Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Pełen ranking rejestratorów domen .pl

Pełen ranking rejestratorów domen .pl

Co kwartał NASK, obsługująca rejestr domen .pl, publikuje ranking liczby domen utrzymywanych przez poszczególnych rejestratorów. Jest to ciekawe studium sytuacji panującej wśród polskich rejestratorów domen, lecz niestety jego użyteczność jest ograniczona tym iż część rejestratorów nie zgodziła się na publikację danych na temat swojego stanu posiadania. Możemy więc jedynie zaznajomić się ze statystykami obejmującymi tych rejestratorów, którzy zgodzili się na publikację.

Sprawdzenie liczby domen utrzymywanych przez innych rejestratorów nie jest jednak zbyt trudne. Choć NASK nie publikuje liczby wszystkich zarejestrowanych domen .pl, można bez trudu skompilować dość wyczerpującą ich listę, posługując się nazwami domen występującymi w katalogach i wyszukiwarkach internetowych, listach domen usuniętych i wielu innych źródłach.

Niniejszy raport powstał w wyniku analizy danych dla ponad miliona zarejestrowanych domen, a następnie ekstrapolacji otrzymanych wyników na obecną liczbę 2 480 000 domen .pl. Na podstawie zebranych danych przygotowaliśmy listę przedstawiającą przybliżoną liczbę domen utrzymywanych przez każdego rejestratora.

Ze względu na metodykę przygotowania tego zestawienia, zobrazowane liczby są jedynie przybliżone; niemniej jednak, wyniki dla praktycznie wszystkich rejestratorów mieszczą się w przedziale +/- 0,5% różnicy w stosunku do danych z ostatniego opublikowanego raportu NASK.

Strona WWW Nazwa firmy Siedziba Liczba domen Udział %
Home.pl Home.pl S.A. Polska 535000 21.5%
Nazwa.pl NetArt S.A. S.K.A. Polska 415000 16.7%
HRD.pl Consulting Service sp. z o. o. Polska 230000 9.3%
AfterMarket.pl Michau Enterprises Ltd. Cypr 215000 8.7%
AZ.pl AZ.pl sp. z o. o. Polska 195000 7.9%
OVH.pl OVH SAS Francja 170000 6.8%
Premium.pl Premium.pl sp. k. Polska 105000 4.2%
DomainMaker.pl Agnat sp. z o. o. Polska 83000 3.3%
Dinfo.pl DINFO – Systemy Internetowe Polska 73000 2.9%
1and1.pl 1&1 Internet AG Niemcy 49000 2.0%
Domeny.pl Domeny.pl sp. z o. o. Polska 36000 1.4%
Active24.pl Active24 sp. z o. o. Polska 34000 1.4%
NASK NASK Polska 26000 1.0%
Onet.pl Grupa Onet.pl S.A. Polska 16500 0.7%
Domeny.tv MSERWIS Polska 13500 0.5%
EuroDNS.com EuroDNS SA Luksemburg 12500 0.5%
KeySystems.com Key-Systems GmbH Niemcy 11000 0.4%
2be.pl Grupa Adweb Polska 10500 0.4%
Cal.pl INFO-CAL Polska 9000 0.4%
Forpsi.pl AlphaNet sp. z o.o. Polska 9000 0.4%
Ascio.com Ascio Technologies Inc. Dania 9000 0.4%
Interia.pl Interia.pl sp. z o. o. sp. k. Polska 7000 0.3%
DomainCloud.pl Software Solutions Polska 6500 0.3%
InternetX.com InterNetX GmbH Niemcy 6000 0.2%
Active24.se Active24 ASA Szwecja 5000 0.2%

Co zatem wynika z opracowanego zestawienia? Oto kilka trendów, które wyraźnie dały się zauważyć w mijającym roku:

Wyraźny lider rynku

Od wielu lat czołówkę rankingu NASK niezmiennie otwierały trzy firmy: Home.pl, NetArt i AZ.pl. Jednak od mniej więcej roku pierwsza z tych firm zaczęła wyraźnie uciekać pozostałym. Tylko Home.pl udało się uzyskać udział w rynku powyżej dwudziestu procent. Pozostałe dwie firmy z dawnej czołówki znacznie straciły w stosunku do lidera, do tego stopnia iż firma AZ.pl spadła już nawet na piątą pozycję. Nie pomaga jej nawet współpraca z tak znanymi markami jak Allegro czy Wirtualna Polska.

