Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Najwyższe sprzedaże 2014 r. w Sedo

Najwyższe sprzedaże 2014 r. w Sedo

Sedo pochwaliło się najwyższymi transakcjami domenowymi sfinalizowanymi za pośrednictwem tej giełdy w zeszłym roku. „Jedynką” na liście jest dwuliterówka MM.com sprzedana za 1,2 miliona dolarów.

Platforma Sedo rozesłała mailing ze sprzedażowym podsumowaniem minionego roku. Numerem jeden na liście jest domena MM.com zakupiona w czerwcu przez chińską spółkę Hangzhou Duomai E-Commerce Co. To jedyna jawna siedmiocyfrowa transakcja na liście, jednak kolejne dziewięć adresów w rankingu opiewa na kwoty sześciocyfrowe (licząc w dolarach). Siedem pozycji z pierwszej dziesiątki to dotcomy, trzy to domeny ccTLD. Osiem domen to jednowyrazowe generyki, a tylko jedna to fraza – również złożona z nazw ogólnych.

1. MM.com 1 200 000 USD
2. True.com 350 000 USD
3. Malls.com 320 000 USD
4. Flashcards.com 250 000 USD
5. Gab.com 200 002 USD
6. CornerstoneHomes.com 150 000 USD
7. Kaffee.de 100 000 euro
8. Chat.fr 99 999 euro
8. Musik.de 99 999 euro
9. VitaminC.com 104 000 USD
10. Credits.com 100 000 USD

Obok zestawienia ogólnego Sedo przygotowało też listę sprzedażową w kategorii nTLD. Jak zaznaczają autorzy mailingu, najdroższa sprzedaż w nowej domenie w 2014 r. opiewa na kwotę 100 tys. dolarów, jednak kontrahenci nie zgodzili się na jej ujawnienie. A oto lista pozostałych, upublicznionych transakcji adresów z nowymi końcówkami.

1. Baltic.cruises 25 000 USD
2. Eat.club 20 000 USD
3. English.club 17 500 USD
4. Jobboerse.berlin 8000 euro
5. Joy.club 10 000 USD
6. Penguin.club 8000 USD
6. Havana.club 8000 USD
7. Viking.cruises 5500 euro
8. Ritz.club 7500 USD
9. Uhr.kaufen 4200 euro
10. Lossless.audio 5000 USD

W zestawieniu zwraca uwagę nadreprezentacja domeny .club. Rozszerzenie to wyrasta na lidera stawki nTLD, w związku z czym zresztą coraz częściej gości też na naszych łamach. „Klubowa” końcówka znajduje się na trzecim miejscu zestawienia nowych domen pod względem liczby rejestracji – po .xyz i .网址 (adres internetowy) – z wynikiem 180 tys. nazw. De facto może ona być jednak „jedynką” rankingu, ponieważ operatorzy dwóch wcześniejszych końcówek nie grają do końca czysto i zawyżają statystyki za pomocą rejestracji nazw bez aktywnej zgody abonentów. Z kolei na rynku wtórnym nTLD domena .club zajmuje drugie miejsce po .nyc pod względem łącznej wartości sprzedanych adresów, jednak przebija tę ostatnią w kategorii średniej wartości domeny przy stosunkowo wysokiej liczbie sprzedanych adresów (62, podczas gdy w przypadku innych domen ta liczba wynosi zwykle kilka lub kilkanaście). Jeśli więc spośród nowych TLD można wskazać rozszerzenie, w które warto inwestować, jest nim niewątpliwie domena .club – najlepiej w połączeniu z angielskimi keywordami, choć warto obserwować postępy nTLD również na rynku polskim i zajmować najlepsze polskie generyki.

Sedo zaprezentowało również zestawienie sprzedażowe dla adresów IDN. Dotyczy ono jednak par IDN-owo non-IDN-owych. Tu najlepiej wypada końcówka .online z jej chińskojęzyczną wersją.

1. 游戏.在线 (Games.online) 25 388 USD
2. 赌场.在线 (Casino.online) 25 000 USD
3. 房地产.在线 (RealEstate.online) 16 000 USD
4. 租赁.在线 (Rent.online) 15 500 USD
5. 比特币.在线 (Bitcoin.online) 14 388 USD
6. 房地产.中文网 (RealEstate.website) 10 000 USD
7. 俱乐部.在线 (Club.online) 7100 USD
8. 名表.在线 (Look.online) 6400 USD
9. 销售.在线 (Sell.online) 5588 USD
10. 优惠.在线 (Offer.online) 4100 USD

Jako ciekawostkę Sedo opublikowało też zestawienie najdłuższych adresów sprzedanych za pośrednictwem tej platformy. To przypadki do pewnego stopnia kuriozalne, choć niektórym z nich można przypisać sensowną motywację. Adres Mlitary-Retirement-Calculator.com to zapewne efekt słabego pomyślunku w dziedzinie nazwotwórstwa, ale już rejestracja i zakup NorthVancouverIslamicAssociation.com może mieć charakter defensywny. „Nieprzyzwoicie” długie domeny mogą również być związane z kampanią marketingową potraktowaną z przymrużeniem oka, która w swoim założeniu raczej ma zaintrygować odbiorcę niż próbować mu się przypodobać. Przykładem takiego zastosowania – choć z nieco innej dziedziny – jest nazwa lokalu w jednym z polskich miast: „Pierwszy lokal na Stolarskiej, idąc od Małego Rynku”.

1. abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890.com
2. ReverseOsmosisWaterFiltrationSystem.com
3. NorthVancouverIslamicAssociation.com
4. Mlitary-Retirement-Calculator.com
5. Downing-Conferences-Cambridge.com
6. Its5oClockSomewhereMargaritas.com
7. InternationalHealthStrategies.com
8. BusinessTurnAroundSpecialist.com
9. WorkforceDevelopmentAlliance.com
10. LakeArrowHeadVacationRentals.com
Tagi: , , ,

Tutaj możesz komentować