Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Co to jest domena premium?

Co to jest domena premium?

Określenie „domena premium” odnosi się do adresu internetowego o dużej wartości. Można jednak zaproponować bardziej precyzyjną definicję tego pojęcia.

Podczas rozmów z nowymi inwestorami często spotykam się z pytaniem, co kryje się pod pojęciem domen premium, jakie adresy „zasługują” na to miano  i jak je rozpoznać. By rozwiać podobne wątpliwości, postanowiłem wyjaśnić sens tego określenia za pomocą konkretnych kryteriów, które można ująć w jednym zdaniu:

Domena premium to taka domena, którą w 2014 r., w ciągu 5 dni od podjęcia decyzji o sprzedaży, jesteśmy w stanie sprzedać za minimalną kwotę 3000 zł.

Dlaczego w 2014 r.? Bo nie da się wykluczyć, że w 2015 r. popyt na domeny spadnie, a w efekcie trzeba będzie obniżyć dolny próg stawek do 2000 zł lub nawet 1000 zł. Bardziej jednak prawdopodobne, że wraz z rozwojem gospodarczym wzrośnie również popyt na adresy internetowe i przyjęte wyżej minimum trzeba będzie podnieść do 5000 złotych.

Dlaczego 3000, a nie 1000 lub 50 000 zł? W powyższym zdaniu założona jest okoliczność, w której to abonentowi zależy na sprzedaży domeny, a nie klientowi, który zgłasza się do abonenta. W takiej sytuacji jest oczywiste, że jeżeli chce się szybko sprzedać samochód, dom czy dzieło sztuki, trzeba zachęcić kupującego niższą ceną. Gdyby za dolny próg cenowy przyjąć 1000 zł, wtedy zbyt wiele domen kwalifikowałoby się do kategorii premium, która w efekcie straciłaby swój nobilitujący charakter, wyróżniający dobre domeny. 50 000 zł to kwota niewielka w przypadku niektórych nazw, ale jednocześnie na tyle duża, że niewielu potencjalnych klientów jest w stanie zapłacić ją z dnia na dzień.

Przyjęcie sumy 3000 zł jako „cenowego minimum” dla domen premium ma niewątpliwie charakter arbitralny, jednak kwota ta wydaje się realistyczna przy uwzględnieniu aktualnej koniunktury rynkowej i zdolności nabywczej polskiego społeczeństwa.

Jakie zatem domeny kwalifikują się do noszenia zaszczytnego miana domen premium? Najczęściej są to domeny jednowyrazowe oraz frazy opisujące konkurencyjne branże gospodarki. W drugiej kolejności można tu zaliczyć domeny krótkie – jedno-, dwu- i trzyliterowe. W trzeciej zaś nazwy brandowe (imiona, nazwiska, nazwy własne, ciekawe neologizmy). Domeny premium na rynku polskim najczęściej posiadają rozszerzenie .pl, w niektórych przypadkach także.com czy .eu, rzadziej .com.pl, .net, .org, .info.

Sprawa domen premium warta jest dyskusji i wymiany opinii, dlatego chętnie poznamy również Wasz punkt widzenia na ten temat:
·    Jaka według Was jest bariera kwotowa dla domen premium?
·    Jaka jest Wasza definicja domen premium?
·    Czy domeny podrożeją? A jeśli tak, to kiedy: w 2015, a może dopiero w 2016 r.?

Tagi: ,

Komentarz ( 1 )

Czym możesz się podzielić?