Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Od początku roku w domenie .pl ubyło ponad 111 tys. nazw. Raport NASK za Q3 2017

Od początku roku w domenie .pl ubyło ponad 111 tys. nazw. Raport NASK za Q3 2017

Od kilku kwartałów sytuacja końcówki .pl jest „stabilna”: polska domena krajowa odnotowuje stabilny spadek liczby zarejestrowanych w niej adresów. Dyrekcja NASK winą za ten stan rzeczy obarcza… nowe domeny.

NASK opublikował raport za trzeci kwartał br. Opracowanie zostało już dostrzeżone w mediach anglojęzycznych. I w sumie nie ma powodu do zaskoczenia, bo „peelka” od dłuższego czasu odnotowuje spektakularne spadki. W krótkim wpisie sprawę skomentował Kevin Murphy z serwisu DomainIncite.com.

Autor już w tytule odnotował kuriozum zawarte w raporcie NASK: szefostwo tej instytucji winą za fatalną kondycję domeny .pl obciąża konkurencję rynkową ze strony nowych domen. „Okresowe spowolnienie dynamiki rynku domeny .pl obserwowane od początku roku – zmniejszenie liczby nowych rejestracji – oceniamy przez pryzmat poszerzenia możliwości wyboru atrakcyjnych nazw wraz z włączeniem do Internetu bardzo szerokiej gamy nowych domen generycznych” – czytamy we wstępie do raportu sygnowanym nazwiskiem Wojciecha Kamienieckiego, dyrektora NASK.

Dlaczego kuriozum? Bo teza ta ma bardzo luźny kontakt z rzeczywistością. Atrakcyjność nowych domen na rynku polskim jest mocno ograniczona, zarówno ze względu na wysokie ceny większości z nich, jak i barierę językową. Anglojęzyczne końcówki generyczne, nawet jeśli są zrozumiałe dla części odbiorców, to dla wielu z nich mogą brzmieć dziwnie w połączeniu z polskimi nazwami. Również świadomość dostępności nTLD wciąż pozostaje niewielka. Na naszym rynku niepodzielnie rządzi końcówka .pl wraz z jej subdomenami i nawet rozszerzenie .com (przypomnijmy: największe na świecie pod względem liczby zarejestrowanych nazw) znacząco ustępuje jej pod względem popularności.

To jednak argumenty opisowe, trudne do skwantyfikowania w inny sposób niż przy pomocy badań sondażowych, których jak na razie brak w tym zakresie. Odwołajmy się zatem do liczb. Według statystyk prowadzonych przez serwis nTLDStats.com, liczba nowych domen zarejestrowanych przez abonentów z Polski wynosi ok. 37 tys. (0,16 proc.). To raptem jedna trzecia liczby adresów .pl, które stracił NASK od początku tego roku. Nasz kraj znajduje się na 26. miejscu pod względem liczby zarejestrowanych nTLD.

NASK1

W dodatku najczęściej rejestrowaną końcówką w naszym kraju jest .xyz (5,2 tys.), a jest to domena, której rejestr stosuje praktykę „rejestracji zaocznej” – rejestracji nazw bez aktywnej zgody abonenta. Jeśli przyjąć, że spora część rejestracji została dokonana w takim właśnie trybie, to trudno postrzegać końcówkę .xyz jako konkurencyjną w stosunku do .pl. Na liście najczęściej rejestrowanych domen w Polsce znajdują się również takie rozszerzania, jak .ovh, markowa końcówka francuskiego rejestru OVH, czy .africa. Również w tym przypadku trudno sądzić, by tego typu rozszerzenia stanowiły realną konkurencję dla domeny .pl i przyczyniały się do spadków polskiego rejestru.

NASK2

Argumentacja NASK jest zatem w dużym stopniu wzięta z sufitu i nawet jeśli konkurencja ze strony nTLD będzie wywierała presję na polski rejestr w przyszłości, to z pewnością nie da się w ten sposób wytłumaczyć dramatycznego trendu spadkowego polskiej ccTLD: niezmiennie będziemy się upierać, że główną przyczyną pozostają wysokie ceny przedłużeń, które sprawiają, że abonentom nie opłaca się utrzymywać dużej liczby adresów. Na koniec września w rozszerzeniu .pl zarejestrowanych było 2 592 014 nazw. Na koniec drugiego kwartału liczba ta wynosiła 2 636 367, na koniec pierwszego –  2 677 692, a bieżący rok domena .pl rozpoczęła z 2 703 165 nazwami. W ujęciu graficznym trend wygląda następująco.

NASK3

Drobnym pocieszeniem jest wzrost poziomu odnowień z 61,68 do 62,22 proc. Warto zaznaczyć, że to drugi z rzędu – skromny po skromny – wzrost kwartalny. Drugi raz z rzędu spadła jednak liczba rejestracji – z 205 072 w drugim kwartale do 203 898 w trzecim. To wynik najgorszy od kilku lat.

NASK4

Wzrosła natomiast liczb abonentów – o 5565 kwartał do kwartału. Na koniec września wyniosła ona 1 035 681. Obecnie na jednego abonenta przypada 2,51 adresu w rozszerzeniu .pl.

Wyniki wzrostowe odnotowuje również rynek opcji. Po gwałtownych spadkach w na przełomie lat 2014–2015 widać wyraźną tendencję zwyżkową. W trzecim kwartale br. zawarto 3378 umów tego typu.

A oto wyniki partnerów NASK w trzecim kwartale br.

NASK5

W pierwszej piątce pod względem udziału partnerów w obsłudze nazw .pl wzrosty w stosunku do poprzedniego kwartału odnotowały firmy: Nazwa.pl, Consulting Service, OVH i Aftermarket.pl. Stracił natomiast Home.pl, którego udziały spadły poniżej 20 proc.

W dziedzinie nowych rejestracji zyskała Nazwa i OVH. Pod względem obsługi abonentów nie doszło do znaczących wahań, natomiast na rynku opcji niepodzielnie rządzi Aftermarket, którego udziały w tym segmencie przekraczają 50 proc.

Tagi: , , , ,

Komentarze ( 15 )

Czym możesz się podzielić?