Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Analiza współczynnika odnowień domen .pl

Analiza współczynnika odnowień domen .pl

W kwartalnych raportach NASK znaleźć można informację o ogólnym współczynniku odnowień domeny  .pl – według ostatniego raportu wynosi on około 60%. Czy to dużo, czy mało? Aby to sprawdzić, postanowiliśmy przyjrzeć się tej wartości bliżej.

Celem analizy współczynnika odnowień domeny .pl porównaliśmy dane 90000 domen których data wygasania przypadała na listopad 2013. Na początku tego roku sprawdziliśmy ile z tych domen zostało odnowionych na kolejny rok. Metodologia ta pozwoliła także na sprawdzenie jak współczynnik odnowień zależy od rejestratora oraz wieku danej domeny. Oto wyniki dla 14 największych rejestratorów domen w Polsce:

Rejestrator 1 rok 2 lata 3 lata 4 i więcej Ogółem
Home.pl 35% 73% 80% 87% 57%
Nazwa.pl 24% 71% 80% 86% 47%
HRD.pl 42% 72% 84% 85% 62%
AfterMarket.pl 33% 55% 72% 79% 40%
AZ.pl 19% 57% 54% 84% 36%
OVH.pl 36% 70% 80% 89% 54%
Premium.pl 22% 59% 85% 86% 33%
DomainMaker.pl 55% 78% 83% 89% 75%
Dinfo.pl 56% 75% 82% 89% 73%
1and1.pl 92% 78% 20% 74%
Domeny.pl 36% 71% 71% 83% 55%
Active24.pl 49% 89% 83% 90% 73%
Onet.pl 45% 71% 78% 73% 65%
Domeny.tv 39% 66% 72% 88% 52%
Ogółem 34% 71% 64% 87% 53%

Otrzymana wartość współczynnika odnowień 53% różni się nieco od wartości podawanej przez NASK. Z pewnością wpływ na to ma przyjęta metodologia badań – NASK podaje wynik kwartalny, zaś powyższe badanie objęło tylko okres jednego miesiąca. Dodatkowo, jako że NASK nie publikuje listy wszystkich domen, stąd tylko część domen mogła być wzięta pod uwagę w badaniu (około 40% wszystkich wygasających w tym miesiącu domen). Wreszcie, ze względu na krótszy okres badań, są one bardziej wrażliwe na takie sytuacje jak np. wygaśnięcie lub odnowienie dużego portfolio będącego w posiadaniu jednego użytkownika. Z pewnością otrzymane wyniki obarczone są więc pewnym błędem, jednak mimo wszystko ich analiza może prowadzić do ciekawych wniosków.

Współczynnik odnowień domen .pl w pierwszym roku od ich rejestracji wyniósł jedynie 34%. Oznacza to że jedynie co trzecia domena .pl jest odnawiana na drugi rok rejestracji! Jest to wynik bardzo niepokojący, oznacza bowiem iż zdecydowana większość zarejestrowanych domen .pl jest porzucanych po pierwszym roku. W kolejnych latach  współczynnik ten poprawia się, by sięgnąć aż 87% dla domen starszych niż 3 lata. Jednak tylko jedna szósta wszystkich zarejestrowanych domen osiąga ten wiek – ogromna większość wygasa wcześniej (64% po pierwszym roku, 27% po drugim i 36% po trzecim).

Współczynnik odnowień waha się także znacząco w zależności od rejestratora – od 33% aż do 75%. Wśród rejestratorów o najniższym współczynniku odnowień wyróżniają się wyraźnie dwie grupy:

  • Rejestratorzy aktywnie stosujący promocje „domen za 0 zł” – Home.pl, Nazwa.pl, AZ.pl, Domeny.pl. Choć dzięki takim promocjom można zarejestrować domenę za darmo lub za kilka groszy, odnowienie jej na kolejny rok to już wydatek ponad 100 zł. Tak duża różnica w cenach rejestracji w stosunku do odnowienia powoduje porzucanie wielu domen.
  • Rejestratorzy nastawieni na rynek wtórny: AfterMarket.pl, Premium.pl. Większość domen rejestrowanych jest u tych rejestratorów dla celów inwestycyjnych – jeśli domeny nie zostaną sprzedane w ciągu pierwszego roku, zwykle nie są dalej przedłużane aby nie generować kosztów.

