Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Raport NASK Q3 2015: „Najlepszy trzeci kwartał w historii”

Raport NASK Q3 2015: „Najlepszy trzeci kwartał w historii”

Optymistyczne wieści płyną z najnowszego raportu NASK. Rejestr zamknął trzeci kwartał br. z najlepszym w historii wynikiem pod względem średniej dziennej liczby rejestracji nowych nazw w domenie .pl.

Stan rejestru domeny .pl na koniec trzeciego kwartału wyniósł 2 642 378 nazw. Liczba abonentów wyniosła 992 tys., zatem należy się spodziewać, że niebawem przekroczy milion. Nie jest to wiele jak na niemal czterdziestomilionowy kraj oraz kilka milionów Polaków mieszkających za granicą. Teoretycznie zatem końcówka .pl powinna mieć przed sobą bardzo duży potencjał rozwojowy. Teoretycznie – bo w praktyce ów potencjał jest trudny do wyzwolenia. Dynamiczny rozwój „peelki” hamują wysokie ceny odnowień i brak pomysłu oraz odpowiednich nakładów finansowych na promocję tej domeny.

Najnowszy raport NASK, obejmujący trzeci kwartał br., przynosi korzystne dane, wciąż jednak mamy do czynienia z raczej symbolicznymi wzrostami. Jednak i z nich warto się cieszyć – tendencja jest bowiem pozytywna. Oprócz wysokiej średniej dziennej rejestracji nazw w domenie .pl, NASK odnotował wysoką dynamikę przyrostu w ujęciu rocznym: 4,97  proc. Jak zwraca uwagę   we wstępie do raportu dyrektor NASK Michał Chrzanowski, to najwyższy wskaźnik od niemal trzech lat.

Korzystnie wypada również miesięczny rozkład przyrostu nazw. W ciągu trzeciego kwartału w rejestrze .pl przybyło niemal 49 tys. adresów, z czego 48 proc. (23 tys.) przypada na wrzesień. Oznacza to tendencję wzrostową. Częściowo wynika ona z wyraźnie wyższej liczby nowych rejestracji we wrześniu, a częściowo z niższej liczby „spadów”, czyli braku odnowień adresów. W kolejnych miesiącach trzeciego kwartału odnotowano odpowiednio: 92 402, 90 579 i 99 090 nowych rejestracji. Łącznie liczba nowych rejestracji w Q3 2015 wyniosła 282 tys.

A oto, jak wypadają pod względem rejestracji nazw poszczególne kwartały ostatnich pięciu lat:

liczbarejestracjinazw pl

W najnowszym raporcie NASK świetnie wypadają wyniki dzienne. Średnia dzienna liczba nazw rejestrowanych we wrześniu br. wyniosła 3303. Jak widać na poniższej grafice, wzrost w stosunku do minionych trzecich kwartałów jest znaczący.

srednialiczbadziennych

Pozytywną wiadomością jest również wzrost odsetka odnowień w stosunku do poprzedniego kwartału – mimo że jest on szczątkowy. W trzecim kwartale br. wskaźnik przedłużeń wyniósł 61,25 proc. – o 0,03 proc. więcej niż w poprzednim. Porównanie to wypada jednak lepiej na tle analogicznego okresu zeszłego roku. Na koniec Q3 2014 odsetek przedłużeń wyniósł 60,23 proc., a zatem wzrost rok do roku w tej kategorii przekroczył 1 proc. W skali pięciu minionych lat dynamika wzrostowa jest nawet wyraźniejsza.

Z najnowszego raportu NASK wynika również, że wzmacnia się pozycja największych rynkowych graczy. Pod względem udziału w obsłudze nazw .pl w trzecim kwartale najwięcej zyskały firmy nazwa.pl i Home.pl, odpowiednio: 22,12 proc. w porównaniu do 21,12 proc. w poprzednim kwartale i 24,06 proc. w porównaniu do 23,8 proc. w poprzednim kwartale. Straciły wszyskie inne firmy uwzględnione w rankingu, z wyjątkiem Domeny.pl, która utrzymała wynik z poprzedniego kwartału.

udzialpartnerowwobsludzenazw

Inny jednak jest rozkład wyników w obszarze nowych rejestracji. Tu nazwa.pl straciła pozycję lidera, którą utrzymywała w poprzednim kwartale, na rzecz Home.pl. Pierwsza z firm straciła ok. 2 proc. – mniej więcej tyle samo zyskała spółka ze Szczecina. Co ciekawe, na trzecią pozycję z szóstej wskoczył rejestrator AZ.pl – a z trzeciej na szóstą spadł OVH, tracąc ok. 1 proc. Niemal 1 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału zyskała również spółka Aftermarket.pl.

udzialparnetowwnowychrejestr

Pod względem obsługi abonentów adresów .pl zyski również odnotowuje lider rynku: nazwa.pl, która zyskała niemal pół procenta w stosunku do Q2 2015. Home.pl odnotował nieznaczny spadek. Na pozostałych miejscach rankingu zmiany są również kosmetyczne.

udzialwobsludzebaonetow

Najnowszy raport NASK nie przynosi większych niespodzianek, jednak nieznaczny trend wzrostowy na rynku pierwotnym daje powody do satysfakcji. Wydaje się, że domena .pl wciąż ma bardzo duży potencjał, związany m.in. z rozwojem internetu oraz zwiększaniem jego dostępności w polskich gospodarstwach domowych. Kluczem do zwiększenia zasięgu końcówki .pl jest jej intensywna i pomysłowa promocja – jako krajowego brandu, który wspiera rozwój indywidualnych marek i przedsięwzięć.

Tagi: , , , ,

Tutaj możesz komentować