Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Raport EURid: Polska na szóstym miejscu pod względem liczby abonentów .eu

Raport EURid: Polska na szóstym miejscu pod względem liczby abonentów .eu

EURid, organizacja zarządzająca końcówką .eu, opublikował raport na temat wyników tej domeny w czwartym kwartale 2016 r. Zgodnie z danymi zawartymi w opracowaniu łączna liczba adresów .eu na koniec ub. r. wyniosła 3,76 miliona – o ponad 100 tys. mniej niż rok wcześniej.

W ciągu Q4 2016 w rejestrze .eu ubyło 32 655 nazw, co stanowi stratę o 0,9 proc. kwartał do kwartału i o 2,6 proc. (101 772) rok do roku. Łącznie w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku zarejestrowano 175 050 nowych adresów .eu. Liczba nazw .eu zwiększyła się w 13 krajach, szczególnie w Bułgarii i Portugalii, gdzie domena ta odnotowała ponad trzyprocentowe wzrosty. Wzrost liczby adresów w rozszerzeniu .eu w ciągu minionych lat ilustruje poniższa grafika.

wzrost eu

Wyraźnie spadła liczba nazw IDN zarejestrowanych w rozszerzeniu .eu, wzrosła natomiast liczba rejestracji wieloletnich – ponad dwukrotnie w stosunku do roku 2015. Jak zwykle, domena .eu wypadła bardzo dobrze pod względem odsetka przedłużeń. W czwartym kwartale 2016 r. wyniósł on 79 proc. Średnia roczna za 2016 r. zbliżyła się do tej wartości, osiągając 78,8 proc. – o 1,1 proc. więcej niż średnia za rok poprzedni. Jest to jednak wyraźnie mniej niż w roku 2014, gdy odsetek przedłużeń wyniósł 81,6 proc.

odsetekprzedluzenEU

Wśród krajów o największej liczbie rejestracji nazw .eu znalazła się Polska, gdzie zarejestrowano 261,5 tys. adresów .eu. Nasz kraj uplasował się na szóstym miejscu stawki, tuż za Włochami i przed Czechami. Pierwsze miejsce zajęli oczywiście Niemcy z wynikiem ponad miliona rejestracji.

najwiecejrejestracjiEU

Z tabeli „przeliczającej” liczbę nazw w domenie .eu i ccTLD na tysiąc mieszkańców wynika, że nad Wisłą polska końcówka krajowa jest dziesięciokrotnie bardziej popularna niż europejska. Odwrotna proporcja – w której .eu jest bardziej popularna niż ccTLD – występuje jedynie na Cyprze.

Z danych zaprezentowanych przez EURid dość jednoznacznie wynika, że w minionym roku popularność domeny .eu spadła w większości europejskich krajów. Do najwyższych spadków doszło w Islandii, za nią w Austrii, a dalej w Irlandii i Polsce.

spadki eu

Końcówka .eu, mimo w miarę stabilnej pozycji rynkowej, właściwie nigdy nie cieszyła się popularnością wśród inwestorów. Domeny w tym rozszerzeniu rejestrowały przede wszystkim firmy o aspiracjach europejskich. Rejestracje te często miały charakter wizerunkowy i prewencyjny, zwykle bowiem podstawowy adres marki utrzymywany był w rozszerzeniu krajowym lub globalnym.

Tagi: ,

Tutaj możesz komentować