Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Domeny .uk są już dostępne do rejestracji

Domeny .uk są już dostępne do rejestracji

10 czerwca Nominet uwolnił do rejestracji końcówkę najwyższego poziomu: .uk. Dotychczas większość adresów w Wielkiej Brytanii rejestrowana była w rozszerzeniu .co.uk.

Pierwszym abonentem, który dokonał „rebrandingu” w rezultacie udostępnienia końcówki do ogólnej rejestracji, jest Stephen Fry – brytyjski aktor i komik znany m.in. z serialu „Czarna Żmija”, a zarazem entuzjasta i promotor nowych technologii. Co ciekawe, Fry, który obecnie prowadzi swój serwis pod adresem StephenFry.uk, przeniósł witrynę nie z rozszerzenia .co.uk, ale .com. Wydaje się to do pewnego stopnia ryzykowną zmianą, choć niewykluczone, że migracja nie była bezinteresowna i wiązała się z określoną gratyfikacją ze strony Nominetu, który zapewne potrzebuje wsparcia piarowego dla swojego przedsięwzięcia.

Rejestr reklamuje końcówkę również „w trybie outdoors”. Na lotnisku Heathrow pojawił się największy na świecie znak powitalny z napisem „welcometothe.uk”. To ponoć pierwsza rzecz, jaka rzuca się w oczy osobom podróżującym samolotem do Londynu tuż przed lądowaniem – tak przynajmniej informuje lektor w filmiku promocyjnym na kanale Nominet news na YouTube.

Transparent ma powierzchnię 10 tys. stóp kwadratowych, co odpowiada wielkości czterech boisk tenisowych na Wimbledonie, a pod względem długości przewyższa pięć autobusów typu double-decker. Litery na napisie są o 40 proc. większe niż te ze sławnego napisu „Hollywood” w Beverly Hills.

Uwolnienie topowej domeny podyktowane było m.in. głosami ze strony przedsiębiorców oraz wynikami badań opinii publicznej przeprowadzonych przez Nominet. Wykazały one, że trzy czwarte brytyjskich internautów preferuje adresy kończące się rozszerzeniem .uk, dokonując wyborów podczas zakupów online. – Wielka Brytania jest najbardziej zależną od internetu gospodarką spośród dużych gospodarek światowych, a nasz e-biznes należy do najbardziej aktywnych i rozwojowych. 67 proc. obecnie utrzymywanych przez nas domen ma mniej niż pięć lat. Z niecierpliwością czekamy więc na wkład, jaki domena .uk wniesie do naszej gospodarki – podkreśla znaczenie „nowej” końcówki Eleanor Bradley, dyrektor zarządzająca Nominetu.

Brytyjski rejestr oczekuje, że końcówka zainteresuje przede wszystkim młodych przedsiębiorców i startupy, które zechcą wykorzystać wizerunkowe zalety domenowej dwuliterówki. Oprócz Fry’a decyzję o rebrandingu podjęły już takie firmy Lowdownapp, która migrowała z końcówki .co, oraz Saint Lager, która dla .uk porzuciła .com, by trafić pod adres EnjoySaint.uk.

Jednak pierwszeństwo związane z przeprowadzką pod brytyjską TLD będą mieli abonenci nazw zarejestrowanych w rozszerzeniach .co.uk i .org.uk. Otrzymają oni propozycję zarejestrowania odpowiednika swojego aktualnego adresu w domenie .uk z aż pięcioletnim okresem przeznaczonym na decyzję. Zgłoszenia można wnosić za pośrednictwem rejestratorów. Więcej informacji na stronie AGreatPlaceToBe.uk.

Jak na razie debiut końcówki .uk można uznać za udany. Jak donosi ITProPortal.com, w ciągu 24 godzin od uwolnienia zarejestrowano ponad 50 tys. nazw w tym rozszerzeniu. Nominet prognozuje, że ostatecznie końcówka uzyska ponad 10 milionów rejestracji.

Tagi: , , ,

Tutaj możesz komentować