Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Sukces geodomeny: .berlin dogania .guru

Sukces geodomeny: .berlin dogania .guru

Rynkowy start końcówki .berlin to domenowe „wejście smoka”. W ciągu doby od momentu uwolnienia tego rozszerzenia zarejestrowano w nim aż 30  tys. nazw.

Końcówka przypisana niemieckiej stolicy do ogólnej dostępności trafiła 18 marca – dwa dni po zakończeniu miesięcznej fazy sunrise dla tej domeny. Już kolejnego dnia serwis DomainNameWire.com donosił o ponad 30 tys. zarejestrowanych „berlińskich” adresów. Według aktualnych statystyk jest ich już niemal 41 tys. Udział domeny .berlin w rynku nowych TLD wynosi aż 11,7 proc. – tylko 1,5 proc. mniej niż .guru, w której zarejestrowano ok. 46 tys. nazw od końca stycznia, gdy domena została uwolniona w ramach etapu EAP.

dotberlin
Od momentu jego zakończenia minęło osiem dni, zanim liczba nazw w domenie .guru przekroczyła 30 tys. Obecnie dynamika obu końcówek znacząco spadła, jednak .berlin wciąż rośnie szybciej niż aktualny lider rynku. W ostatnich dniach rejestrowano ok. 200 domen .guru na dobę, a dobowa liczba rejestracji nazw w rozszerzeniu .berlin oscylowała w okolicach tysiąca. Jeśli ta dysproporcja się utrzyma, niebawem końcówka zarządzana przez dotBERLIN stanie się liderem nowych TLD.

Niemiecka domena od początku była uważana za „pewniaka” i typowana na jeden z największych sukcesów programu nowych domen. Przy ponad 15 milionach zarejestrowanych nazw w rozszerzeniu .de optymizm wydawał się uzasadniony. Tym bardziej że przedsięwzięcie związane z tą TLD było poprzedzone niemal dekadą przygotowań. Spółka dotBERLIN zaczęła prace nad projektem dziewięć lat temu, promując ideę berlińskiego rozszerzenia wśród władz, przedsiębiorców i mieszkańców niemieckiej stolicy. Sukces końcówki jest więc efektem długotrwałego budowania świadomości wśród grupy docelowej oraz starannych działań piarowych i marketingowych. Kluczowe znaczenie ma również fakt, że Berlin jest 3,5-milionowym miastem z dynamicznie rozwijającym się rynkiem nowych technologii.

.berlin to pierwsza geodomena, która trafiła do ogólnej dostępności, a zarazem jedna z pięciu delegowanych geoTLD z obszeru niemieckojęzycznego. 10 grudnia ICANN delegował przypisaną Zagłębiu Ruhry końcówkę .ruhr, która zostanie udostępniona do rejestracji 27 marca. 3 stycznia do strefy root trafiła przypisana stolicy Austrii końcówka .wien, która od 11 lutego do 12 kwietnia znajduje się w okresie sunrise (aktualnie w domenie .wien zarejestrowane są jedynie cztery nazwy). 5 marca na serwery root trafiło rozszerzenie .koeln dedykowane Kolonii, a 19 marca anglojęzyczna wersja nazwy tego miasta – .cologne. Można więc mówić o „nadreprezentacji” niemieckich geokońcówek w programie nowych TLD w zestawieniu z domenami właściwymi dla innych państw. Tym bardziej że na wymienionych rozszerzeniach geograficznych „ekspansja” Niemiec w strefie root się nie kończy. O swoje końcówki starają się Bawaria (.bayern), Hamburg (.hamburg), Kraj Saary (.saarland) i Nadrenia Północna-Westfalia (.nrw).

Jednak o promocję w internecie dbają również japońskie miasta. Dotychczas na serwery root trafiły trzy domeny odpowiadające nazwom metropolii Kraju Kwitnącej Wiśni: .nagoya i .tokyo, delegowane 29 stycznia, oraz .okinawa, delegowana 2 marca. Spośród innych znanych miast własne domeny będą mieć również Rzym (.roma), Londyn (.london), Paryż (.paris) oraz Nowy Jork (.nyc). Szczególnie nowojorska trzyliterówka budzi apetyt inwestorów. Nie tylko ze względu na trudny do przecenienia potencjał gospodarczy największego miasta USA, ale również atrakcyjność samej domeny – akronim NYC rozpoznawalny jest praktycznie na całym świecie jako swoisty „brand” Nowego Jorku.

Zainteresowanie geodomenami, szczególnie odpowiadającymi nazwom miast, a także wzrost popularności domen IDN, pokazuje że lokalność jest w cenie. To zasługa m.in. rosnącej liczby serwisów internetowych poświęconych sprawom miast, a także urządzeń mobilnych, które dzięki korzystania z geolokalizacji stanowią skuteczny kanał promocji lokalnego biznesu. Rozszerzenia odpowiadające nazwom miast będą stanowić dodatkowy czynnik sprzyjający budowaniu lokalnej tożsamości i relacji biznesowych.

Tagi: , , , , , , , , , , , , , ,

Komentarze ( 4 )

Czym możesz się podzielić?

  1. Domain Club 26 marca 2014 Odpowiedz

    Dlaczego nie można rejestrować .berlin w Aftermarket?
    Odpowiedź serwera: Niepoprawna nazwa domeny, lub brak obsługi domen tego typu.

    • Przemysław Ćwik Przemysław Ćwik 26 marca 2014 Odpowiedz

      Być może Aftermarket nie wprowadził tej domeny do swojej oferty.

Tutaj możesz komentować