Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Największe transakcje lipca 2014 r.

Największe transakcje lipca 2014 r.

Tym razem na liście sprzedażowej zabrakło „milionerów”. Jest za to sześć transakcji sześciocyfrowych w domenie .com – o dwie więcej niż w zeszłym miesiącu. Z kolei ranking .pl otwiera transakcja pięciocyfrowa.

Sezon ogórkowy nie spowolnił rynku domen. Lista sprzedaży globalnych prezentuje się całkiem nieźle. Mimo braku adresów o wartości siedmiocyfrowej, w zestawieniu pojawiło się sześć nazw, które zmieniły właściciela za ponad 100 tys. dolarów. To o dwie sześciocyfrowe sprzedaże więcej niż w czerwcu. Warto też zauważyć, że kwoty sytuują się wyraźnie powyżej dolnego progu tego przedziału transakcji – aż trzy domeny zostały sprzedane za 300+ tys. dolarów.

W lipcu ponownie dali o sobie znać chińscy nabywcy. Aż siedem domen z zeszłomiesięcznego top 20 we wpisach Whois wskazuje na chińskich abonentów. Są to: PY.com, HY.com, Tou.com, Zhuanxue.com, MaiMai.cn, Banyo.com oraz XCW.com. Warto przypomnieć, że Chińczycy odpowiadają za ponad połowę transakcji z pierwszej dziesiątki najdroższych adresów tego roku. Śledząc sprzedaże z udziałem kapitału chińskiego, można odnieść wrażenie, że rynek domen coraz bardziej przenosi się na Daleki Wschód.

Aż siedem z dwudziestu najdroższych domen lipca kupili Chińczycy

Ten proces jest interesujący nie tylko jako trend e-biznesowy, ale również z uwagi na specyfikę tych transakcji. Wiele adresów, które trafiają w ręce chińskich nabywców, jeszcze do niedawna nie osiągnęłoby znaczącej wartości na rynku zachodnim. To często kombinacje znakowe kompletnie nieatrakcyjne z punktu widzenia europejskiego czy anglojęzycznego nabywcy, nieosadzone w zachodniej rzeczywistości językowej i kulturowej. Najlepszym tego przykładem są sprzedaże domen numerycznych, którym Chińczycy przypisują wysoką wartość ze względu na znaczenie liczb (symboliczne, magiczne lub przekładalne na sens językowy) w tamtejszej kulturze. Dopiero wzrost zainteresowania domenami w Państwie Środka znacząco wzmocnił wartość takich domen jak 163.com, 114.com czy 88888.com. Jednak również nietypowe kombinacje literowe, brzmiące obco, nieatrakcyjne czy nawet „nieestetycznie” z punktu widzenia języków zachodnich, nabierają wartości w kontakcie z chińskimi kontrahentami. Dobrym tego przykładem są choćby dwu- i trzyliterówki z lipcowego rankingu, takie jak PY.com czy XCW.com.

To zjawisko świadczy o tym, że adresy z pozoru mało wartościowe, mogą stać się źródłem zysku wskutek nieoczekiwanych okoliczności czy nowych trendów – jak choćby wzrostu zainteresowania domenami wśród nowej grupy odbiorców, pojawienia się nowej technologii na rynku lub wykorzystania danej nazwy w reklamie. Dobrym przykładem takiej „domenowej niespodzianki” jest sprzedaż adresu MakeSomeNoise.com za 40 tys. dolarów. Nazwa została zakupiona dwa lata temu przez inwestora Michaela Manna za 1 tys. dolarów. Po stosunkowo krótkim czasie utrzymywania przyniosła więc swojemu abonentowi zwrot w wysokości 4 tys. proc. Wszystko dzięki temu, że fraza użyta w adresie została wykorzystana w kampanii marketingowej sieci luksusowych sklepów Neiman Marcus.