Szczególnie miażdżąco wypada porównanie współczynnika odnowień z innymi rejestrami europejskimi. Według raportu CENTR, organizacji zrzeszającej europejskie rejestry domen, współczynnik odnowień wśród rejestrów o podobnej wielkości co .pl to 82% . Przyjmując dla porównania współczynnik 60% dla domeny .pl, pochodzący z raportu NASK, oznacza to iż w Polsce porzucanych jest co roku aż 40% domen, w porównaniu do 18% w innych, podobnych krajach europejskich. Nawet w porównaniu do dużo większych rejestrów domen, które tradycyjnie mają dużo niższe współczynniki odnowień, wypadamy blado: dla domen .uk wynosi on 67%, a dla domen globalnych 73%. To nadal dużo więcej niż w Polsce.

Skąd takie różnice? Wywodzą się one przede wszystkim z polityki cenowej rejestru .pl, niespotykanej w innych rejestrach. Ogólnie przyjętą na świecie praktyką jest pobieranie takiej samej opłaty za odnowienie domeny co za jej rejestrację, lub też wręcz większa opłata za pierwszy rok utrzymania domeny niż za kolejne (tak jest np. dla domen .de). Tymczasem w Polsce NASK ustalił aż czterokrotnie wyższe ceny odnowień domen .pl w stosunku do ceny ich rejestracji za pierwszy rok. Nic dziwnego że aż dwie trzecie klientów decyduje się porzucić swoją domenę, gdy za drugi rok jej utrzymania przychodzi im zapłacić wielokrotnie więcej niż za pierwszy.

Polityka cenowa NASK pozwala też niektórym rejestratorom domen na wabienie klientów promocjami opartymi na zasadzie „darmowa rejestracja, bardzo drogie odnowienie”. Jak widać, to właśnie u tych rejestratorów notujemy najniższe współczynniki odnowień. Choć pozwoliła ona tym rejestratorom na wybicie się na rynku, z pewnością nie przyczynia się do polepszenia statystyk odnowień domen w naszym kraju.

Tagi: , , , , , ,

Komentarze ( 3 )

Czym możesz się podzielić?

  1. KoniecznyJestImpuls 14 stycznia 2014 Odpowiedz

    Wystarczyłoby żeby Nask zrobił coś takiego jak zrównał ceny rejestracji domen z ceną odnowienia na poziomie 15 zł .Jednocześnie wprowadził aneks do umów z rejestratorami,że ceny nie mogą być wyzsze niż np 25 zł.
    I wówczas w tych widełkach cenowych rejestratorzy mogliby się maksymalnie poruszac wszyscy partnerzy.Wówczas momentalnie liczba odnowien jak sadze by wzrosła ,a nowe rejestracje byłyby robione z wieksza rozwagą i odpowiedzialnością niz teraz.Jednoczesnie,aby przetestowac domene wystarczyłoby np wydłuzyc okres testowy załózmy do 1 czy dwóch miesiecy.Osobiście uważam,że rynek domen na rynku pierwotnym koniecznie potrzebuje impulsu bo bez tego nie ruszy ,a zacznie się zwijać i kurczyć.Takim impulsem bez watpienia powinna być obnizka cen przedłuzen.Ja osobiście sugerowałbym zrównanie cen przedłuzen i odnowien dla pl na poziomie 15 zł.Regionalne na poziomie 3 zł.I wtedy rynek pierwotny bez watpienia złapałby oddech a liczba domen prawdopodobnie by sie podwoiła błyskawicznie.I w rankingu swiatowym czy europejskim znowu zaczelibysmy sie liczyc,a tak padaka i degrengolada.

  2. Daniel Dryzek 15 stycznia 2014 Odpowiedz

    @KoniecznyJestImpuls Z tym narzucaniem cen maksymalnych dla rejestratorów to raczej gruba przesada 🙂 Mamy wolny rynek i cena usług to jeden z elementów walki o klienta, ale nie jedyny. Każdy rejestrator musi mieć prawo do ustalania własnych cen, a klient ma prawo do wyboru najlepszej dla siebie oferty.

    Zgadzam się natomiast, że obniżenie cen po stronie NASK byłoby jak najbardziej pożądane i dobre dla rynku, jak i dla samego rejestru domen .pl.

  3. Abakus 16 stycznia 2014 Odpowiedz

    @KoniecznyJestImpuls Domeny to biznes, pamiętaj że utrzymanie takiej domeny także kosztuje. Ceny które wypisujesz są tak niskie że nowe rejestracje na pewno nie były by robione z rozwagą. Pamiętajmy że mówisz o odnowieniu rocznym, cena nawet 80 zł za przedłużenie domeny jest śmieszna, jeśli na danej domenie zarabiasz.

Tutaj możesz komentować