Domeny imienne jako brandy
Magazyn Fortune.com donosi o nowym trendzie w brandingu: za nazwy firm coraz częściej służą imiona. Tak jest na Zachodzie, a jak sprawa wygląda w Polsce?
Startupy i duże firmy technologiczne często kojarzone są z dziwacznymi nazwami pozbawionymi znaczenia. Najbardziej znane przykłady to Google czy Yahoo, ale również Facebook, zlepek dwóch rzeczowników, nie grzeszy wyrazistością znaczenia. Redaktor Fortune przywołuje również takie nazwy jak Spotify, Etsy czy Contently – faktycznie, niewiele mówią przypadkowemu internaucie. Jednak za Oceanem podobno rozwija się nowy trend w nazewnictwie: młode firmy coraz chętniej wykorzystują stare, poczciwe imiona.
Uczłowieczanie przez imię
Oczywiście imiona w charakterze marek wykorzystywane były „od zawsze”. Jednak dotychczas tego typu nazwy najlepiej sprawdzały się w przypadku drobnych, lokalnych, stacjonarnych przedsięwzięć. Epoka internetu i zaawansowanych technologii zdawała się narzucać nowe kanony nazewnictwa: brandy powinny być bardziej inspirujące i intrygujące, działające na wyobraźnię, nowoczesne – tradycja była nie na miejscu. Wygląda jednak na to, że na rynku nazw pojawia się przeciwwaga dla „zimnych”, emanujących profesjonalizmem lub luzacko-„hipsterskich” brandów. Są to właśnie imiona, pozwalające na uczłowieczenie produktów i usług, które same z siebie mogłyby nie wzbudzić sympatii potencjalnych klientów.
Jako przykłady autor tekstu na łamach Fortune.com podaje takie marki, jak Oscar (nowojorski startup z branży ubezpieczeniowej), Alfred (bostoński serwis usług domowych), Benny (nowojorska firma z ofertą dla freelancerów), Lulu (aplikacja umożliwiająca kobietom anonimowe ocenianie męskich wdzięków), Clara (internetowy organizer). Artykuł przywołuje również słowa Jacoba Brody’ego, twórcy serwisu Benny, który wyjaśnia, że zdecydował się na imienny brand, ponieważ chciał stworzyć „oprogramowanie z duszą”, sugerujące, że „Benny jest twoim kumplem”, a nie pozbawioną osobowości korporacją.
Być może powyższe przykłady to jeszcze za mało, by mówić o trendzie, ale logika stojąca za takim wyborem nazw wydaje się przekonująca. W zalewie „cybernetyki”, rozmaitych serwisów, aplikacji, internetowych produktów i usług wyróżniają się te, które potrafią zdobyć nie tylko portfel, ale przede wszystkim sympatię klienta. A gusta klientów często nie są zbyt skomplikowane – odbiorcy lubią to, co znajome, bliskie, budzące pozytywne skojarzenia. Cóż więc lepszego od imion, nadających firmie lub ciągom kodu przybranym w interface ludzkie oblicze?
Czy polskie imiona nadają się na brandy?
Zainspirowani przez tę brandingową nowinkę, postanowiliśmy sprawdzić, jak wykorzystywane są imiona w polskim internecie. Oczywiście zmierzenie się z całą listą imion używanych w naszym języku byłoby zadaniem tytanicznym – zarówno dla nas, jak i dla czytelników. Dlatego wybraliśmy po dwadzieścia imion męskich i żeńskich z listy najpopularniejszych imion roku 2014 według serwisu BabyOnline.pl. Do tego dołożyliśmy własne listy najczęstszych zdrobnień tych imion – ze względu na fakt, że formy zmiękczone równie często lub nawet częściej wykorzystywane są w charakterze nazw czy marek z uwagi na ich przyjazne, ciepłe brzmienie (vide: michałki).