W polskim rankingu sprzedażowym brak zaskoczeń. Wyniki są nieco gorsze niż w czerwcu, kiedy za pięciocyfrowe kwoty abonenta zmieniły dwa adresy. Wciąż problemem pozostaje niejawność transakcji. Mimo że na rynku regularnie dochodzi do wysokich sprzedaży, kontrahenci nie zgadzają się na publikacje danych, a informacje o domenach, które zmieniły abonenta za wysoką kwotę, rozchodzą się najwyżej pocztą pantoflową. W lipcu liderem stawki jawnych sprzedaży jest niezbyt subtelna nazwa Pornosy.pl, za którą zapłacono 2,5 tys. euro, czyli ok. 10,5 tys. zł. Obecnie adres zaparkowany jest w serwisie Aftermarket.pl. Większość domen z listy .pl to nazwy generyczne. Ciekawym wyjątkiem jest podwójny brand: TVNCNBC.pl. Wydaje się, że jego abonent mógłby go łatwo stracić, gdyby koncern medialny posługujący się tymi markami zdecydował się wejść na drogę postępowania UDRP. Jak widać, ktoś jednak chciał zaryzykować, płacąc za adres całkiem niebagatelną kwotę.

Na koniec warto wspomnieć o listach sprzedażowych ccTLD dostępnych na stronie DNJournal.com. Wynika z nich, że w ostatnim czasie sporym zainteresowaniem cieszą się domeny .cc. Za pięcio- lub sześciocyfrowe kwoty nabywców znalazły m.in. takie nazwy, jak CX.cc, MR.cc, TT.cc czy 911.cc. Dla inwestorów zainteresowanych rynkami międzynarodowymi to sygnał, że alternatywy dla .com stają się coraz popularniejsze – i niekoniecznie są nimi nowe domeny, ale również stare końcówki, które z rozmaitych powodów w ostatnich latach zyskują „drugie życie”.

Domeny ogółem

1. PY.com 358 000 $
2. Dots.com 325 000 $
3. HY.com 320 000 $
4. Tou.com 194 400 $
5. Zhuanxue.com („transfer” w języku chińskim) 190 098 $
6. Statement.com 140 000 $
7. GCA.com 90 000 $
8. Satoshi.com 75 000 $
9. Fighters.com 60 000 $
10. CIN.com 55 000 $
11. Logics.com 50 000 $
11. MaiMai.cn („kup/sprzedaj” w języku chińskim) 50 000 $
12. Autoankauf.de 48 600 $
13. MakeSomeNoise.com 40 000 $
14. BigDeals.com 36 100 $
15. Training.com.au 30 848 $
16. Banyo.com 30 500 $
17. Lurk.com 30 420 $
18. XCW.com 30 100 $
19. MobileLoans.com 30 099 $
20. GPV.com 30 000 $

Źródło: DNJournal.com

 

Domeny.pl

1. Pornosy.pl 2 500 euro (10 500 zł)
2. PosadzkiPrzemyslowe.pl 3500 zł
3. MotoSklep.pl 3260 zł
4. Ferrum.pl 3001 zł
5. Melony.pl 2750 zł
6. BiuroFinansowe.pl 2501 zł
7. TVNCNBC.pl 2500 zł
8. InstalacjeSolarne.pl 2440 zł
9. Lodzik.pl 2400 zł
10. Impresja.pl 1810 zł
11. Drukowanie24.pl 1600 zł
12. FullHD.pl 1430 zł
13. SklepDzieciecy.pl 1299 zł
14. WypożyczalniaSamochodów.pl 1200 zł
15. TShirty.pl 1009 zł
16. PMM.org.pl 970 zł
17. BronislawKomorowski.pl 950 zł
17. Upadlosc-Konsumencka.pl 950 zł
18. eProgramy.pl 900 zł
19. SpaWellness.pl 875 zł
20. Pies.com.pl 775 zł

Źródło: CenyDomen.pl

Tagi: , , , , , , , , , , , ,

Komentarze ( 2 )

Czym możesz się podzielić?

  1. Adrian 26 sierpnia 2014 Odpowiedz

    Ktoś sprzedał eProgramy za 900zł, a teraz wystawiono już za 27k 😛

    • Przemysław Ćwik Przemysław Ćwik 26 sierpnia 2014 Odpowiedz

      Wystawić można i za 100k, tylko trzeba jeszcze sprzedać:) Tak czy siak, domena warta więcej niż 900.

Tutaj możesz komentować