa.pl działają w dużej mierze na użytkownikach mało świadomych że można za coś płacić mniej z tymi samymi lub większymi możliwościami i nie tylko chodzi o domeny. Wielu znajomych przecierało oczy gdy nazwa.pl podniosło ceny serwerów za odnowienie z 300 na 450zł netto dając niby wiele więcej w zamian jednak z haczykami w postaci wszelakich limitów bezpieczeństwa a winą za ich przekraczanie obarczane są nie serwery a „oprogramowanie” i inne czynniki.

    Nieco bardziej świadomi klienci chętniej skorzystają z mniejszego usługodawcy ponieważ też inaczej będą traktowani (co potwierdzić może wiele osób którzy w taki sposób podchodzą do tych tematów) bardziej indywidualnie wiele problemów jest też szybciej i sprawniej załatwiane itd.

    Korzystałem ze wszystkich usługodawców z „topu” home.pl, nazwa.pl/netart, az.pl. 1and1.pl, ogicom.pl itd. – wszystko było fajnie do czasu odnowienia usług, akcji typu zablokowaliśmy usługę i teraz domyślaj się użytkowniku dlaczego 😉 lub powstania problemu który wg usługodawcy nie istniał 🙂

  5. WuJitsu.pl 19 lutego 2014 Odpowiedz

    Nawet gdyby Home wchonęło markę AZ w swoje struktury, nie w pełni świadomy rozłączności usług klient sam się nigdzie nie przeniesie.
    Mnie natomiast ciekawi czy niebawem kolejny rejestrator nie wejdzie do „portfolio” Home, a tym samym ceny domen nie zmienią się na powiedzmy „nieco wyższe” 😉

    • Przemysław Ćwik Przemysław Ćwik 19 lutego 2014 Odpowiedz

      „Mnie natomiast ciekawi czy niebawem kolejny rejestrator nie wejdzie do „portfolio” Home” – trzymajmy kciuki, żeby tak się nie stało:) Tym bardziej że portfolio Home to nie tyle portfolio Home, co portfolio V4C.

  6. kurier 20 lutego 2014 Odpowiedz

    Monopolem mi pachnie.

    • Przemysław Ćwik Przemysław Ćwik 20 lutego 2014 Odpowiedz

      Nic dodać, nic ująć.

  7. Janusz 23 lutego 2014 Odpowiedz

    Wow nie widziałem, ze premium.pl należy do home.pl, a teraz jeszcze az.pl?

  8. Jacek 19 stycznia 2016 Odpowiedz

    moim zdaniem az jest do wygaszenia, bo od stycznia podnieśli ceny odnowień domen, przy moim portfolio ponad 1000 domen to znaczny koszt – cena w górę o 3zł i więcej, oszukują w panelu i nic nie robią (nagle miałem status, na 200 domen) – na interwencję napisano mi, że mają to być tylko domeny .pl i odesłano do regulaminu, który mówi inaczej …., i od 2 stycznia bezskutecznie domagam się wydania kodów auth-info (mamy ogromne kolejki Pana wniosek jest gdzieś tam) i nie pomaga skarga do nasku – odpowiedź az ma ogromne kolejki …., a mamy 19 stycznia …, czyli wniosek – uciekać z az póki czas ….