Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Kolejne nowości na rynku i kolejna „gwiazda” wśród nowych TLD

Kolejne nowości na rynku i kolejna „gwiazda” wśród nowych TLD

Wczoraj rozpoczął się EAP dla czterech nowych domen, a do strefy root trafiła kolejna dziesiątka TLD. Jednocześnie cztery rozszerzenia wyszły z fazy EAP i są dostępne w standardowych cenach – jedno z nich cieszy się szczególnym wzięciem.

Trwający siedem dni Early Access Program stosowany przez Donuts to odpowiednik „klasycznego” landrush. W EAP jedynym ograniczeniem narzuconym przez operatora jest poprzeczka cenowa. W ramach tej fazy możliwość rejestracji nazw ma każdy, kogo stać na „wyłożenie” sum zaczynających się od 12,5 tys. dolarów – bo tyle wynosi cena rejestracji adresu w pierwszym dniu dostępności domeny. W kolejnych dniach stawki spadają do 3164,99 $, 1239,99 $, 689,99 $ i 189,99 $ (stawki z marżą GoDaddy) – a po zakończeniu okresu EAP osiągają standardową cenę rzędu kilkudziesięciu dolarów rocznego abonamentu.

A oto rynkowe nowości:
·    .shoes,
·    .careers,
·    .photos,
·    .recipes.
Po względnym sukcesie domeny .photography, uwolnionej dwa tygodnie temu, można się spodziewać, że końcówka .photos spotka się z równie dużym zainteresowaniem. Z drugiej strony pełna forma wyrazu brzmi bardziej profesjonalnie, a skrótowiec w liczbie mnogiej może kojarzyć się raczej z „fotkami” niż profesjonalną fotografią – dlatego za wcześnie na wyrokowanie o ewentualnych sukcesach tej domeny.

Równocześnie do strefy root trafiło dziesięć kolejnych końcówek, co zwiększa liczbę delegowanych nowych TLD do 163. Oto one:
·    .christmas,
·    .pub,
·    .actor,
·    .supplies,
·    .fish,
·    .vacations,
·    .industries,
·    .supply,
·    .дети (xn--d1acj3b) – „dzieci” w języku rosyjskim
·    .삼성 (xn―cg4bki) – „Samsung” w języku koreańskim

Wydaje się, że z powyższej dziesiątki szansę na największą „karierę” ma domena .pub, odnosząca się do branży, która nigdy nie cierpi na kryzys. Tym bardziej że słowo „pub” jest zrozumiałe pod każdymi współrzędnymi geograficznymi. W dodatku jest to trzyliterówka, co przynajmniej pod względem liczby znaków stawia tę domenę na równi z .com i kilkoma innymi rozszerzeniami globalnymi. Najprawdopodobniej powodzeniem będzie się cieszyła również końcówka .дети – w końcu „branża dziecięca” generuje spore zyski na całym świecie. Jednak zasięg tego rozszerzenia ograniczony będzie głównie do obszaru byłego ZSRR.

Tymczasem na rynku małe zamieszanie robi domena .tips, która urosła do rozmiarów konkurentki lidera nowych TLD, czyli .guru. 26 lutego zakończył się dla niej etap EAP i wraz z końcówkami .diamonds, .voyage oraz .enterprises .tips stała się dostępna w przystępnej cenie – GoDaddy „sprzedaje” ją za 25 dolarów, a NameCheap za niecałe 17. Według informacji z wczoraj, .tips „zainkasowała” już 8000 rejestracji, co stawiało ją na czwartym miejscu w hierarchii najczęściej rejestrowanych nowych TLD. Dla porównania liczba adresów .guru wynosi obecnie ok. 40 tys. Z kolei .enterprises odnotowała na razie ponad 1,2 tys. rejestracji, .diamonds ponad 1,1 tys. a .voyage prawie tysiąc.

Co ciekawe, w tej „edycji” EAP Donuts nie udało się sprzedać żadnego adresu pierwszego dnia dostępności, czyli za ponad 12 tys. dolarów (10 tys. w przypadku cen hurtowych dla partnerów rejestru). Jednak już drugiego dnia doszło do pięciu rejestracji za ok. 3200 dolarów. Warto zwrócić uwagę, że żadna z nich nie została dokonana za pośrednictwem GoDaddy, które trzyma w garści niemal połowę rynku pierwotnego nowych gTLD. Za pośrednictwem SubtleDomains.com do abonentów trafiły:
·    Insurance.tips
·    Blogging.tips
A za pośrednictwem MostWantedDomains.com:
·    Yellow.diamonds,
·    I.diamonds,
·    Big.diamonds.

Kolejnego dnia za ok. 1200 dolarów zarejestrowano 13 nazw, w tym Investing.tips, Investment.tips, Moving.tips oraz Round.diamonds.

Nie wszyscy jednak starannie dobierają nazwy, inwestując kapitał w nowe TLD. Konstantinos Zournas z bloga OnlineDomain.com wypatrzył ciekawy pakiet adresów, które budzą wątpliwości co do roztropności abonenta:
e-vasion-guide.voyage
e-vasionguide.voyage
un-grand-week-end.voyage
un-grandweek-end.voyage
ungrand-week-end.voyage
ungrandweek-end.voyage
voyageursdumonde.voyage
voyageursdu-monde.voyage
voyageurs-dumonde.voyage
voyageurs-du-monde.voyage

Oczywiście w świecie domen nigdy nic nie wiadomo. Nie da się zatem wykluczyć, że za dziesięć lat ungrand-week-end.voyage zmieni abonenta za sześciocyfrową kwotę. Jeśli nie w dolarach, to przynajmniej w dolarach Zimbabwe.

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Komentarz ( 1 )

Czym możesz się podzielić?

Tutaj możesz komentować