Jak wynika z naszego zestawienia, spośród najpopularniejszych imion nadawanych dzieciom w zeszłym roku jedynie nieznaczna część znalazła zastosowanie jako marki. Większość z nich to adresy zaparkowane lub wystawione na sprzedaż. Niektóre z nich przekierowują na inne strony (w kilku przypadkach na witryny podejrzanego autoramentu). Jeśli zaś chodzi o nieliczne imiona wykorzystywane jako brandy, to często stanowią one marki jedynie niewielkich firm lub zakładów usługowych. Ponadto w niektórych przypadkach te brandy zdają się nie nawiązywać do pierwotnego, imiennego sensu tworzącego je wyrazu.
Być może domeny imienne dopiero czekają na swój czas i zyskają na wartości w niedalekiej przyszłości? Polacy zwykle chętnie podchwytują trendy napływające z Zachodu, choć często z pewnym opóźnieniem. Dlatego jeśli za Oceanem imiennych startupów będzie przybywać, zapewne również w Polsce firmy będą bardziej skore do tworzenia marek według tego klucza.
Najpopularniejsze imiona męskie w 2014 r. według serwisu BabyOnline.pl
1. | Jakub.pl | zaparkowana |
---|---|---|
2. | Jan.pl | nieaktywna |
3. | Mateusz.pl | serwis chrześcijański |
4. | Bartek.pl | strona w trakcie budowy |
5. | Kacper.pl | wielokrotne przekierowanie |
6. | Michal.pl (non-IDN) | zaparkowana |
6. | Michał.pl (IDN) | wielokrotne przekierowanie |
7. | Szymon.pl | domena na sprzedaż |
8. | Antoni.pl | serwis chrześcijański |
9. | Filip.pl | przekierowanie do Buty.pl |
10. | Piotr.pl | przekierowanie do Solutiv.pl po kliknięciu w zakładkę |
11. | Aleksander.pl | serwis biura podróży |
12. | Maciej.pl | przekierowanie do Sidengo.com |
13. | Franciszek.pl | serwis chrześcijański |
14. | Mikolaj.pl (non-IDN) | zaparkowana |
14. | Mikołaj (IDN) | zaparkowana |
15. | Adam.pl | witryna z protestem obywatelskim |
16. | Stanislaw.pl (non-IDN) | zaparkowana |
16. | Stanisław.pl (IDN) | wielokrotne przekierowanie |
17. | Wiktor.pl | zaparkowana |
18. | Wojciech.pl | agencja reklamowa |
19. | Krzysztof.pl | zaparkowana |
20. | Igor.pl | zaparkowana |
Najczęstsze zdrobnienia najpopularniejszych imion męskich
1. | Kuba.pl | minisite bez konkretnego przeznaczenia |
---|---|---|
2. | Mateuszek.pl | wystawiona na sprzedaż |
3. | Janek.pl | nieaktywna |
3. | Jasiek.pl | strona wizytówka |
3. | Jas.pl (non-IDN) | strona firmy Jas |
3. | Jaś.pl (IDN) | przekierowanie na stronę Hipster.pl |
4. | Bartus.pl (non-IDN) | strona firmy Autobusy.pl |
4. | Bartuś.pl (IDN) | nieaktywna |
5. | Kacperek.pl | strona producenta napędów |
6. | Michalek.pl (non-IDN) | przekierowanie do serwisu Wawel.com.pl (producent michałków) |
6. | Michałek.pl (IDN) | wystawiona na sprzedaż |
7. | Szymonek.pl | wystawiona na sprzedaż i reklamowana jako „silna marka” |
8. | Antos.pl (non-IDN) | strona firmy chemicznej ANTOS |
8. | Antoś.pl (IDN) | udostępniony formularz kontaktowy |
9. | Tosiek.pl | strona osobista |
