Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


W domenie .pl w ciągu roku ubyło 77 tys. nazw. Raport NASK za Q2 2017

W domenie .pl w ciągu roku ubyło 77 tys. nazw. Raport NASK za Q2 2017

Dramat – to chyba najodpowiedniejsze słowo do podsumowania wyników NASK za miniony kwartał bieżącego roku. A właściwie kilka minionych kwartałów, bo sytuacja na rynku pierwotnym domeny .pl wygląda coraz gorzej.

To trochę sytuacja z gatunku „śmiać się czy płakać?”. Tym bardziej że do pewnej wesołości inspiruje sam dyrektor NASK, pisząc we wstępie do raportu: „Na koniec czerwca 2017 roku liczba aktywnych nazw w rejestrze domeny .pl wynosiła 2,64 mln. Nie obyło się zatem  bez niewielkiego spadku, w porównaniu do ubiegłego kwartału.”

Cóż, „lekki spadek” okazuje się ponad półtorakrotnie wyższy niż spadek z poprzedniego kwartału. Dokładna liczba nazw w rejestrze .pl na koniec czerwca wyniosła 2 636 367. To aż o 41 325 mniej niż na koniec marca, kiedy w rejestrze było  2 677 692 adresów .pl. Wówczas spadek w stosunku do poprzedniego kwartału wyniósł 25 473 i był kilkukrotnie większy niż w dwóch poprzednich kwartałach, oczywiście również spadkowych.

Wynik za Q4 2017 oznacza więc czwarty spadkowy kwartał z największym spadkiem liczby nazw utrzymywanych w rejestrze domeny .pl w ciągu roku. NASK w stosunku do czerwca 2016 r. stracił łącznie 76978 adresów .pl. Ponad połowa tej wartości przypada na ostatni kwartał. Określenie tego spadku – i w kontekście wyników z poprzednich kwartałów – mianem „lekkiego” zakrawa na żart.

W ramach „pocieszenia” otrzymujemy informację, że liczba abonentów domeny .pl zwiększyła się o ponad 3,6 tys. i na koniec czerwca wyniosła 1 030 123. Wiadomość, faktycznie, dobra – ale nie jest w stanie przykryć faktu, że rynek pierwotny polskiej końcówki krajowej jest w bardzo kiepskim stanie. W czasach dynamicznego rozwoju gospodarki cyfrowej, domena .pl „zwija się” zamiast rozwijać – mimo że osiąga niezłe wyniki na rynku wtórnym.

Kolejnym drobnym pozytywem jest wzrost odsetka odnowień, niestety o bardzo skromną wartość. Na koniec pierwszego kwartału br. wyniósł on 61,14 proc. a na koniec czerwca – 61,68 proc.

wzrostodnowien

Wobec drobnego wzrostu wskaźnika przedłużeń główną przyczyną spadku liczby adresów .pl okazuje się spadek liczby rejestrowanych nazw. W ciągu Q1 2017 dokonano 254 013 rejestracji, podczas gdy w ciągu Q2 2017 – już tylko 205 072. W dodatku każdy kolejny miesiąc był spadkowy. Najmniej, bo 65 144 nazw zarejestrowano w czerwcu, co do pewnego stopnia można tłumaczyć rozpoczynającym się sezonem wakacyjnym. Do pewnego stopnia, bo miniony kwartał to pod tym względem najgorszy kwartał od czterech lat. To również powód do zadumy.

Liczba nowych rejestracji

W raporcie NASK prezentuje również statystyki dotyczące odsetka abonentów w przeliczeniu na liczbę utrzymywanych przez nich domen. Okazuje się, że aż 65,32 proc. abonentów posiada tylko jeden adres .pl, a jedynie 2,77 proc. – ponad 10. Trudno uniknąć wrażenia, że wpływ na tak niski wskaźnik mają ceny przedłużeń w kontekście niskich zarobków Polaków. Niestety to refren, który powtarzamy od lat, a NASK nic sobie nie robi z głównej bariery hamującej rozwój rynku domen w Polsce.

podziialabonentow

Z danych dotyczących rejestratorów wynika, że Nazwa.pl „zdetronizowała” Home.pl w kategorii Udział Partnerów w obsłudze nazw domeny .pl. Bardziej wskutek strat poprzedniego lidera niż własnych przyrostów. W stosunku do poprzedniego kwartału zyskali również Consulting Service, OVH i Aftermarket (Michau Enterprises). Nieznacznie straciły natomiast dwie inne firmy ze „stajni” Home.pl – AZ.pl i Premium.pl.

Nazwa.pl prowadzi również pod względem liczby nowych rejestracji, choć jej udziały spadły o niemal 3 proc. w stosunku do minionego kwartału. Nieznacznie urósł Home.pl i nieco wyraźniej Aftermarket.pl.

udzialpartnerow1

Abonentów, tradycyjnie, najwięcej posiada Nazwa.pl. Na drugim miejscu znajduje się Home.pl, na trzecim – hurtownia domen Consulting Service.

udzialpartnerow2

Tagi: , ,

Komentarze ( 6 )

Czym możesz się podzielić?