Rynek wtórny

Aż 13 procent wszystkich rejestracji domen przypada na giełdy domen: AfterMarket.pl i Premium.pl. To zaskakująco dużo, zwłaszcza że część inwestorów domen nadal trzyma swoje domeny u innych firm. Tak duży udział rejestratorów specjalizujących się w usługach dla osób sprzedających swoje domeny świadczy o tym jak dobrze rozwinięty w Polsce jest wtórny obrót domenami.

Zagraniczni rejestratorzy

O rynek polski walczą także z powodzeniem dwie silne firmy zagraniczne: OVH oraz 1&1. Zwłaszcza ta pierwsza radzi sobie bardzo dobrze, jako swój główny atut stawiając niskie ceny rejestracji i odnowień. Na polskim rynku niska cena ma kluczowe znaczenie, co doskonale wiedzą menedżerowie tej firmy. Trzy lata temu zadebiutował u nas także światowy gigant 1&1, kusząc wszystkich ofertą całkowicie darmowych domen. Czy udział w rynku na poziomie dwóch procent to adekwatny wynik w stosunku do poniesionych nakładów promocyjnych, trudno ocenić.

Resellerzy

Dwie główne firmy zajmujące się outsourcingiem usług rejestracji domen – Consulting Service oraz DomainMaker – do czasu również szły w rankingach „łeb w łeb”. Jakiś czas temu jednak zaczęło się to zmieniać, i nie pomogło jednak nawet przejęcie grugiej z tych firm przez firmę Agnat – jej udział w rynku nieustannie maleje, podczas gdy konkurentowi udało się wspiąć aż na trzecią pozycję w ogólnopolskim rankingu. To jeszcze raz pokazuje, że sukces nigdy nie jest dany raz na zawsze – na tak konkurencyjnym rynku jak polski o swoją pozycję trzeba nieustannie walczyć.

Mniejsi gracze

W przedziale 1-3% udziału w rynku znajdziemy jeszcze trzy inne firmy: DINFO, Domeny.pl oraz Active24.pl. To mniejsi gracze, choć wciąż liczący się. Ich udział w rejestracjach domen .pl od lat utrzymuje się na niemal niezmiennym poziomie.

Klienci zza granicy

Firmy takie jak KeySystems, EuroDNS czy InternetX to serwisy zagraniczne specjalizujące się w dostarczaniu klientom całej gamy najróżniejszych rozszerzeń domen. W firmach tych domeny rejestrują podmioty zagraniczne, zainteresowane obecnością na różnych rynkach. Łączny udział tych rejestratorów w rejestracjach polskich domen to niewiele ponad 1 procent – na tyle mniej więcej można oszacować zainteresowanie podmiotów zagranicznych naszymi domenami.

Portale internetowe

Portale takie jak Onet czy Interia to jedne z najczęściej odwiedzanych stron w polskim Internecie. Choć ich usługi darmowej poczty internetowej oraz darmowych stron WWW cieszą się ogromną popularnością, nie przekłada się to w żaden sposób na popularność ich usług rejestracji domen. Jak widać, klientów skłonnych zapłacić za takie usługi trzeba jednak szukać gdzie indziej.

Tagi:

Komentarze ( 15 )

Czym możesz się podzielić?

  1. Marek 10 grudnia 2013 Odpowiedz

    Czwarte miejsce (od dłuższego czasu) to niezły wynik AM, ale czy nie czas pomarzyć o podium? Tym bardziej, że AZ zanotowało wielki spadek.