10. | Piotrek.pl | udostępniony formularz kontaktowy |
10. | Piotrus.pl (non-IDN) | zaparkowana |
10. | Piotruś.pl (IDN) | zaparkowana |
11. | Olek.pl | strona firmy Kruszwica |
12. | Maciek.pl | strona w przygotowaniu |
12. | Macius.pl | zaparkowana |
12. | Maciuś.pl | nieaktywna |
13. | Franek.pl | wystawiona na sprzedaż |
14. | Mikolajek.pl (non-IDN) | strona poświęcona „Przygodom Mikołajka” |
14. | Mikołajek.pl (IDN) | strona poświęcona „Przygodom Mikołajka” |
15. | Adas.pl (non-IDN) | wystawiona na sprzedaż |
15. | Adaś.pl (IDN) | strona zespołu |
16. | Staszek.pl | indeks |
16. | Stas.pl (non-IDN) | strona firmy produkującej ozdoby choinkowe |
16. | Staś.pl (IDN) | wystawiona na sprzedaż |
17. | - | - |
18. | Wojtek.pl | zaparkowana |
18. | Wojtus.pl (non-IDN) | strona domu wczasowego |
18. | Wojtuś.pl (IDN) | wystawiona na sprzedaż |
19. | Krzysiek.pl | zaparkowana |
19. | Krzys.pl (non-IDN) | strona logowania |
19. | Krzyś.pl (IDN) | strona logowania |
20. | - | - |
Najpopularniejsze imiona żeńskie w 2014 r. według serwisu BabyOnline.pl
1. | Julia.pl | wystawiona na sprzedaż |
---|---|---|
2. | Maja.pl | wystawiona na sprzedaż |
3. | Zuzanna.pl | zaparkowana |
4. | Aleksandra.pl | wystawiona na sprzedaż |
5. | Natalia.pl | nieaktywna |
6. | Zofia.pl | strona osobista |
7. | Wiktoria.pl | strona developera budowlanego |
8. | Oliwia.pl | zaparkowana |
9. | Maria.pl | zaparkowana |
10. | Alicja.pl | minisite |
11. | Lena.pl | wystawiona na sprzedaż |
12. | Amelia.pl | przekierowuje na Marquard.pl |
13. | Hanna.pl | strona biura nieruchomości |
14. | Garbiela.pl | nieaktywna |
15. | Anna.pl | nieaktywna |
16. | Karolina.pl | przekierowuje na Gazeta.pl |
17. | Weronika.pl | zaparkowana |
18. | Antonina.pl | zaparkowana |
19. | Magdalena.pl | strona firmy z branży dekoracji wnętrz |
20. | Pola.pl | zaparkowana |
Najczęstsze zdrobnienia najpopularniejszych imion żeńskich
1. | Julka.pl | strona sklepu z produktami dla dzieci |
---|---|---|
2. | Majka.pl | nieaktywna |
3. | Zuza.pl | przekierowuje na ATS.pl |
3. | Zuzia.pl | zaparkowana |
4. | Ola.pl | wystawiona na sprzedaż |
5. | Natalka.pl | indeks |
6. | Zoska.pl (non-IDN) | zaparkowana |
6. | Zośka.pl (IDN) | zaparkowana |
6. | Zosia.pl | zaparkowana |
7. | - | - |
8. | - | - |
9. | Marysia.pl | strona firmy obuwniczej |
10. | Ala.pl | strona biura nieruchomości |
11. | - | - |
12. | Amelka.pl | zaparkowana |
13. | Hanka.pl | dostęp zabroniony |
13. | Hania.pl | strona piosenkarki |
14. | Gabrysia.pl | pusta strona na skrypcie WP |
14. | Gaba.pl | strona firmy plecionkarskiej |
15. | Anka.pl | strona w budowie |
15. | Ania.pl | strona firmy z produktami dla dzieci |
16. | - | - |
17. | - | - |
18. | Tosia.pl | strona firmy z produktami dla dzieci |
19. | Magda.pl | wystawiona na sprzedaż |
19. | Madzia.pl | strona firmy usługowej |
20. | - | - |