Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


NASK opublikował raport za pierwszy kwartał 2015 r.

NASK opublikował raport za pierwszy kwartał 2015 r.

Na koniec marca w domenie .pl zarejestrowanych było 2 539 962 adresów, a rejestr polskiej końcówki krajowej w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. zwiększył się o 15 424 nazw – wynika z najnowszego raportu NASK.

Bieżący rok dla polskiej domeny krajowej zaczął się niezbyt pomyślnie, bo od spadków. W styczniu liczba nazw zarejestrowanych w rozszerzeniu .pl zmniejszyła się o 7649. W lutym nastąpił łagodny wzrost (+4983 adresy), a dopiero marzec przyniósł faktyczne „odbicie” – w rejestrze przybyło wówczas 18 090 adresów. Niestety w porównaniu do wyników z analogicznego okresu 2014 r., pierwszy kwartał br. nie wypada pomyślnie. W zeszłym roku od początku stycznia do końca marca w rejestrze .pl przybyło ponad 34 tys. nazw – a więc ponad dwukrotnie więcej niż w ciągu Q1 2015 r. Niestety, od dłuższego czasu trudno się łudzić, że domena .pl powróci na drogę dynamicznego rozwoju. Jedynym istotnym impulsem, który może wpłynąć korzystnie kondycję polskiej ccTLD jest obniżenie cen odnowień, na które NASK „konsekwentnie” się nie zgadza.

Liczba nazw pl

Liczba nowych rejestracji w Q1 2015 wyniosła 284 806 – o ok. 40 tys. więcej niż w ostatnim kwartale ubiegłego roku, gdy w rejestrze przybyło jedynie 7248 nazw. W rozłożeniu na poszczególne miesiące Q1 2015 wyniki prezentują się następująco:
– styczeń: 88 867 nowych rejestracji,
– luty: 90 316 nowych rejestracji,
– 105 623 nowych rejestracji.
Łagodny trend wzrostowy oczywiście cieszy, jednak przyrosty w dużym stopniu „bilansowane” są przez domeny powracające do puli ogólnej z powodu ich nieprzedłużania przez abonentów. A oto, jak liczba rejestracji adresów .pl kształtowała się w poszczególnych kwartałach od początku bieżącej dekady.

Liczba rejestracji pl

Godnym uwagi trendem jest również konsekwentny spadek popularności domen regionalnych. Wyraźnie rośnie natomiast udział nazw drugiego poziomu w ogólnej liczbie adresów .pl. W 2011 r. nieznacznie przekraczał on 60 proc., a w Q1 2015 wyniósł 71,24 proc. Końcówki funkcjonalne odpowiadają za 23,21 proc. rejestracji – to wynik podobny do tego za rok ubiegły, natomiast wyższy niż w latach 2011–2013.

udzial drugiego poziomu

Warto zauważyć na marginesie, że statystyki NASK nie uwzględniają wszystkich dostępnych na polskim rynku domen regionalnych i funkcjonalnych, a jedynie te zarządzanie przez tę instytucję. Przykładowo, od kilku lat do rejestracji dostępne jest rozszerzenie .co.pl – atrakcyjna alternatywa dla dłuższej i bardziej „zapełnionej” nazwami końcówki .com.pl – które nie jest zarządzane przez NASK. Dzięki temu zresztą domena .co.pl jest znacznie tańsza w utrzymaniu od innych domen funkcjonalnych. Dla porównania: w serwisie Aftermarket.pl ceny rejestracji i przedłużenia adresów z „NASK-owymi” końcówkami funkcjonalnymi w domenie .pl wynoszą odpowiednio 12,95 i 49,95 zł, a adresy z końcówką .co.pl jedynie 2,95 (rejestracja) i 11,95 zł (przedłużenie).

Smutną nutą każdego kwartalnego raportu NASK jest poziom przedłużeń nazw z końcówką .pl. Niestety, po nieznacznym wzroście tego wskaźnika na koniec zeszłego roku, pierwszy kwartał 2015 r. przyniósł spadek odsetka odnowień. Na koniec marca spadł on do poziomu 60,55 proc. z 60,78 proc. na koniec grudnia.

Procent odnowien jpg

W zestawieniu rejestratorów obsługujących najwięcej adresów .pl standardowo na pierwszym miejscu plasują się spółki Home.pl i Nazwa.pl. Przy czym krakowska firma wyraźnie wzmocniła swoją pozycję, zyskując 1 proc. w stosunku do wyniku z końca ubiegłego roku, natomiast Home.pl nieznacznie stracił – z 24,24 do 23,97 proc. Wyraźnie straciła również przejęta w zeszłym roku przez Home.pl firma AZ.pl – 0,6 proc. w stosunku do Q4 2014. Te spadki są warte odnotowania w kontekście doniesień o planowanej sprzedaży szczecińskiej firmy, która oprócz AZ.pl posiada również giełdę i rejestratora Premium.pl.

Udzial w obsludze domeny jpg

Nazwa.pl zyskała również pod względem udziału w obsłudze abonentów – z 22,89 proc. na koniec ubiegłego roku do 23,20 proc. w aktualnym zestawieniu. Wynik Home.pl pogorszył się nieznacznie, straciły również firmy AZ.pl, Dinfo, Agnat i Domeny.pl, abonentów zyskał natomiast rejestrator Aftermarket.pl oraz domenowa hurtownia: spółka Consulting Service.

Tagi: , , , , , ,

Tutaj możesz komentować