W domenie .pl w ciągu roku ubyło 77 tys. nazw. Raport NASK za Q2 2017
Dramat – to chyba najodpowiedniejsze słowo do podsumowania wyników NASK za miniony kwartał bieżącego roku. A właściwie kilka minionych kwartałów, bo sytuacja na rynku pierwotnym domeny .pl wygląda coraz gorzej.
To trochę sytuacja z gatunku „śmiać się czy płakać?”. Tym bardziej że do pewnej wesołości inspiruje sam dyrektor NASK, pisząc we wstępie do raportu: „Na koniec czerwca 2017 roku liczba aktywnych nazw w rejestrze domeny .pl wynosiła 2,64 mln. Nie obyło się zatem bez niewielkiego spadku, w porównaniu do ubiegłego kwartału.”
Cóż, „lekki spadek” okazuje się ponad półtorakrotnie wyższy niż spadek z poprzedniego kwartału. Dokładna liczba nazw w rejestrze .pl na koniec czerwca wyniosła 2 636 367. To aż o 41 325 mniej niż na koniec marca, kiedy w rejestrze było 2 677 692 adresów .pl. Wówczas spadek w stosunku do poprzedniego kwartału wyniósł 25 473 i był kilkukrotnie większy niż w dwóch poprzednich kwartałach, oczywiście również spadkowych.
Wynik za Q4 2017 oznacza więc czwarty spadkowy kwartał z największym spadkiem liczby nazw utrzymywanych w rejestrze domeny .pl w ciągu roku. NASK w stosunku do czerwca 2016 r. stracił łącznie 76978 adresów .pl. Ponad połowa tej wartości przypada na ostatni kwartał. Określenie tego spadku – i w kontekście wyników z poprzednich kwartałów – mianem „lekkiego” zakrawa na żart.
W ramach „pocieszenia” otrzymujemy informację, że liczba abonentów domeny .pl zwiększyła się o ponad 3,6 tys. i na koniec czerwca wyniosła 1 030 123. Wiadomość, faktycznie, dobra – ale nie jest w stanie przykryć faktu, że rynek pierwotny polskiej końcówki krajowej jest w bardzo kiepskim stanie. W czasach dynamicznego rozwoju gospodarki cyfrowej, domena .pl „zwija się” zamiast rozwijać – mimo że osiąga niezłe wyniki na rynku wtórnym.
Kolejnym drobnym pozytywem jest wzrost odsetka odnowień, niestety o bardzo skromną wartość. Na koniec pierwszego kwartału br. wyniósł on 61,14 proc. a na koniec czerwca – 61,68 proc.
Wobec drobnego wzrostu wskaźnika przedłużeń główną przyczyną spadku liczby adresów .pl okazuje się spadek liczby rejestrowanych nazw. W ciągu Q1 2017 dokonano 254 013 rejestracji, podczas gdy w ciągu Q2 2017 – już tylko 205 072. W dodatku każdy kolejny miesiąc był spadkowy. Najmniej, bo 65 144 nazw zarejestrowano w czerwcu, co do pewnego stopnia można tłumaczyć rozpoczynającym się sezonem wakacyjnym. Do pewnego stopnia, bo miniony kwartał to pod tym względem najgorszy kwartał od czterech lat. To również powód do zadumy.
W raporcie NASK prezentuje również statystyki dotyczące odsetka abonentów w przeliczeniu na liczbę utrzymywanych przez nich domen. Okazuje się, że aż 65,32 proc. abonentów posiada tylko jeden adres .pl, a jedynie 2,77 proc. – ponad 10. Trudno uniknąć wrażenia, że wpływ na tak niski wskaźnik mają ceny przedłużeń w kontekście niskich zarobków Polaków. Niestety to refren, który powtarzamy od lat, a NASK nic sobie nie robi z głównej bariery hamującej rozwój rynku domen w Polsce.
Z danych dotyczących rejestratorów wynika, że Nazwa.pl „zdetronizowała” Home.pl w kategorii Udział Partnerów w obsłudze nazw domeny .pl. Bardziej wskutek strat poprzedniego lidera niż własnych przyrostów. W stosunku do poprzedniego kwartału zyskali również Consulting Service, OVH i Aftermarket (Michau Enterprises). Nieznacznie straciły natomiast dwie inne firmy ze „stajni” Home.pl – AZ.pl i Premium.pl.
Nazwa.pl prowadzi również pod względem liczby nowych rejestracji, choć jej udziały spadły o niemal 3 proc. w stosunku do minionego kwartału. Nieznacznie urósł Home.pl i nieco wyraźniej Aftermarket.pl.
Abonentów, tradycyjnie, najwięcej posiada Nazwa.pl. Na drugim miejscu znajduje się Home.pl, na trzecim – hurtownia domen Consulting Service.
Tagi: .pl, ceny odnowień, NASK
Komentarze ( 6 )
Czym możesz się podzielić?