Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Dlaczego warto mieć dobrą domenę?

mjp125x125Dobra, generyczna domena z danej branży pomaga serwisowi internetowemu na wiele sposobów – przyciąga klientów, którzy poszukują danych słów w wyszukiwarkach albo po prostu wpisują je w pasku adresu przeglądarki internetowej; sprawia, że chętniej wracają do danego serwisu, gdyż jego adres łatwo jest zapamiętać; pozwala zaoszczędzić na kosztach budowania marki, gdyż słowa kluczowe związane z daną branżą bronią się w świadomości konsumentów same. Jednak w moim odczuciu, najważniejszą rolą dobrej nazwy domeny jest przede wszystkim budowanie prestiżu i dobrych skojarzeń. Jeśli pod nazwą domeny kojarzoną z całą branżą umieścimy serwis naszej firmy, to budujemy skojarzenia, że ta branża to właśnie my. To nasza firma jest jej kluczowym, najważniejszym przedstawicielem, bo pod adresem internetowym opisującym całą branżę można znaleźć tylko nas. Takie skojarzenia w umysłach konsumentów są bardzo cenne i często nie da się ich zbudować w żaden inny sposób – Michał Pleban, twórca serwisu AfterMarket.pl

aw125x125Jeśli słowo kluczowe zawarte w nazwie domeny jest tożsame z usługą, produktem lub rynkiem, na którym działa dana firma, powinna ona postarać się o przejęcie tego adresu. Co więcej – firmy, które rozumieją znaczenie internetu dla powodzenia swoich przedsięwzięć, często zabiegają o przejęcie nie jednej nazwy, ale całej grupy adresów odpowiadających ich koszykowi produktowemu. Celem tych działań jest umocnienie pozycji firmy w branży, zanim z tej szansy skorzysta konkurencja. Trzeba tu podkreślić, że o ile rejestratorzy oferują możliwość rejestracji nazw w wielu rozszerzeniach, to dla większości firm w Polsce efektywna jest wyłącznie domena krajowa, czyli .pl. Ważne jest też to, że wysokiej jakości domeny komercyjne nie mają zamienników. Przykładowo, wartość domen OponyZimowe.pl i Opony-Zimowe.net.pl jest diametralnie różna – na korzyść tej pierwszej, rzecz jasna. Branżowa nazwa domeny jest kluczowym narzędziem marketingowym, które może decydować o efektywności wszystkich działań promocyjnych firmy – również tych pozainternetowych. I choć domena nie jest dla firmy ani jej marketingu najważniejsza, to jednak stanowi jeden z fundamentów strategii marketingowej i sprzedażowej. Przeznaczenie kilku czy kilkunastu tysięcy złotych na branżowy adres może wydawać się sporym wydatkiem, ale taka inwestycja w przypadku małych i średnich firm może okazać się najbardziej efektywnym działaniem marketingowym w perspektywie kilku lat – Adam Wagner, właściciel grupy inwestycyjnej Grupa InvestDNS oraz firmy doradczej ds. domen i brand management DomainBroker.pl

ls125x125Domeny w trwały sposób wpisały się w naszą rzeczywistość i stały się niezbędnym elementem wizerunku każdej firmy. Przedsiębiorcy, którzy do mnie trafiają, szukają dobrych adresów, które w prosty sposób pomogą im w identyfikacji przedsiębiorstwa lub produktu i wyróżnieniu się na tle konkurencji. Znane są problemy różnych firm i instytucji z promocją własnych adresów internetowych, np. w stacjach radiowych, na banerach czy też innych nośnikach. Odbiorcy nie są w stanie zapamiętać zbyt długiego, trudnego do zrozumienia adresu. O wiele łatwiej jest budować swój biznes w oparciu o domenę generyczną. Otrzymuję coraz więcej zapytań dotyczących domeny typu: znicz.pl, klej.pl, DoradcaPrawny.pl czy lecznica.pl. Dobre domeny coraz częściej wykorzystywane są jako marki. Takie nazwy najczęściej bezpośrednio odzwierciedlają profil działalności firm. Legitymowanie się prostym i jednoznacznym adresem internetowym to również prestiż – Leszek Sękowski, inwestor domenowy, właściciel serwisu KopalniaDomen.pl

Tagi: , , , ,

Tutaj możesz komentować