Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Kolejny zachodni koncern próbuje przejąć polską domenę

Kolejny zachodni koncern próbuje przejąć polską domenę

Koncern Virgin próbuje przejąć domenę VirginTravel.pl na drodze postępowania arbitrażowego. To kolejny przypadek, kiedy międzynarodowa korporacja zagraża istnieniu polskiej firmy w związku z roszczeniami dotyczącymi znaku towarowego.

O sprawie jako pierwszy poinformował serwis Antyweb.pl, który otrzymał na ten temat wiadomość „z pierwszej ręki”. Do redakcji napisał mąż właścicielki adresu VirginTravel.pl.

Autor listu informuje, że domena znajduje się w posiadaniu jego żony od 2009 r. i wykorzystywana jest jako adres biura podróży. Po niemal sześciu latach funkcjonowania firmy, w marcu 2015 r., właścicielka przedsiębiorstwa otrzymała „propozycję nie do odrzucenia”. Przedstawiciele spółki Virgin Enterprise Limited zażądali bezpłatnego przekazania im adresu z powodu naruszenia prawa do znaku towarowego oraz „zaniechania czynów nieuczciwej konkurencji”. Adresatka „oferty” nie zgodziła się na warunki Virgin i sprawa trafiła do sądu arbitrażowego przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji. Pozew przygotowany przez prawników Virgin liczy 134 strony.

Według wpisu w bazie whois, ostatnia modyfikacja na domenie została dokonana 9 października br. Prawdopodobnie właśnie wówczas na nazwę została założona blokada uniemożliwiająca dokonanie cesji. To standardowa procedura w wypadku wszczęcia postępowania arbitrażowego. We wpisie whois znajduje się także informacja o zgłoszeniu sporu dotyczącego nazwy.

Virgintravel

Sprawa przypomina opisywaną przez nas w lipcu próbę przejęcia dwuliterówki Ap.pl przez amerykański koncern Apple. Założona przez Steve’a Jobsa firma zażądała przekazania jej adresu ze względu na rzekome naruszenie przez polskiego abonenta prawa do znaku towarowego. Również w tym przypadku właściciel domeny nie zgodził się na żądania korporacji i wszedł na drogę postępowania arbitrażowego.

Niestety o podobnych sytuacjach będziemy zapewne słyszeć coraz częściej. Wielkie koncerny coraz zacieklej bronią swoich marek, a instytucje prawa zdają się stać po ich stronie. Trend zaostrzył się wraz z rozpoczęciem programu nowych domen, kiedy zagrożenie dla trademarków ze strony cybersquattingu znacząco wzrosło. Niestety w rezultacie „obrywają” również uczciwi przedsiębiorcy.

Jednocześnie na rynku domen pojawili się nowi interesanci: kancelarie prawne. I kto wie, czy w najbliższych latach to nie one będą zarabiać więcej na branży adresowej…

Marka Virgin należy do Virgin Group, brytyjskiego konglomeratu spółek, stworzonego przez znanego przedsiębiorcę Richarda Bransona. Turystyka i podróże to jedne z kluczowych obszarów działalności tego brandu.

Tagi: , , ,

Komentarze ( 4 )

Czym możesz się podzielić?