  2. Marek 10 grudnia 2013 Odpowiedz

    Panie Michale, może coś trzeba zrobić, by przyciągnąć nowych użytkowników? Ja np proponuję abyście się zajęli problemem lepszego hostingu – to co jest teraz zostało skutecznie zaspamowane;)

    No i przydałoby się, aby skuteczność przechwytywania była lepsza… mnie np. martwi to, że super domeny przechwytuje Magnes

    • Michał Pleban Michał Pleban 10 grudnia 2013 Odpowiedz

      A jakim sensie hosting został zaspamowany?

      • Karlos 13 grudnia 2013 Odpowiedz

        Z pewnością przyspieszenie serwisu i zatrudnienie specjalisty od UX/Usability zwiększy ilość tzw. „klientów z ulicy”.
        Choć w ogólnopojętym webmasteringu mam wieloletnie doświadczenie, przechwytywałem niedawno domenę i tylko cena skłoniła mnie do wyboru AM jako platformy przechwytującej. Pod kątem szybkości działania i UX, nie poważę się więcej na to i dam zarobić konkurencji kilka zł więcej. Bo ichniejsze serwisy działają szybciej (chodzi o serwis internetowy, nie sam proces), są bardziej przejrzyste i przyjazne.
        „Typowy Obywatel” ma problem z obsługą smartfonu. Na słowo „hosting” występuje mu pot na czole. Na widok nawigacji w AM występuje mu pot na czole, a ciśnienie szybuje w górę.

  3. Paweł 10 grudnia 2013 Odpowiedz

    Myślę, że świadomość ludzi jest teraz dużo większa i co raz bardziej będą zwracać uwagę na cenę rejestracji i przedłużenia. To jest szansa dla mniejszych rejestratorów. Jednak za tym muszą iść ułatwienia w dostępie i rozbudowana pomoc, tak aby każdy bez ogromnej wiedzy mógł sobie zarejestrować taniej domenę.

  4. Marek 10 grudnia 2013 Odpowiedz

    W takim sensie, że na dostarczonych IP hostuje się tysiące stron o różnej reputacji, macie wielu klientów a tylko 12 adresów IP
    brakuje mi u Was mozliwości zakupu paczek IP, najlepiej z różnych lokalizacji;)

  5. Piotr 12 grudnia 2013 Odpowiedz

    Ja trzymam wszystkie swoje domeny w AM. Ostatnio jednak w AM przeszkadzają mi głownie opłaty za wpłatę na swoje konto. Jak się opłaty dopisze do ceny odnowień, to już inaczej to wygląda.

    • Michał Pleban Michał Pleban 12 grudnia 2013 Odpowiedz

      Prowizji nie ma przy wpłacie bezpośredniej na indywidualny numer rachunku bankowego przypisany do konta.

  6. Maciej 13 grudnia 2013 Odpowiedz

    Fajna inicjatywa, szkoda tylko, że wciąż to tylko przybliżone wyniki.

    • Michał Pleban Michał Pleban 13 grudnia 2013 Odpowiedz

      Niestety to najlepsze, co można zrobić bez posiadania listy wszystkich zarejestrowanych domen, którą to listę NASK już dawno przestał udostępniać. Zdaję sobie sprawę że dla firm takich jak AdWeb margines błędu będzie dużo większy niż dla dużych rejestratorów, ale mam nadzieję że jednak przybliżony wynik jest zbliżony do rzeczywistości 🙂

  7. Mariusz 22 lipca 2015 Odpowiedz

    Ktoś widział podobny ranking za 2014?

  8. Miłosz 11 czerwca 2019 Odpowiedz

    W https://gnum.pl cena odnowienia domeny .pl to koszt 39.57 netto a dla posiadaczy 100 domen cena spada do 34.99 nett.

Tutaj możesz komentować